عصر خودرو

دلار از محدوده ۳۵۹۰ تومان عقب‌نشینی کرد

تله نوسان‌گیران در بازار ارز

عصر بازار:‌ بهای شاخص بازار ارز که روز شنبه با ۲۵ تومان رشد در آستانه مرز ۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفته بود، روز یکشنبه با ۵ تومان افت به رقم ۳ هزار و ۵۸۵ تومان رسید. دلار در دومین روز هفته تا قیمت ۳ هزار و ۵۷۳ تومان نیز پایین آمد و بعد دوباره با رشد مواجه شد، روندی که نتیجه فعالیت برنامه‌ریزی شده جاماندگان از نوسان‌های ارزی روز شنبه بود.

تله نوسان‌گیران در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بهای دلار آمریکا روز شنبه برخلاف انتظار گروهی از معامله‌گران ارزی به محدوده 3 هزار و 590 تومانی رفت. رشد 25 تومانی شاخص ارزی سودی را نصیب برخی از معامله‌گران بازار کرد که جاماندگان از این سود را ترغیب کرد روز یکشنبه اقدام به تله‌گذاری در بازار ارز کنند. در ابتدای روز یکشنبه دلار تحت‌تاثیر فروش آن دسته از معامله‌گران که در فکر نوسان‌گیری بودند، رو به کاهش گذاشت و تا قیمت 3 هزار و 573 تومان پایین آمد. در این مقطع، نوسان‌گیران دوباره خریدهای ارزی خود را افزایش دادند تا قیمت به سرعت در مسیر ابتدای هفته قرار گیرد. دلار در نتیجه این تله‌گذاری معامله‌گران جامانده از سودگیری روز شنبه، تا ساعت 1 بعدازظهر به قیمت 3 هزار و 582 تومان رسید و در نهایت تا پایان کار صرافی‌ها 3 هزار و 585 تومان قیمت خورد. این به آن معنا است که تله نوسان‌گیران نیز دلار را نه تنها از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور نداد؛ بلکه باعث عقب‌نشینی آن در انتهای کانال 3 هزار و 500 تومان شد.


    به این ترتیب، تله برخی جاماندگان نوسان ارزی روز شنبه از یکسو عامل تغییر و تحولات قیمتی روز یکشنبه بود و از سوی دیگر پیش‌بینی روند روزهای آینده را دشوار کرد. کسانی که روز شنبه از نوسانات بازار جامانده بودند، در ابتدای دومین روز هفته شروع به فروش ارز کردند و این تصور را در بازار به‌وجود آوردند که دلار روز شنبه سقف قیمتی خود را تجربه کرده و کشش افزایش بیشتر را ندارد. این گروه پس از پایین آمدن قیمت، به سرعت و در مدت کمی شروع به جمع کردن ارز بازار در قیمت پایین تر کردند و جاماندگی خود از نوسان روز شنبه را تا حدی جبران کردند. جالب اینجا است که با وقوع نوسانات روز یکشنبه، سردرگمی معامله‌گران درباره آینده قیمتی دلار بیش از پیش افزایش یافته است. دسته‌ای از معامله‌گران که با افزایش 25 تومانی روز شنبه به عبور دلار از سطح 3هزار و600 تومان امیدوار شده بودند، با وقایع روز یکشنبه کمی غافلگیر شدند.


    در حالی که افزایش تقاضای زائران عتبات عالیات، یک عامل امید معامله‌گران به افزایش قیمت است، کاهش ابتدایی روز یکشنبه این هراس را برای برخی معامله‌گران وجود آورده که بازار به طور کلی آماده رشد نیست. در ابتدای هفته عواملی مانند نزدیک شدن به روزهای انتهایی پاییز و افزایش سنتی تقاضای تجاری در این ایام، نزدیک شدن به اربعین حسینی و بالا رفتن تقاضای خرید ارز از سوی متقاضیان امید سوداگران را به رشد قیمت دلار افزایش داده بود. این عوامل همچنان امکان تاثیرگذاری دارند، با این حال، عبور دلار از مرز 3هزار و600 تومان به باور برخی از فعالان دشوار است. در روزی که دلار شاهد کاهش ارزش بود، سکه بهار آزادی ثبات را تجربه کرد. روز یکشنبه همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی طلا، سکه تمام بهار آزادی تاثیری از روند دلار نگرفت و روی رقم 918 هزار تومان باقی ماند. انتظار افزایش اونس در روز دوشنبه تحت‌تاثیر نگرانی‌های ناشی از حملات تروریستی پاریس، عاملی بود که از افت سکه جلوگیری کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها