عصر خودرو

مدیر عامل شرکت ساختمانی معلم مطرح کرد:

لزوم بازنگری شناسایی و توزیع سود سهام بخش ساختمان

عصر بازار- "شرکت ساختمانی معلم" فعالیت‌های اقتصادی خود را بر سرمایه-گذاری در بخش ساخت و ساز و تولید انواع ساختمان با کاربری¬های متفاوت متمرکز کرده و در چارچوب برنامه¬های استراتژیک خود، اجرای پروژه¬های خاص ساختمانی در مقیاس بزرگ و با آخرین تکنولوژی روز مهندسی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

لزوم بازنگری شناسایی و توزیع سود سهام بخش ساختمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، فعالیت شرکت معلم بر پایه رعایت مصالح و منافع خریداران، ارائه خدمات پس ¬از فروش در حوزه ساخت و ساز به منظور جلب رضایتمندی خریداران و کسب منافع و سود متعارف برای سهامداران مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان قرار دارد.
    در نشست خبری برگزار شده در حاشیه پنجمین دوره نمایشگاه‌ بین‌المللی املاک و مستغلات، امید علیجانی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه ساختمانی معلم به بررسی شرایط اقتصادی در بخش مسکن و همچنین نقش این شرکت در این حوزه پرداخته است که در زیر بخشی از آن را می‌خوانید.
    به عنوان یکی از فعالان صنعت ساختمان، اهمیت و جایگاه صنعت ساختمان را در اقتصاد ایران چگونه تبیین می‌کنید؟
    بخش ساختمانی با هفت درصد سهم در تولید ناخالص ملی و  20 درصد سهم در درآمد ملی کشور، نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا می‌کند. ساختار این صنعت به گونه‌ای است که هر چند سال یکبار دچار رونق و رکود می‌شود و به‌دلیل همبستگی بالای ارکان زنجیره ارزش آن به بخش‌های مختلف اقتصاد، تأثیر بالایی در GDPکل کشور خواهد داشت؛ بنابراین، شرکت‌های حرفه‌ای می‌توانند نبض بازار را در دست خود گرفته و با مدیریت بهینه جریان نقدینگی خود و ایجاد تمایز در حوزه ساخت و بهره‌برداری شرایط مطلوبی را برای آینده خلق کنند.
    شرکت ساختمانی معلم در این بازار چه تاثیری داشته است؟
    در سال مالی گذشته، زیربنای کل پروژه‌های در دست ساخت شرکت ساختمانی معلم بیش از 400 هزار متر مربع و شامل 706 واحد تجاری، 135 واحد اداری و 259 واحد مسکونی بوده است. از مهمترین پروژه‌های در دست ساخت شرکت می‌توان به مگاپروژه چندمنظوره مگاپارس، پروژه تجاری و اداری نگین میرداماد و پروژه تجاری و اداری سهند اشاره کرد. افزون بر این، شرکت برای تنوع سبد کسب و کار از نظر جغرافیایی، توسعه سهم بازار و نیز ارتقای برند خود،
    پروژه‌هایی در سایر شهرهای کشور نیز در دست ساخت دارد که از از این بین می‌توان به پروژه تجاری و اداری مینو واقع در میدان شهدای مشهد مقدس، برج‌های مسکونی یادمان واقع در شهر اردبیل، بازار میوه و تره‌بار شهر بندرعباس و مجتمع خور ماهشهر کرد.
    دیدگاه شما در خصوص استفاده از روش های نوین تامین مالی و ابزارهای موجود در بازار سرمایه در صنعت ساختمان چیست؟
    یکی از روش‌هایی که به برای تأمین مالی یک پروژه در زنجیره ارزش ساختمان به‌طور سنتی ایفای نقش داشته، پیش‌فروش ساختمان بوده است. اما اکنون به دلیل رکود موجود در صنعت ساختمان و سایر تغییراتی که ماهیت زنجیره ارزش در صنعت را دگرگون کرده است، پیش‌فروش به‌خوبی گذشته پاسخگوی نیاز شرکت‌ها نیست. از سوی دیگر بحث تسهیلات، هزینه‌های مالی ناشی از آن و مشکلات شرکت‌ها در بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دچار چالش اساسی شده است. بنابراین همه ذینفعان این صنعت به فکر ارائه راه‌حل‌هایی منطبق با مدل کسب و کار و زنجیرة ارزش ساختمان هستند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای فعالان این حوزه باشند.
    شرکت ساختمانی معلم در این راستا با درک صحیحی از این تغییر رویکرد در صنعت، یکی از استراتژی‌های اصلی خود را در زمینه بهره‌گیری از ابزارهای نوین تامین مالی قرار داده است. بر این اساس بازار سرمایه می‌تواند بستری امن برای تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها فراهم کند. شرکت ساختمانی معلم نیز تأسیس یک صندوق زمین و ساختمان را برای بهره‌مندی از مزایای آن در دستور کار خود قرار داده است.
    صندوق‌های زمین و ساختمان به‌دلیل مهندسی مالی مناسب، قابلیت انطباق مناسبی با جریان نقدی پروژه‌های ساختمانی دارند و از سوی دیگر این صندوق‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری اقشار مختلف را با حداقل سرمایه در صنعت ساختمان فراهم می‌کنند.. در حال حاضر شرکت برای این منظور پروژه تجاری و اداری سهند را مدنظر خود قرار داده است تا با مشاوره شرکت تأمین سرمایه مسکن این صندوق را راه‌اندازی کند.
    ارزش این پروژه حدود 1100 میلیارد ریال است که هدف شرکت، تأمین حداقل 250 میلیارد ریال منابع از طریق صندوق در مدت یک سال است که البته این اعداد و ارقام در مرحلة پیشنهاد و مذاکره بوده و پس از قطعیت طرح و تعیین ارکان صندوق به اطلاع عموم خواهد رسید.

    مزیت و امتیازات حضور شرکت‌های ساختمانی در بورس چیست و آیا حضور در این بازار توانسته کمکی به خروج از رکود صنعت ساختمان داشته باشد؟
    از جمله مزایایی که برای ورود شرکتها در بورس مطرح است، اعتمادسازی، ساختارسازی و وجود مشوقها و معافیت‌های مالیاتی در نظام تامین مالی است. با وجود این مزایا، زنجیره ارزش صنعت ساختمان از زمان شروع تا تکمیل یک فرایند سه تا پنج ساله است که در آن، نهاده اصلی ساختمان یعنی زمین تأمین شده، پیمانکاران و تأمین‌کنندگان جذب می‌شوند و با یک نظام مدیریت پروژه محصول نهایی ساخته و به مشتریان تحویل داده می‌شود. بنابراین برای اینکه یک شرکت ساختمانی بتواند به‌صورت پایدار تدوام حیات داده و مسیر رشد خود را حفظ کند، باید پس از پایان یک پروژه بخشی از درآمدهای حاصله خود را به جایگزینی زمین اختصاص دهد. این مسأله ویژگی ذاتی بازار مسکن است که در سایر صنایع چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.
    شرکت‌های ساختمانی هنگامی‌که در پایان سال مالی سود خود را تقسیم می‌کنند، سود حاصل از ایجاد ارزش افزوده از طریق فرایند ساخت را به همراه بخشی از زمین به‌عنوان نهاده تولید به سهامدار پرداخت می‌کنند که قدرت جایگزینی زمین و تعریف مجدد یک پروژه را  دچار چالش اساسی خواهد کرد. درحالی‌که این فرایند باید با نگاه ویژه به دوره زمانی زنجیره ارزش ساختمان، اصلاح فرایند شناسایی سود و نیز ساختار تقسیم سود در این شرکت‌ها اصلاح شود.
    علاوه بر این، عوامل مختلفی نیز مانند نوسانات بازار زمین و ساختمان، تورم عمومی، نوسانات قیمت ارز، شکاف عرضه و تقاضا در بازار مصرفی، جذابیت بازارهای جایگزین و ریسک سرمایه‌گذاری در بازار روی میزان بازدهی یک پروژه ساختمانی تأثیرگذار است که تمامی این موارد منجر به افزایش ریسک شرکت در پرداخت سود سهام خواهد شد. در صنعت ساختمان این امر از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، طوری که وقتی شرکت ساختمانی وارد بورس میشود، سهامداران عمدتاً به دنبال دریافت سود نقدی هستند، بنابراین در شرایطی که شرکت نتواند از نسبت به تامین منابع جهت توزیع سود اقدام کند با چالش اساسی روبرو خواهد
    شد.پ بر این اساس پیشنهاد می‌شود که نظام شناسایی و توزیع سود در شرکت‌های ساختمانی بازنگری شود. در نهایت، تا زمانی که شرکتهای ساختمانی به قوام و ثبات نسبی نرسند، نمی‌توانند ورود موفقی به بازار سرمایه داشته باشند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو