عصر خودرو

دقایقی قبل از سوی ناظر بازار بورس صورت گرفت

دسته‌های سفارش فروش سهام غیرفعال شد

عصر بازار: ناظر بازار بورس پیش از آغاز ساعت رسمی معاملات امروز دسته‌های سفارش فروش سهام که بعد از معاملات روز چهارشنبه در سامانه معاملات کارگزاری‌ها چیده شده بود، را غیرفعال کرد.

دسته‌های سفارش فروش سهام غیرفعال شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، طی امروز شنبه معاملات سهام در بورس اوراق بهادار تهران در حالی آغاز شد که ناظر بازار با شناسایی سفارش‌های درج شده در سامانه معاملات کارگزاری‌ها اقدام به غیرفعال کردن دسته‌های سفارش فروش سهام کرد.

    بر اساس این گزارش سفارش‌های غیرفعال شده از چهارشنبه هفته گذشته و پس از ساعات رسمی معاملات سهام در سامانه معاملات نخست به شکل سفارش‌های پر حجم خرید ثبت شده بود، با این امید که در صورت توافق هسته‌ای در اواخر هفته قبل، معامله‌گران و کارگزارها از جو مثبت بازار جا نمانند.

    در همین رابطه یک مقام مسئول در شرکت بورس گفت: بازار در حال حاضر در سردرگمی قرار گرفته و تنها عده‌ای از فعالان بازار اقدام به فروش سهام می‌کنند، این در حالی است که فروش سهام از حجم چندان بالایی برخوردار نیست و بازار در انتظار است.

    وی که نخواست نامش فاش شود، درباره تخلف احتمالی برخی کارگزاران در وارد کردن سفارش‌های صوری خرید و فروش در آخرین روز معاملاتی هفته قبل عنوان کرد: قدر مسلم در شرایط عادی درج سفارش خرید و فروش پس از ساعات رسمی معاملات بورس تخلف محسوب می‌شود، اما در شرایط خاص این موضوع به دلیل بروز رفتارهای مختلف در بازار نیازمند بررسی‌های حقوقی در زمینه اثبات تخلف است. باید پذیرفت در شرایطی که فعالان بورس تهران با هیجان و عواطف انسانی و رفتارهای روانی ناشی روبرو هستند، بروز برخی رفتارهای خاص مبنایی برای اثبات تخلف شاید نباشد.

    به هر ترتیب در شرایطی سفارش‌های خرید و فروش در سامانه معاملات درج شده که معاملات بازار سهام متاثر از برخی اتفاقات سیاسی و در انتظار یک شوک مثبت از آن بوده‌اند. اما در حال حاضر این اتفاق خاص روی نداده و بازار در شرایط سردرگمی است، باید بازار به درجه‌ای از بلوغ فکری دست یابد که در مواجه با رخدادهای خاص از رفتار هیجانی پرهیز کند.

    بر اساس این گزارش، با وجود لغو سفارش های فروش برخی ایستگاههای معاملاتی، اما از پیغام ناظر بازار سهام در این زمینه بر روی سامانه های معاملاتی هنوز خبری نیست.

    علی صحرایی، ناظر بازار بورس روز چهارشنبه در گفت‌وگو با برخی رسانه ها گفته بود: « برخی کدهای معاملاتی به صورت همزمان دستور خرید و فروش یک سهم را صادر کرده اند که بالاخره بایستی در یکی از این دستورهای خرید یا فروش خود متعهد باشند.»

    وی گفته بود: «چنانچه این دستورهای خرید و فروش طی معاملات روز شنبه چه در جهت حذف، کاهش قیمت و یا حجم سفارش و هر اقدامی از این قبیل که مدل آن با ظاهری قانونی برای فرار از قانون استفاده شود، تغییر یابد می تواند تخلف باشد. طوری که بورس محتوی آن را در تصمیم گیری در نظر می گیرد، اما شکل آن مهم نیست، بلکه رجحان محتوی بر شکل مهم است.»

    صحرایی تأکید کرد: طبق مقررات هر اقدامی که گمراه کننده و بدون پشتوانه باشد، یا ظاهری گمراه کننده را به سرمایه گذاران القا کند، تخلف محسوب شده و طبق مقررات انضباطی با متخلفان برخورد خواهد شد.

    برچسب ها