عصر خودرو

کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل اعلام کرد :

کاهش ۱۷ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان

عصر بازار- کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل اعلام کرد که پس از عادی‌سازی سرمایه‌گذاری در انگلیس و آمریکا، سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای توسعه یافته در کشورهای یکدیگر، ۲۷ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۱۷ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2017 به 1.52 تریلیون دلار رسید که نسبت به سال 2016 به میزان 16 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    آنکتاد در گزارشی اعلام کرد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اقتصادهای  پیشرفته رشد اندک 2 درصدی ( معادل 653 میلیارد  دلار) داشته است که ناشی از کاهش ادغام های جهانی و فعالیت‌های مالکیت به 666 میلیارد دلار، پس از سه سال رشد پیاپی بوده است.

    طبق گزارش آنکتاد، رشد نیرومند اقتصادی، افزایش تجارت و افزایش بهای کالا پیش‌بینی شده برای سال 2018، مرتبط با فعالیت‌های قوی سرمایه‌گذاری مستقیم خواهد بود، هر چند که ابهامات سیاسی و ریسک ژئوپلتیکی می‌تواند منجر به کاهش در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شود.

    جریانات نقدی به آمریکای شمالی کاهش 33 درصدی و به اروپا کاهش 27 درصدی داشته است، حجم سرمایه‌گذاری در اقتصادهای در حال گذار که در حال تبدیل شدن به اقتصادهای مبتنی بر بازار هستند، کاهش 17 درصدی یافته است و در میان آنها، جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق بیشترین کاهش را تجربه کرده‌اند. با این حال، ورود جریانات نقدی به استرالیا در سال 2017 بهبود یافته است.

    آمریکا با جذب 311میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم، در رده نخست قرار دارد و پس از چین با 144 میلیارد دلار و هنگ کنگ با 85 میلیارد دلار قرار دارند. سنگاپور با جذب 58 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، بهترین عملکرد را در جنوب شرق آسیا داشت و در رده هشتم قرار گرفت. در بین سایر کشورهای آسیایی هند 45 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد و در رده دهم قرار گرفت.

    آنکتاد اعلام کرد که آسیای در حال توسعه در مجموع 459 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است تا با رشدی دو درصدی، بزرگ‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری ها باشد. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اتحادیه آ.سه.آن با افزایشی سه برابری به 130 میلیارد دلار رسید که در این میان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اندونزی شش برابر شد و به 22 میلیارد دلار رسید.

    به گفته آنکتاد، چشم انداز سرمایه‌گذاری خارجی تحت تاثیر سیاست‌های حمایت‌گرایانه از تولید داخلی، اختلافات تجاری و نااطمینانی از تاثیر سیستم اصلاح شده مالیاتی آمریکا قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها