عصر خودرو

افزایش سرمایه گذاری ۶۶ درصدی ابرشرکت های انرژی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله افزایش سرمایه گذاری ابرشرکت های انرژی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی، صرف مازاد درآمد نفت نیجریه در زیرساخت های غیرنفتی، افت سوددهی شرکت پتروشیمی عربستان، انتقاد وزیر انرژی روسیه از تشدید تحریم های مسکو از سوی آمریکا و پیش بینی رشد چشمگیر سوددهی توتال در سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است.

افزایش سرمایه گذاری ۶۶ درصدی ابرشرکت های انرژی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، تحقیقات شرکت مشاوره فنی انرژی، «دی. ان. وی»، نشان می دهد که با توجه به فرا رفتن قیمت نفت از 70 دلار در ماه ژانویه امسال، بیشتر ابرشرکت های نفت و گاز جهان قصد دارند مخارج سرمایه ای خود را در بخش انرژی در سال 2018 میلادی افزایش دهند.
    بر اساس گزارش این شرکت؛ 66 درصد از 813 شرکت های نفت و گاز فعال در جهان قصد دارند سرمایه گذاری ها در این حوزه را حفظ کنند یا افزایش دهند.
    این میزان در سال گذشته میلادی، 39 درصد بوده است.
    بسیاری از شرکت ها از جمله بی. پی انگلیس و شل انگلیسی - هلندی در سال 2016 میلادی هزینه ها و سرمایه گذاری ها را کاهش داده بودند و مجموع سرمایه گذاری های جهانی در بخش انرژی به 200 میلیارد دلار رسیده بود.

    **مازاد درآمد نفت نیجریه صرف زیرساخت های غیرنفتی می شود
    به گزارش پایگاه اینترنتی نیو تلگراف، «محمد بوهاری» رئیس جمهوری نیجریه اعلام کرد: با توجه به فرا رفتن قیمت های نفت از 71 دلار، مازاد درآمد نفت این کشور صرف پروژه های زیرساختی جاده، ریلی و برق خواهد شد.
    نیجریه، نفت 45 دلاری و سپس 47 دلاری را مبنای بودجه بندی سال 2018 میلادی قرار داد اما قیمت این محصول، اکنون به بیش از 70 دلار رسیده است.

    **افت سوددهی شرکت پتروشیمی عربستان
    به گزارش رویترز، سابیک عربستان که بزرگترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه و چهارمین در جهان به شمار می رود، از 16.6 درصد افت سالانه در سود دهی خود در سه ماه چهارم سال 2017 میلادی، در پی کاهش تولید و فروش فرآورده های پتروشیمی خبر داد.
    سود خالص این شرکت در مقطع یاد شده، 979 میلیون دلار اعلام شد. این میزان در سال 2016 میلادی یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.

    **وزیر انرژی روسیه: تحریم مسکو غیرقانونی است
    به گزارش رویترز، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در واکنش به تشدید تحریم های آمریکا علیه صنعت انرژی روسیه اعلام کرد که اقدام های اخیر ایالات متحده علیه اشخاص حقیقی و حقوقی انرژی روسیه غیرقانونی است و مسکو خواستار توضیح واشنگتن برای چنین تصمیمی شده است.
    این کشور به علت جدا شدن کریمه از اوکراین و حمایت از شورشیان جدایی طلب برای الحاق این منطقه به روسیه، از سال 2014 میلادی تاکنون مورد از سوی آمریکا تحریم شده است.

    **آمریکا: شیل مخرب بازار جهانی نفت نخواهد بود
    به گزارش رویترز، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا به ابرشرکت های نفتی روسیه و عربستان اعلام کرد که وی معتقد است؛ رشد چشمگیر نفت شیل آمریکا بازارهای جهانی نفت را تهدید نمی کند زیرا جذب بازار می شود و رشد روزافزون تقاضای جهانی آن را خنثی می کند.
    پری که فرماندار سابق ایالت تگزاس، معدن اصلی شیل آمریکا بوده، بر این باور است که شعار ترامپ رئیس جمهوری این کشور مبنی بر «نخست آمریکا» قرار است تولید روزانه نفت شیل آمریکا در سال جاری میلادی با یک میلیون بشکه در روز افزایش، به بیش از 10 میلیون بشکه برسد.

    **روسیه همچنان بزرگترین عرضه کننده نفت به چین برای دهمین ماه متوالی است
    به گزارش رویترز، آمار گمرک چین نشان می دهد که روسیه در ماه دسامبر برای دهمین ماه متوالی همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت به چین حفظ کرد و عربستان را به سکوی دوم کشاند.
    صدور محموله های نفتی روسیه به چین در این مقطع، به پنج میلیون و 30 هزار تن (عربستان کمتر از پنج میلیون تن) رسید که 0.2 درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.
    در مجموع؛ در سال 2017 میلادی، کل صادرات نفت روسیه به این کشور آسیای شرقی با 13.8 درصد رشد سالانه، نزدیک به 60 میلیون تن معادل یک میلیون و 194 هزار بشکه در روز (عربستان کمی بیشتراز 52 میلیون تن) رسید.

    **چین مازاد جهانی عرضه نفت را می بلعد اما مازاد عرضه سوخت ایجاد می کند
    به گزارش رویترز، یکی از فرضیات تحلیلگران بازار جهانی نفت این است که چین به عنوان موتور رشد تقاضای جهانی این محصول باقی خواهد ماند و سبب رشد بیشتر قیمت های نفت خواهد شد.
    با توجه به اینکه واردات نفت این کشور در سال 2017 میلادی با 10.1 درصد رشد سالانه، هشت میلیون و 400 هزار بشکه در روز بود، این فرضیه اثبات شده است.
    به گفته شرکت ملی نفت چین «سی. پی. ان. سی» این کشور قرار است در سال 2018 میلادی نیز واردات نفت را با 7.7 درصد افزایش سالانه، به 452 میلیون تن معادل 9 میلیون بشکه در روز برساند.
    میزان 800 هزار بشکه در روز افزایش در واردات نفت چین در سال 2017 میلادی، حدود نیمی از مجموع رشد تقاضای جهانی بود، اما خطر احتمالی اینجاست که بیشتر نفت وارداتی این کشور به صورت فرآورده های نفتی دوباره به بازارهای جهانی برخواهد گشت و بازار با مازاد عرضه روبرو می شود.

    **پیش بینی رشد چشمگیر سوددهی توتال در سال 2017 میلادی
    به گزارش رویترز، «پاتریک پویان» مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال معتقد است؛ این شرکت به زودی نتایج مالی «بسیار مطلوبی» از سال 2017 میلادی اعلام خواهد کرد که می تواند منجر به سرمایه گذاری های بیشتر و افزایش خرید سهم شرکت ها باشد، اما عمده تمرکز توتال در سال 2018 میلادی روی قرارداد خرید سهام شرکت حمل و نقل دریایی «مرسک اویل» دانمارک به ارزش حدودی هفت و نیم میلیارد دلار خواهد بود.
    به گفته پویان، سود شرکت توتال در سال 2017 میلادی فراتر از 10 میلیارد دلار خواهد بود.
    این شرکت در سال 2016 میلادی سود خالص خود را هشت میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام کرده بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو