عصر خودرو

رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

سودهای شیرین حواله‌ای، انگیزه خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالاست

عصر بازار: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شفافیت کنونی در روند معاملات محصولات پتروشیمی به مکانسیم بورس کالا برمی گردد و خروج این معاملات از بورس، رانت آور است.

سودهای شیرین حواله‌ای، انگیزه خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالاست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، موید حسینی صدر با بیان اینکه اقتصاد ما باید به سمت شفافیت حرکت کند گفت: در معاملات بورس کالا، دادوستد ها به صورت شفاف و قیمت ها در رقابت خریداران و فروشندگان کشف می شود، از این رو خروج معاملات محصولات پتروشیمی از بورس کالا و بازگشت مبادلات به بازار آزاد و حواله ای که نظارت دقیقی روی آن وجود ندارد، به هیچ عنوان منطقی نیست.
    رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس فرار مالیاتی و قدرت گرفتن واسطه ها در بازار پتروشیمی را از تبعات خروج معاملات پتروشیمی ها از بورس کالا عنوان کرد و تصریح کرد: بازگشت رانت های عظیم و کسب سودهای شیرین حواله ای، انگیزه ای شده است برای خروج معاملات از بازار شفاف و قابل رصد بورس کالا؛ البته هیچ بازاری عاری از مشکل نیست و اینکه عنوان می شود در بورس هم نواقصی وجود دارد، باید رفع شود اما نه این که به این بهانه، برای بازگشت معاملات به نحوه درب کارخانه ای تلاش کرد.
    به عقیده این نماینده مجلس، اولین زیانی که پس از خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالای ایران به اقتصاد وارد می‌شود،‌ زیرزمینی شدن این نوع معاملات است به طوری که شفافیت در قیمت‌ها و رصد معاملات از بین می رود و چه آشفتگی برای جمع و جور کردن بازار به وجود می آید.
    وی تاکید کرد: افرادی که مخالف شفافیت در معاملات مواد پتروشیمی هستند، کاری از پیش نخواهند برد چون دولت با معاملات زیر زمینی که به وضوح با سیاست های دولت و اقتصاد مقاومتی در تضاد است، برخورد خواهد کرد.
    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان پیشنهاد داد: فعالان صنعت پتروشیمی باید با هم فکری تدابیری را برای عرضه منظم و مستمر و حتی اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا آن هم به اندازه نیاز مصرف کنندگان اتخاذ کنند تا مشکلات و دلال بازی ها از بازار ریشه کن شود.

    برچسب ها