عصر خودرو

نگاهی به بازار نقدی و آتی سکه در هفته گذشته؛

سکه تحویل ۶ ماه آینده هم به زیر ۹۰۰ هزار تومان رسید

عصر بازار: حجم معاملات آتی سکه طلا، طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۲۱ هزار و ۸۱۴ قرارداد و ارزش آن رقمی بالغ بر یک هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال رسید، این در شرایطی است که میزان حجم معاملات در دو هفته گذشته ۲۰ هزار و ۹۶۴ قرداد بوده است.

سکه تحویل ۶ ماه آینده هم به زیر ۹۰۰ هزار تومان رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، با وجود نوسان بیشتر قیمت ها طی هفته گذشته و تعطیلی روز چهارشنبه، میزان تقاضا نسبت به دو هفته پیش افزایش یافته بود که کارشناسان عامل اصلی این حجم را انتشار اخبار ضد و نقیض در رابطه با مذاکرات هسته ای ما بین ایران و 1+5 به ویژه در اواخر هفته عنوان می کنند.

    به این ترتیب از چهار سررسید فعال آتی سکه طلا طی مدت مذکور، بیشترین حجم معاملات با 15هزار و 998 قرارداد و به ارزش یک هزار و 449 میلیارد ریال مربوط به قرارداد سکه طلا تحویل دی ماه بود.

    همچنین قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آبان نیز با سه هزار و 550 قرارداد و به ارزش 316 میلیارد و 921 میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم معاملات هم به قرارداد آتی سکه تحویل شهریور با یک هزار و 197 قرارداد به ارزش 105 میلیارد و 136 میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که معاملات تحویل تیر ماه در رده آخر قرار گرفت با یک هزار و 69 قرارداد به ارزش حدود 94 میلیارد ریال به کار خود در هفته اخیر پایان داد.

    از طرفی بهبود حجم  تقاضا در معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که بیشتر معامله گران طلا و سکه در حال حاضر به بهبود شرایط بازار خوشبین نیستند و بازار را برای خرید با توجه به ریزش شدید قیمت ها مناسب دیده اند.

    بر این اساس در معاملات آتی بورس کالای ایران طی روز پنجشنبه سکه سررسید تیرماه با ریزش 0/17 درصدی به قیمت 866 هزار تومان معامله شد.

    همچنین قیمت تسویه سررسید شهریور نیز ‌به 688 هزار تومان رسید که افت 0/27 درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. از طرفی قرارداد تحویل آبان نیز با قیمت 877هزار تومان معامله شد و کاهش 0/5 درصدی داشت. در آخر نیز سکه تحویل دی نیز به زیر 900 تومان سقوط کرد و افت 0/59 درصدی را در این معاملات به ثبت رساند و با قیمت 891 تومان به فروش رسید.

    از طرفی قیمت سکه در بازار نقدی نیز با روند کاهشی به معاملات خود در روز پنجشنبه پایان داد ، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 873 هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی به قیمت 446 هزار تومان رسید. از طرفی ربع سکه نیز با نرخ 250 هزار تومان به فروش رسید، این در شرایطی است که سکه یک گرمی همچنان با قیمت 166 هزار تومان معامله شد.

    به اعتقاد کارشناسان، ریزش‌های فرسایشی این هفته، تا حدودی در هفته‌های آینده و پایان یافتن جو مذاکرات جبران خواهد شد و روزهای متعادل‌تری را برای بازارها رقم خواهد خورد.

    برچسب ها