عصر خودرو

ریاضت اقتصادی به اردن رسید

عصر بازار- دولت اردن به منظور بهبود اوضاع مالی خود، یارانه نان را قطع می‌کند و قیمت‌ها را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

ریاضت اقتصادی به اردن رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، در اردن، بهای هر کیلو نان سفید "پیتا" 60 درصد افزایش یافت و نان‌های بزرگ هم تقریبا دو برابر گران‌تر شدند. برای آن که طبقه متوسط خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد، یارانه سایر انواع نان‌ها پرداخت می‌شود. این نخستین افزایش عمده نان از سال 1996 است که دولت اردن برای مطابقت با الزامات صندوق بین‌المللی پول برای دریافت اعتبار جدید، بهای نان را افزایش داد و اعتراضاتی در این کشور شکل گرفت. در سال 2012 هم که دولت اردن برای پرداخت وام صندوق بین‌المللی پول، یارانه سوخت را قطع کرد، اعتراضاتی شکل گرفت.

    مقامات اردنی گفته‌اند یارانه نان به نفع کارگران خارجی و پناهجویان سوری بوده است و پولی که از این طریق ذخیره می‌شود، به صورت پرداخت‌های نقدی به اردنی‌ها داده خواهد شد، دولت همچنین گفته است گرانی نان سبب مقابله با اسراف و اصلاح مصرف خواهد شد.

    افزایش قیمت نان تنها 10 روز پس از آن انجام می‌شود که کابینه اردن بسته مالیاتی جدید تحت راهنمایی صندوق را ابلاغ کرد که برای کاهش تدریجی بدهی عمومی و احیای اقتصاد آسیب دیده از درگیری‌های منطقه‌ای اردن، ضروری است.

    هرچند که صندوق مستقیما خواهان برداشتن یارانه نان نبود اما از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که سیستم پرهزینه یارانه‌های اردن بدون جریان نقدی قابل توجه یا کمک خارجی، قابل توجیه نیست.

    پس از آن که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی اردن از 71 درصد سال 2011 به 95 درصد رسیده است، دولت این کشور مجبور به اتخاذ سیاست‌های افزایش مالیات و قطع یارانه شده است که به نارضایتی عمومی دامن خواهد زد.

    برچسب ها