عصر خودرو

مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و سرمایه مطرح کرد

۵ دلیل گرانی دلار؛بانک مرکزی نظاره‌گر و دنبال‌رو است

عصر بازار: مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و سرمایه فزونی تقاضا بر عرضه، امید کاذب به برجام، کسری بودجه و یارانه و اخبار کاهش نرخ سود را دلایل گرانی دلار اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی نظاره‌گر و دنبال‌رو شده است.

۵ دلیل گرانی دلار؛بانک مرکزی نظاره‌گر و دنبال‌رو است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سید بهاء الدین حسینی هاشمی در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز و ورود به کانال 3600 تومان، اظهار داشت: نوسانات و افزایش قیمت ارز چند دلیل اقتصادی و روانی دارد.

    وی افزود: یک دلیل کمبود منابع ارزی در بازار و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است. تقاضا خیلی بیشتر از میزان عرضه ارز است و کاهش منابع ارزی هم به دلیل افت قیمت نفت و صادرات نفت خام، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و همچنین کاهش صادرات غیر نفتی و کانی‌های فلز و غیر فلزی رخ داده است.
    این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: این در حالی است که مصارف ارزی و تقاضا برای ارز به قوت خود باقی است. همچنین  تاثیر گذاری مابه التفاوت نرخ تورم حوزه ریال و حوزه ارزهای دیگر مانند یورو و دلار دیگر عامل افزایش قیمت ارز است.
    حسینی هاشمی بیان کرد: براساس آمار نرخ تورم در حوزه ریال 15 درصد است و نرخ تورم در حوزه یورو و دلار بین یک تا دو درصد است، که مابه التفاوت این دو نرخ برابر با کاهش ارزش پول ملی کشورمان و یا تضعیف شدن ریال است که این موضوع در بازار به خودی خود اجرا می‌کند.
    مدیرعامل اسبق بانک صادرات و سرمایه با اشاره به اینکه دولت باید برای مصرف، دلار را به ریال تبدیل کند، ادامه داد: دولت از بازار تبعیت می‌کند و قیمت ارز را با نرخ بالاتری در بازار به فروش می رساند تا مخارج و کسری بودجه خود را تامین کند.
    به اعتقاد وی، دلیل دیگری که باعث افزایش نرخ ارز و دلار شد، امیدواری خیلی کاذب به توافق هسته‌ای و برجام بود و همه می‌دانند به این زودی در اقتصاد ایران تاثیر نمی‌گذارد و همچنان برخی محدویت‌ها و مشکلات وجود دارد و خواهد داشت و منابع ارزی با اجرای برجام افزایش نمی‌یابد. بانک‌های خارجی به این زودی منابع و اعتبارتشان را در اختیار تجار و بانک‌های ایرانی قرار نمی‌دهند.
    این کارشناس پولی و بانکی اضافه کرد: بخشی از افزایش قیمت ارز به دلیل اخباری است که در ارتباط با کاهش نرخ سود سپرده‌ها بود. منافع سپرده گذاران تامین نشود اینها به سراغ بازارهای دیگر می‌روند و فعلا بازاری که محتمل است و در رکود نیست بازار ارز است، البته ممکن است دلالان و سفته بازان به صورت واقعی و مدیریت شده نرخ ارز را تغیین کرده و افزایش دهند.
    حسینی هاشمی با اشاره به اینکه 80درصد عرضه ارز در اختیار دولت و بانک مرکزی است، گفت: وقتی بودجه با کسری مواجه می‌شود، دولت برای تامین کسری بودجه می‌تواند چند اقدام انجام دهد که یکی از این اقدامات که منطقی نیست و از انجام آن نهی شده است، استقراض از بانک مرکزی و سیستم بانکی است.
    وی افزود: دومین راه این است که اجرای طرح های عمرانی برای تامین کسری بودجه متوقف شود و بودجه عمرانی را صرف بودجه جاری کند تا بتواند هزینه‌های جاری مانند حقوق کارکنان را تامین کند و راه دیگر برای کسری بودجه این است که منابع و دارایی که می‌فروشد به قیمت واقعی  و به قیمت بازار به فروش برساند نه پایین‌تر.
    مدیرعامل اسبق بانک صادرات و سرمایه ارز را به عنوان یکی از منابعی که در اختیار دولت است، عنوان و اظهار کرد: اگر قیمت ارز در بازار افزایش یافت، دولت می‌تواند این ارز را به نرخ بازار به فروش برساند که خوب است این کار را انجام دهد.
    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت با افزایش نرخ ارز می‌تواند کسری بودجه خود را تامین کند، تصریح کرد: قیمت ارز را دولت تعیین نمی‌کند. نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و اگر دولت بتواند ارز خود را با نرخ بازار بفروشد می‌تواند بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.
    این کارشناس پولی و بانکی با بیان اینکه بازار ارز داریم، اما بازیگر اصلی این بازار دولت و بانک مرکزی است، اظهار داشت: بانک مرکزی 80درصد عرضه ارز در بازار در اختیار دارد و در این بازار تاثیر گذار است ولی بانک مرکزی به دلیل اینکه ارزی کافی برای مدیریت بازار ارز ندارد، دنبال رو بازار شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو