عصر خودرو

بزرگترین چالش امروز سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی چیست؟

عصر بازار: امروز در بازارهای جهان شاهد روندی هستیم که مشابه‌ آن را سالهاست مشاهده نکرده‌ایم. این رویداد که از آن به‌عنوان بزرگترین چالش سرمایه‌گذاران یاد می‌شود، واگرایی میان سیاست‌های پولی جهان است.

بزرگترین چالش امروز سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، امروز، واگرایی و انشعاب میان سیاست‌های پولی در جهان، به بزرگترین چالش سرمایه‌گذاران بدل شده است. انشعاب میان آنچه در سیاست‌گذاری‌های فدرال‌رزرو می‌گذرد و این نهاد پولی خود را برای نخستین بار طی قریب به یک دهه آماده افزایش نرخ بهره می‌کند، و آنچه که در سایر نقاط جهان می‌گذرد، از مهمترین این دوگانگی‌هاست.

    به‌گزارش بیزنس اینسایدر، بانک مرکزی اروپا (ECB) در میانه برنامه انبساط پولی خود موسوم به برنامه تسهیل کمّی است که طی این برنامه قرار است ماهانه (تا ژانویه 2016) اوراق قرضه دولتی را به ارزش بیش از 60 میلیارد یورو خریداری کند. از سوی دیگر، بانک مرکزی ژاپن، بانک مرکزی سوئد، بانک مرکزی استرالیا و اغلب بانک‌های مرکزی در سایر اقتصادهای پیشرفته، به‌جز بانک مرکزی انگلیس نیز درحال اجرای سیاست‌های پولی انبساطی هستند.

    حرکت در جهت‌های مختلف
    «رامان سریواستاوا»، از مدیران اجرایی موسسه مدیریت دارایی «استندیش ملون» انتظار دارد در اجلاس اوایل دسامبر بانک‌های مرکزی اروپا، بانک مرکزی اروپا همچنان ریسک کند و برنامه تسهیل کمی خود را با خرید اوراق قرضه بیشتر، وسعت بخشیده یا طول مدت اجرای آن را افزایش دهد که این اتفاق احتمالا تنها به فاصله چند هفته پیش از اقدام فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره صورت می‌گیرد. این اتفاقی است که مدتهاست شاهد آن نبوده‌ایم؛ چراکه معمولا سیاست‌های مالی در یک جهت ولی با سطوح مختلف حرکت می‌کنند. اما چیزی که اکنون شاهد آن هستیم، انشعاب کامل تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقاتی است که به‌دنبال آن رخ می‌دهد.

    نرخ بهره پایین از زمان وقوع رکود بزرگ، برای سرمایه‌گذاران روی اوراق قرضه در آمریکا مفید و سودآور بوده است اما همین مساله منجر به افزایش نگرانی‌ها نسبت به این مساله شده که درصورت تغییر این شرایط چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    درصورتی‌که اروپا هم برنامه انبساط پولی خود را ادامه دهد، شاید در آنجا هم شاهد اتفاقات مشابهی باشیم. سریواستاوا می‌گوید: برنامه تسهیل کمّی بانک مرکزی اروپا، برای بازار اوراق قرضه دولت‌های اروپایی، نقش حمایتی ایفا خواهد کرد. البته شاید نیازی نباشد به پایین‌بودن تورم، کندی رشد و جمعیت رو به کهولت سن در اروپا اشاره کنیم. انشعاب در تصمیمات و سیاست‌های بانک‌های مرکزی باهم مرتبط است. زیرا نتایج اقداماتی که از بازار درآمد ثابت در آمریکا حمایت می‌کند، همان‌هایی هستند که در سایر نقاط جهان هم مشاهده می‌شوند. بنابراین، سرمایه‌گذاران در اوراق قرضه دولتی، ترغیب می‌شوند. شاید شرایط در آمریکا تغییر کند اما بسیاری از بازارهای دیگر در خارج از آمریکا هستند که مزایای تثبیت پرداخت دستمزد در آنها همچنان وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها