عصر خودرو

رشد صادرات ال.پی.جی ایران

عصر بازار- بازار جهانی نفت در هفته ای که گذشت، شاهد رویدادهایی بود که در نهایت منجر به افزایش پیاپی قیمت های نفت شد، از جمله این رویدادها، نشست کمیته نظارتی اوپک و تاکید توافق کنندگان بر ادامه برنامه کاهش تولید و افزایش برآورد صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی عربستان در پی جهش قیمت های نفت بود.

رشد صادرات ال.پی.جی ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، رشد صادرات «ال. ان. جی» ایران از جمله خبرهای بازار نفت در هفته گذشته بود. منابع تجاری اعلام کردند که صادرات «ال. پی. جی» (گاز مایع) ایران که از سپتامبر ٢۰١٧ به دلیل عملیات دو ماه تعمیرات در پارس جنوبی، کاهش یافته بود، بعد از روند ترمیم در ماه دسامبر و رسیدن به 373 هزار تن، در ماه ژانویه به 374 هزار تن رسید.
    ‎ایران در ماه جاری میلادی به کشورهای چین، اندونزی، تایلند، هند، پاکستان و احتمالا شرق آفریقا ال. پی. جی صادر می کند.
    ‎به گفته منابع آگاه، ایران در سال 2017 در مجموع، حدود سه میلیون و ٥۰۰ هزار تن «ال. پی. جی» صادر کرد که بیشترین مقدار مربوط به ماه اوت، یعنی قبل از آغاز تعمیرات و حدود 423 هزار تن بوده است.

    **اوپک
    نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق سازمان اوپک، هفته گذشته در عمان برگزار شد. ‎عربستان در این نشست برای ادامه برنامه توافق کاهش تولید پس از سال 2018 پیشقدم شد و برای نخستین بار پیشنهاد آن را مطرح کرد.
    «خالد الفالح» وزیر انرژی این کشور در این نشست که روز یکشنبه اول بهمن برگزار شد، گفت که تولیدکنندگان جهانی نفت که در توافق کاهش تولید هم پیمانند، باید به همکاری خود حتی پس از انقضای مدت قرارداد در پایان سال جاری میلادی ادامه دهند.
    به گفته وی، سازو کار دقیق همکاری برای سال آینده میلادی مشخص نیست اما اگر سطح ذخیره سازی ها افزایش یابد، تولیدکنندگان باید تمدید دوباره برنامه کاهش تولید را مدنظر قرار دهند و شرکت کنندگان حاضر در این نشست برای تمدید توافق کنونی متفق القول هستند.
    در این میان، روسیه نیز برای ادامه همکاری با اوپک پس از 2018 میلادی اعلام آمادگی کرد و «الکساندر نواک»، وزیر انرژی این کشور، اعلام کرد که روسیه قصد دارد همکاری مشترک خود با اعضای اوپک را در بازار نفت حتی پس از انقضای توافق کنونی در سال 2018 میلادی ادامه دهد.
    به گفته نواک، در پی این اقدام و همکاری مشترک، تجربه مثبت و موفقی در سال گذشته میلادی ثبت شد که ممکن است در صورت لزوم در سال 2019 نیز آن را استفاده کنند.
    وی این توافق را به سود روسیه و مصرف کنندگان دانست و از کشورهای دیگر دعوت کرد تا به این برنامه جهانی بپیوندند.
    «بخیت الرشیدی» وزیر نفت کویت نیز در این زمینه گفت: نشست کنونی روی میزان پایبندی ها به توافق کنونی متمرکز بود و گفت و گو درباره سرنوشت این توافق در ماه ژوئن انجام خواهد شد.
    «محمدبن حامد الرمحی» وزیر نفت عمان نیز گفت: تولیدکنندگان نفت در ماه نوامبر، درباره تمدید توافق کنونی برای سال آینده میلادی و یا ایجاد یک برنامه جدید رایزنی خواهند کرد.
    نشست بعدی کمیته نظارتی که شامل عربستان، کویت، ونزوئلا و الجزایر به علاوه اعضای غیراوپکی روسیه و عمان است در ماه آوریل در عربستان برگزار خواهد شد.
    در مجموع؛ وزیران نفت روسیه و عربستان در هفته ای که گذشت، از بازگشت توازن میان عرضه و تقاضا ابراز خشنودی کردند.
    «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه گفت که در دیدار با «خالد الفالح» همتای عربستانی خود در عمان (محل نشست کمیته وزارتی نظارت بر اوپک)، دو طرف از بازگشت توازن به بازار نفت رضایت دارند.
    به گفته نواک، تلاش برای کاهش سطح ذخیره سازی ها موفق بوده و بازار در حال واکنش به این اقدام و قیمت نفت در مرز 70 دلار است.
    تنها نگرانی اوپک اکنون رشد تولید نفت رقیبایش به ویژه آمریکا است؛ این سازمان با توجه به رشد قیمت های جهانی نفت انتظار خود را از تولید نفت کشورهای غیرعضو این سازمان در سال 2018 میلادی افزایش داد و معتقد است که این رشد، تلاش های اوپک را برای از بین بردن مازاد عرضه و کاهش تولید نفت ونزوئلا خنثی می کند.
    این سازمان در گزارش اخیر ماهانه خود اعلام کرد که کشورهای غیرعضو اوپک به ویژه آمریکای شمالی، در سال 2018 میلادی یک میلیون و 150 هزار بشکه در روز به تولید خود می افزایند، اما برآورد اوپک از این میزان پیش تر990 هزار بشکه در روز بوده است.

