عصر خودرو

سایه تردید بر سر تداوم روند مطلوب رشد اقتصاد جهانی

عصر بازار- در حالی که تمامی شاخص ها از تقویت رشد اقتصاد جهانی حکایت دارد اما همچنان تردیدهایی در مورد تداوم این وضعیت مثبت اقتصاد جهانی مطرح است.

سایه تردید بر سر تداوم روند مطلوب رشد اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در حالی که تمامی شاخص ها از تقویت رشد اقتصاد جهانی حکایت دارد و صندوق بین المللی پول نیز در گزارش جدید خود، پیش بینی اش از رشد اقتصاد جهانی را افزایش دهد، اما همچنان تردیدهایی در مورد تداوم این وضعیت مثبت اقتصاد جهانی مطرح است.

    مسئولان صندوق بین المللی پول در تشریح وضعیت اقتصاد جهانی گفته اند که اقتصاد جهانی همچنان با عدم قطعیت مواجه است و اینکه دولت ها باید از ثبات محدود ایجاد شده برای آماده سازی خود جهت وضعیت های کاهشی آینده استفاده کنند. هرچند طرح کاهش مالیات ها در آمریکا ممکن است در سال جاری و سال آینده موجب رشد اقتصاد جهانی شود، اما در مجموع می تواند سبب تشدید شکاف های تجاری و بودجه ای دولت آمریکا شده و در سال های آینده به یک مندی رشد منجر گردد.

    مائوریس آبستفلد، مشاورز اقتصادی صندوق بین المللی پول در نشستی خبری در داووس گفت: «رکود بعدی ممکن است نزدیک تر از آن باشد که ما فکر می کنیم و امکاناتی که ما امروز برای مقابله با چنین رکودی در اختیار داریم بسیار محدودتر از یک دهه قبل است.»

    آبستفلد افزود، دلایل دیگری نیز وجود دارد که موجب می شود به دوام این روند ترمیمی شک کنیم، از جلمه اینکه اقتصادهای پیشرفته جهان در حال نزدیک شدن به حداکثر پتانسیل رشد خود هستند و احتمال اینکه رشد اقتصادی در 2 اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و آمریکا کند شود وجود دارد.

    سیگنال نگران کننده دیگر، گزارشی است که دیروز از سوی سازمان ملل منتشر شده و نشان می دهد میزان سرمایه گذاری خارجی جهان در سال 2017 میلادی با افتی 16 درصدی مواجه شده و سازمان بین المللی کار نیز اعلام کرده که روند رو به رشد کاهش تعداد فرصت های شغلی آسیب پذیر متوقف شده است.

    برچسب ها