عصر خودرو

تولید نفت از آزادگان جنوبی ۷۰ هزار بشکه بیشتر می‌شود

عصر بازار- مجری پروژه میدان نفتی آزادگان از افزایش تولید ۷۰ هزار بشکه‌ای نفت در میدان نفتی آزادگان جنوبی تا اواخر تابستان سال ۱۳۹۷ خبر داد.

تولید نفت از آزادگان جنوبی ۷۰ هزار بشکه بیشتر می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تورج دهقانی در جلسه کمیسیون انرژی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که چشم‌انداز تولید از میادین غرب کارون یک میلیون بشکه در روز است، گفت: به عبارت دیگر میادین غرب کارون باید 20 درصد کل تولید کشور را تامین کند. در قراردادهای IPC سعی شده با جذاب کردن قراردادهای گذشته سرمایه و فناوری بیشتری برای شرکت‌های خارجی جهت مشارکت در توسعه میادین فراهم شود.

    وی با تاکید بر این‌که توسعه میادین نفتی باید در این سال‌ها که نفت در دنیا رونق دارد صورت بگیرد، افزود: میادین غرب کارون به میدان‌های آزادگان، یاران و یادآوران تقسیم می‌شود و میادین آزادگان و یاران با میدان مجنون عراق مشترک هستند. نفت میدان آزادگان سنگین و نفت میدان یادآوران سبک است. میدان یادآوران اشتراک کمتری با میدان سمباد عراق دارد.

    مجموع تولید میادین غرب کارون 320 هزار بشکه در روز است

    مجری پروژه میدان نفتی آزادگان ادامه داد: مجموع نفت درجای میدان آزادگان 36 میلیارد بشکه است و همان طور که ذکر شد بیش از 90 درصد نفت این میدان سنگین است. تولید فعلی میدان آزادگان شمالی 75 هزار بشکه در روز و میدان آزادگان جنوبی بیش از 100 هزار بشکه در روز است. تولید میدان یادآوران نیز 110 هزار بشکه است به طور کلی در حال حاضر مجموع تولید میادین غرب کارون 320 هزار بشکه در روز است.

    دهقانی در مورد برنامه‌های آتی برای افزایش تولید از میادین غرب کارون توضیح داد: تولید از میدان آزادگان جنوبی تا حدود 30 ماه دیگر به 320 هزار بشکه در روز خواهد رسید. البته تولید این میدان به صورت مرحله‌ای افزایش خواهد یافت و تا اواخر تابستان سال 1397 افزایش 70 هزار بشکه‌ای خواهد داشت.

    وی با اشاره به استفاده از واحدهای فراورش سیار در میدان آزادگان جنوبی، اظهار کرد: استفاده از واحدهای فراورش سیار در میدان آزادگان جنوبی توافق شده است که امیدواریم افزایش تولید از این میدان تا هشت ماه آینده از این بخش محقق شود. استفاده از این واحدها باعث می‌شود سرمایه‌گذاری سریع‌تر به نتیجه برسد.

    مجری پروژه میدان نفتی آزادگان با اشاره به برگزاری مناقصه فاز دوم توسعه آزادگان جنوبی، گفت:‌ مذاکره با شرکت‌ها برای برگزاری مناقصه ادامه دارد و فاز دوم این میدان در قالب IPC توسعه خواهد یافت و شاهد تولید 600 هزار بشکه‌ای خواهیم بود، البته فرآیند برگزاری مناقصه تولید از این میدان را متوقف نکرده است.

    دهقانی با اشاره به سابقه طرح توسعه میدان آزادگان، گفت: برای توسعه میدان آزادگان در سال‌های قبل با چینی‌ها قرارداد بیع متقابل امضاء شده بود که چینی‌ها در سال 1393 از این قرارداد خلع ید شدند و طرح توسعه این میدان در قالب EPC و EPD به 20 شرکت داخلی واگذار شد. تاکنون از 185 حلقه چاه برای توسعه فاز اول آزادگان 115 حلقه طی سه سال حفاری و تکمیل شده است. 50 حلقه دیگر یا در مرحله حفاری قرار دارد یا در مرحله واگذاری و تا دو سال آینده حفاری 185 حلقه چاه تکمیل می‌شود.

    برچسب ها