عصر خودرو

هند علیه واردات قطعات خورشیدی ارزان قیمت چینی دست بکار شد

عصر بازار- هند به جدیدترین عرصه رویارویی در جنگ برای حمایت از تولیدکنندگان پنل خورشیدی در برابر رقبای چینی ارزان‌قیمت تبدیل شده و رگولاتورهای این کشور قصد دارند یک تعرفه ۷۰ درصدی را برای واردات محصولات چینی وضع کنند.

هند علیه واردات قطعات خورشیدی ارزان قیمت چینی دست بکار شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، برخی از بزرگترین سازندگان نیروگاه‌های خورشیدی هند در حال مبارزه با پیشنهادهای رگولاتورهای هندی برای وضع مالیات اضطراری روی واردات سلول‌های خورشیدی از چین و مالزی و همچنین اقتصادهای توسعه‌ یافته‌تر هستند. این طرح‌ها احتمالا تاثیر بزرگی روی صنعت چین خواهد گذاشت که صادراتش به هند را به دلیل اشباع عرضه داخلی افزایش داده است.

    برخی از بزرگترین سازندگان پنل خورشیدی هند که در راس آنها گروه آدانی قرار دارد، خواستار افزایش تعرفه واردات هستند. مورد آنها از سوی رگولاتورها پذیرفته شده و رگولاتورهای هندی اعلام کردند تعرفه 70 درصدی فوری را به مدت 200 روز تا زمانی که به یک نتیجه دائمی‌تر برسند، پیشنهاد خواهند کرد.

    طبق یافته‌های اولیه گزارش رگولاتورهای هندی، واردات فزاینده که هیچ نشانی از کاهش ندارند و بالعکس به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌اند، ممکن است به صنعت داخلی در آینده آسیب بزند.

    اما این گزارش واکنش خشم‌آلود سازندگانی را برانگیخته که قیمت‌هایشان را در چند سال گذشته کاهش داده و صنعت نیروی خورشیدی هند را در انقلاب تجدیدپذیر جهانی پیشتاز ساخته‌اند. همچنین این پیشنهاد انتقاد تولیدکنندگان کوچکتری را به دنبال داشته که می‌گویند با وضع تعرفه برای واردات مواد خام، تولید پنل‌های خورشیدی برای آنها گرانتر می‌شود.

    تنها شمار معدودی از شرکت‌های هندی سلول‌های خورشیدی تکی را برای ساخت پنل تولید می‌کنند.

    این پیشنهادها جدیدترین نمونه از اختلاف‌های تجارت بین‌المللی پیرامون تولید پنل‌های خورشیدی است. اتحادیه اروپا و چین در سال 2013 پس از این‌که این بلوک تعرفه ضد دامپینگ را برای پنل‌های خورشیدی چین تصویب کرد، تقریبا وارد یک جنگ تجاری شدند و پکن در واکنش به این اقدام تعرفه مشروب اروپایی را افزایش داد.

    یک سال بعد آمریکا پس از این‌که دریافت پنل‌های خورشیدی چین و تایوان به قیمت بسیار نازلی نسبت به بازار آمریکا فروخته می‌شوند، تعرفه 165 درصدی را برای واردات آنها تعیین کرد. این تصمیم باعث شد تولیدکنندگان چینی به بازار هند روی ببرند و صادرات آنها به این کشور در فاصله سال 2012 تا 2016 بیش از 1100 درصد افزایش یافت.

    آمریکا همچنین علیه هند نیز دست به اقدام زده و چالش موفقیت‌آمیزی را علیه الزام دهلی نو برای استفاده از مواد خام داخلی تحت برنامه انرژی خورشیدی دولتی، در سازمان تجارت جهانی به راه انداخت.

    پیشنهادات اخیر رگولاتورهای هندی با توجه به برنامه‌های دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، برای ساخت 100 گیگاوات نیروی خورشیدی جدید تا سال 2022، بسیار حساس به شمار می‌روند.

    طی دو سال گذشته کاهش قیمت واردات پنل خورشیدی چینی به سازندگان اجازه داده هزینه‌های پیش بینی شده ساخت پارک‌های خورشیدی جدید را کاهش دهند، اما برخی در این صنعت اخیرا هشدار داده‌اند که اگر هزینه پنل‌ها به صورت غیرمنتظره دوباره افزایش پیدا کند، پیشنهادات قیمت پایین برای ساخت چنین پروژه‌هایی ادامه پیدا نخواهد کرد.

    برچسب ها