عصر خودرو

طی نشست تخصصی استفاده از ابزارهای نوین مالی در صنعت پتروشیمی مطرح شد؛

۶ طرح بورس کالا برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی

عصر بازار: طی نشست تخصصی استفاده از ابزارهای نوین مالی در صنعت پتروشیمی، مهمترین طرح های بورس کالای ایران برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی کشور ارائه شد.

۶ طرح بورس کالا برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در این نشست که در محل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با حضور مدیران ارشد شرکت های پتروشیمی و بورس کالای ایران برگزار شد، «علیرضا ناصر پور» رییس اداره توسعه ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران با بیان اینکه مهمترین روش‎های تأمین مالی از طریق بورس کالای ایران شامل قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق‎های کالایی، صندوق‎های ارزی، فورفیتینگ و ابزارهای مشتقه است، گفت : قراردادهای سلف عادی در بورس کالا، موجب تأمین مالی صنعت پتروشیمی با کم‎ترین هزینه و در کوتاه‎ترین زمان ممکن می شود. این شیوه تامین مالی بدون بروکراسی اداری، موجب پوشش ریسک طرف های معامله می شود و براساس توان تولیدی عرضه کننده و قراردادهای اسلامی عمل می کند.

    رفع محدودیت های سلف عادی با سلف موازی

    رییس اداره توسعه ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران تشریح کرد : باتوجه به اینکه ریسک نقدشوندگی و ریسک تغییرات قیمت برای خریداران به دلیل نبود بازار ثانویه در معاملات قراردادهای سلف عادی بالا است، قراردادهای سلف موازی استاندارد طراحی و در بورس کالا راه اندازی شد.

    2130 میلیارد ریال تامین مالی از طریق سلف موازی استاندارد

    «ناصرپور» با بیان اینکه قراردادهای سلف موازی استاندارد از ابزارهای نوین مالی است که هم اکنون در بورس کالای ایران روی پی وی سی و سنگ آهن راه اندازی شده است، توضیح داد : بورس کالای ایران با عرضه اوراق پی وی سی مجتمع پتروشیمی آبادان در سال جاری، 500 میلیارد ریال تامین مالی برای این شرکت انجام داد و مجتمع های سنگ آهن گل گهر و چادرملو نیز به ترتیب بیش از 830 و 800 میلیارد ریال از این طریق تامین مالی داشته اند.

    تشکیل بازار ثانویه برای معاملات قراردادهای سلف، استفاده از نقدینگی موجود در بازار و توان سرمایه گذاران مالی، تسهیل تامین مالی بلند مدت طرح‎های توسعه‎ای، تسهیل تأمین مالی سرمایه در گردش، معافیت مالیاتی و امکان برنامه‎ریزی بلند مدت تولید مناسب‎تر، از مهمترین ویژگی های قراردادهای سلف موازی استاندارد از نگاه رییس اداره توسعه ابزارهای مالی نوین بورس کالای ایران است.

    گواهی سپرده کالایی راهی برای افزایش فروش بین المللی

    گواهی سپرده کالایی از دیگر ابزارهای مالی است که در بورس کالای ایران جهت تامین مالی صنعت کشور مورد استفاده قرار می گیرد. رییس اداره توسعه ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران کاربردهای گواهی سپرده کالایی را کاهش هزینه‎های تأمین مالی در بازار سرمایه دانست و گفت : با پشتوانه گواهی سپرده کالایی، صنعتگر می تواند بدون فروش اجباری در اثر تنگناهای مالی، تامین مالی کند. این روش هزینه‎های تأمین مالی در بازار سرمایه را کاهش و نقدشوندگی کالا را برای تولیدکنندگان افزایش می دهد. همچنین می توان فروش محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی را با پشتوانه گواهی سپرده کالایی توسعه و افزایش داد.