    **بازار نفت
    قیمت جهانی نفت در هفته ای که گذشت، با رشد روبرو بود؛ از جمله رویدادهایی که این افزایش را رقم زد نشست کمیته نظارتی اوپک، تاکید توافق کنندگان بر ادامه برنامه کاهش تولید و افزایش برآورد صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی عربستان در پی جهش قیمت های نفت بود.
    پیش بینی صندوق بین المللی پول برای تسریع رشد اقتصادی عربستان با توجه به افزایش اخیر قیمت های نفت از جمله عوامل مهم رشد قیمت نفت در هفته اخیر بود.
    طبق پیش بینی اخیر این صندوق، تولید ناخالص داخلی این کشور عضو اوپک، در سال 2018 و 2019 میلادی به ترتیب 1.6 و 2.2درصد رشد خواهد داشت.
    این در حالی است که برآورد پیشین رشد اقتصادی برای سال جاری میلادی 0.5 درصد بود.
    اما مقامهای روسی از جمله «ماکسیم اورشکین» وزیر اقتصاد و دارایی این کشور، بعید می داند که قیمت نفت در میان مدت از 60 دلار فراتر رود.
    دولت روسیه بودجه سال 2017-18 خود را بر اساس نفت40 دلاری بسته است زیرا آنها می خواهند خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده و در برابر آن از خود محافظت کنند.
    از سویی، «پال کیپسگارد» مدیرعامل شرکت آمریکایی خدمات نفتی شلمبرژه براین باور است که تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی با توجه به رشد اقتصاد جهانی، بسیار چشمگیر باشد.
    به گفته کیپسگارد، در زمینه عرضه جهانی نفت، تمدید توافق کاهش تولید میان اوپک و غیراوپک، اکنون منجر به کاهش بیش از حد انتظار سطح ذخیره سازی ها شده است.
    همچنین با توجه به فروپاشی تولید نفت ونزوئلا، احتمال رشد بیشتر قیمت های این محصول وجود دارد.
    آژانس بین المللی انرژی نیز هفته اخیر اعلام کرد: بازارهای جهانی نفت با توجه به کاهش عرضه نفت از سوی ونزوئلا، به سرعت در حال رشد است.
    بر اساس اعلام این آژانس، ونزوئلا این کشور عضو اوپک در سال 2017 میلادی بزرگترین کاهش در تولید نفت را تجربه کرد و در سال جاری میلادی شاهد افت بیشتری خواهد بود.
    بدهکاری و مشکلات زیرساختی سبب شد که تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر به یک میلیون و610 هزار بشکه در روز برسد که کمترین میزان در 30 سال اخیر است و این موضوع در رسیدن قیمت های اخیر نفت به بشکه ای 70 دلار نیز بی تاثیر نبوده است.
    انتظار می رود، با توجه به تاکید اعضای اوپک و غیراوپک به ادامه توافق کاهش تولید، قیمت های نفت به رشد خود ادامه دهد و حتی پس از انقضای مدت این قرارداد، برنامه همچنان به همین شکل یا صورت جدیدی از توافق ادامه یابد.

    برچسب ها