عصر خودرو

در گفت‌وگو با کارشناس انرژی بررسی شد

۲ عامل مهم توسعه نیافتگی بورس انرژی در ایران

عصر بازار: یک کارشناس انرژی گفت: عدم رشد و توسعه بورس انرژی در ایران ناشی از مخدوش شدن ۲ عامل باور و اعتماد در بسترهای فرهنگی کشور است.

۲ عامل مهم توسعه نیافتگی بورس انرژی در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رضا پدیدار با بیان اینکه هنوز ادبیات بورس انرژی به عنوان یک رکن بازار سرمایه در ایران با مشکل فرهنگ سازی مواجه است، عنوان کرد: اگر رسانه ها پیش از ورود به چالش های مالی در بازارهای سرمایه و ایجاد بورس های جدید به فرهنگ سازی برای بروز و ظهور این بازارها می پرداختند، شکاف میان واقعیت های نظام اقتصادی و ایده آل ها ایجاد نمی شد.

    وی افزود: به بیانی دیگر فاصله میان ادیاه آل گرایی و واقعیت گرایی باعث عدم خودنمایی بورس انرژی در اقتصاد ایران شده است.

    رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) عنوان کرد: باید راه حلی برای خروج فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی  از انحصار طلبی پیدا کرد چرا که در اقتصاد سنتی ایران هنوز این تصور وجود دارد که با انحصاری شدن بازار می توان دوام و غنای بیشتری را به دست آورد و مسیر هموار تری را تا رسیدن به مقصد طی کرد، در حالی که چنین دیدگاهی فقط به عدم توسعه شفافیت در بازار منتهی می شود.

    وی با اشاره به تجربه کشور های موفق در بسط و توسعه بازارهای مالی گفت: در کشورهای توسعه یافته بانک های اطلاعاتی به نحوی در اختیار عموم مردم قرار گرفته که هر شخصی در صورت تمایل می تواند دانش مورد نیاز خود را به طور یکجا کسب کند.

    اقتصاد ایران با چالش فرهنگی در همه ابعاد اجتماعی و اقتصادی مواجه است و این باعث شده تا با مخدوش شدن بور و اعتماد در بسترهای فرهنگی انتظارها برای رشد بورس انرژی در اقتصاد ایران محقق نشود.

    پدیدار با تاکیر بر لزوم بازبینی و تصحیح اسناد بالادستی و قوانین سرمایه گذاری ، عنوان کرد: در حالی که همسو با لزوم حاکمیت قانون ، هدفمند کردن و هدایت بخش خصوصی در تولید مورد اشاره قرار گرفته اما در آزادی اقتصادی از بین 185 کشور دنیا رتبه 173 برای ایران لحاظ شده است.

    بر همین اساس اگر اراده‌ای برای توسعه سرمایه گذاری در کشور وجود دارد، باید پیش از آن اسناد راهبردی و بالا دستی کشور تصحیح شوند.

    وی بر این باور است که عدم تبیین سیاست های راهبردی و ادبیات مشترک میان همه تصمیم گیران اقتصادی و حتی سیاسی باعث ایجاد چالش فرهنگی برای ایجاد و رونق بازارهای مالی از جمله بورس انرژی در اقتصاد ایران شده است.

    این کارشناس اقتصاد انرژی از لزوم آگاهی بخشی فعالان اقتصادی از طریق اتاق های بازرگانی و انجمن های خصوصی به منظور افزایش سطح مطالبه گری از دولت سخن گفت و افزود: با فرهنگ سازی و ایجاد زمینه های باور و اعتماد ملی در اقتصاد می توان از طریق نهادها و تشکل های حکومتی و فراقوه ای نسبت به رفه اراد ها و مشکلات امید وار بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها