عصر خودرو

افت ۱۷ درصدی ارزش دلار آمریکا در یک ساله دولت ترامپ

عصر بازار- در حالی که ارزش دلار در برابر یورو از زمان روی کار آمدن ترامپ ۱۷ درصد افت داشته است مقامات آمریکا طی روزهای گذشته اظهارات متناقضی را در خصوص منافع افت ارزش دلار برای اقتصاد آمریکا بر زبان رانده اند.

افت ۱۷ درصدی ارزش دلار آمریکا در یک ساله دولت ترامپ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در طی روزهای گذشته مقامات آمریکایی حاضر در نشست داووس اظهارات متناقضی را در خصوص دلار بر زبان رانده اند که تاثیرات متفاوتی را بر بازارها به همراه داشته است.

    استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه، در اظهاراتی غیرمنتظره از تضعیف دلار آمریکا استقبال کرد و این گمانه زنی را تقویت کرد که دولت ترامپ در حال تشدید حملات خود علیه چین و دیگر شرکای تجاری اش به عنوان بخشی از خط مشی «آمریکا نخست» است.

    منوچین در داووس به خبرنگاران گفت: «مشخصا یک دلار ضعیف تر در زمینه تجارت و فرصت های تجاری برای ما خوب تلقی می شود.»

    اما بعد از این سخنان، ویلبور راس، وزیر تجارت آمریکا در مصاحبه ای عنوان کرد که همکارش «از دلار ضعیف حمایت نکرده» بلکه با لحنی مجادله ای این صحبت ها را بیان کرده است.

    در واکنش به این سخنان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت که اظهارات منوچین مبنی بر حمایت از دلار ضعیف، بدون در نظر گرفتن شرایط بیان این اظهارات در نظر گرفته شده است. وی در مصاحبه با سی ان بی سی گفت: «دلار باید مبتنی بر قدرت کشور (آمریکا) باشد... در نهایت من خواهان یک دلار قوی هستم.»

    کاهش یا افزایش ارزش دلار آمریکا از این جهت حائز اهمیت است که کاهش ارزش دلار به صادر کنندگان آمریکایی کمک می کند تا بهتر بتوانند در بازارهای خارجی با تولیدات کشورهای دیگر رقابت کنند، اما در عین حال موجب تضعیف جایگاه دلار به عنوان مهمترین ابزار ذخیره ارزی در جهان می شود و نگرانی ها در خصوص اتخاذ یک سیاست تجاری حمایت گرایانه از سوی دولت آمریکا را افزایش می دهد. ترامپ در طی هفته گذشته با امضای قانون وضع تعرفه های سنگین بر باطری های خورشیدی و ماشین های لباسشویی وارداتی به آمریکا، که با هدف مقابله با محصولات ارزان قیمت چینی و آسیایی اعمال شد، جرقه جنگ تجاری را زده بود.

    تقویت ارزش دلار همچنین می تواند تاثیراتی بر بازار سهام، اوراق قرضه شرکت ها و دیگر سرمایه گذاری های پرریسک و همچنان بازار نفت و طلا داشته باشد.

    اسکات ماینرد، تحلیلگر بازارهای مالی در نیویورک گفت: «اگر افت ارزش دلار شتاب بگیرد، در آن صورت ورود سرمایه خارجی به آمریکا ممکن است به سرعت کاهش یابد و این موجب افزایش ناگهانی نرخ بهره خواهد شد که می تواند بازارها را شوکه کند و منجر به کاهش ناخواسته سرمایه گذاری در بازارهای پرریسک نظیر بازار بورس شود و این به رشد اقتصادی لطمه خواهد زد.»

    از زمان روی کار آمدن ترامپ بعد از دلار نیوزیلند، دلار آمریکا ضعیف ترین عملکرد را در بین ارزهای معتبر جهان به نمایش گذاشته و به رغم 3 نوبت افزایش نرخ بهره و تصویب طرح اصلاح نظام مالیاتی که منطقا باید موجب افزایش ارزش دلار می شد، بیشترین افت را در طی بیش از یک دهه اخیر به ثبت رسانده است.

    ارزش دلار آمریکا از ژانویه 2017 که ترامپ روی کار آمد تاکنون 17 درصد در برابر یورو افت داشته است و در معاملات امروز هر یورو در برابر 1.24 دلار معامله می شود. این رقم در ژانویه سال قبل 1.06 دلار بود.

    برچسب ها