    صندوق های کالایی (ETC )، پتانسیلی برای صنعت پتروشیمی

    این گزارش همچنین حاکی است که با وجود موجودی انبار ثابت در شرکت های تولیدی، صندوق های کالایی (ETC) از مناسب ترین ابزاری تامین مالی خواهد بود. « ناصر پور» در این نشست تخصصی، پیشنهاد استفاده از موجودی انبار به منظور تأمین مالی را به صنعتگران پتروشیمی ارائه داد و گفت : می توان با تشکیل صندوقی متشکل از گواهی سپرده کالایی موجودی انبار مورد نظر، تقسیم صندوق به واحدهای مجزا (unit)، فروش واحدها به سرمایه گذاران در بازار و بازخرید گواهی سپرده کالایی در سررسید از صندوق توسط تولید کننده، از صندوق های کالایی (ETC)جهت تامین مالی بهره برد.

    «ناصر پور» با اشاره به اینکه اولین صندوق های کالایی در سال 2003 در استرالیا و انگلیس با دارایی پایه طلا راه اندازی شد، بیان کرد : طیف وسیعی از کالاها و حجم زیادی از سرمایه با گذشت حدود 12 سال از راه اندازی این صندوق‎ها جذب شده است؛ صنعت پتروشیمی کشور نیز می تواند از این طریق سرمایه های زیادی را جهت تامین مالی و توسعه صنعتی خود جذب کند.

    تامین مالی ارزی صادرکنندگان پتروشیمی از طریق بورس کالا

    صندوق‎های ارزی از دیگر ابزارهای تامین مالی بورس کالای ایران است که رییس اداره توسعه ابزارهای مالی بورس کالای ایران به آن اشاره کرد. اولین صندوق سرمایه گذاری ارزی در سال 2005 توسط سرمایه گذاری رایدکس تحت عنوان تراست ارزی یورو در بورس نیویورک تاسیس شد و تا پایان سال 2014 این صندوق ها به بیش از 125 عدد رسیده است.

    «ناصر پور» مهمترین اهداف صندوق های ارزی را برشمرد و تشریح کرد : تکمیل ابزارهای مدیریت دارایی در بازار سرمایه، پوشش ریسک ارزی افراد و بنگاه های اقتصادی فعال در کشور، تامین مالی ارزی بنگاه های اقتصادی بزرگ کشور در فرایند انتشار اوراق ارزی و مشارکت در تنزیل اعتبار اسنادی صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، از مهمترین اهداف صندوق های مذکور است که می تواند کمک شایانی به صنعت پتروشیمی کشور داشته باشد.

    راه اندازی آتی قیر و مواد پتروشیمی در دستور کار بورس کالا

    قراردادهای آتی نیز از از جمله مهمترین ابزارهای مدیریت ریسک در جهان امروز است که بورس کالای ایران در جهت نهادینه کردن و توسعه آن در بازار و اقتصاد کشور تلاش دارد. رییس اداره توسعه ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران معتقد است که صنعت پتروشیمی کشور می تواند با استفاده از قرارداد های آتی نوسانات قیمت محصولات پتروشیمی را پوشش دهند.

    وی گفت: مدیریت ریسک نوسانات قیمت بازار، امکان برنامه ریزی بلندمدت، ارائه تصویری از جهت گیری بازار در آینده، افزایش توان معاملاتی افراد (خاصیت اهرمی و تأمین مالی)، معامله بدون نیاز به هزینه های انبار داری و حمل، خروج آسان از معامله بدون نیاز به تحویل کالا و هزینه های فسخ معامله، معافیت مالیاتی بر اساس قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، استاندارد بودن قرارداد (کاهش هزینه مربوطه) و تضمین معاملات از طرف بورس کالای ایران (عدم نکول در معاملات)، مهمترین ویژگی های قراردادهای آتی است .

    «ناصر پور» در پایان با بیان اینکه قراردادهای آتی محصولات پتروشیمی در بورس دالیان چین روی پلی اتیلن خطی با چگالی پایین، پی وی سی و پلی پروپیلن هم اکنون اجرا می شود، خبر داد : راه اندازی قراردادهای آتی قیر و محصولات پتروشیمی در برنامه بورس کالای ایران قرار دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها