عصر خودرو

یک فعال صنفی:

کیفیت تولید و بهبود صادرات در ۹ ماهه ۹۶ ثبت شد

عصر بازار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بررسی تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال حاکی از رونق گرفتن تولید و بهبود کیفیت صادرات کشورمان را به همراه داشته است.

کیفیت تولید و بهبود صادرات در ۹ ماهه ۹۶ ثبت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «محمد لاهوتی» افزود: بررسی آمار تجارت خارجی کشور در 9 ماهه امسال، رشد منفی 2 درصدی صادرات در همسنجی با مدت مشابه پارسال ثبت شد؛ این در حالی است که تراز تجاری در این مدت منفی پنج هزار و 900 میلیارد دلار را نشان می دهد .
    به گفته این فعال صنفی، بررسی سبد صادراتی طرف های خارجی حاکی از حضور افغانستان و کره جنوبی در بین پنج کشور مقصد صادراتی ایران است.
    وی اضافه کرد: امروز در مقوله واردات نیز کشورهای صاحب نام و مطرحی از جمله آلمان، کره جنوبیی و ژاپن در فهرست 10 کشور نخست قرار دارند.
    لاهوتی یادآور شد: کاهش آمار تجارت خارجی با امارات در این مدت آشکار ساخت که دلیل اصلی این مساله رفع تدریجی تحریم ها علیه ایران متاثر از برجام است و سبب ارتباط مستقیم کشورمان با بازارهای جهانی را فراهم کرده است.
    وی یادآور شد: پیش از این حتی صادرات به کره جنوبی نیز با واسطه و از طریق کشورهای ثالث مثل امارات صورت گرفت، اما امروز این مشکلات کاهش یافته و بر این اساس کاهش تجارت خارجی با امارات زیاد نگران کننده نیست.

    ** گذشت 2 سال از اجرای برجام
    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت :بیش از 2 سال از اجرایی شدن برجام سپری شده، برخی دستاوردهای آن را حضور بسیاری کشورها در ایران، متنوع شدن بازارهای وارداتی و صادراتی و کمک برخی کشورها در مقوله تامین مالی خارجی (فاینانس) تحقق یافت.
    لاهوتی اظهار داشت: مشکل پابرجاماندن نقل و انتقال پول در بانک ها و برخی بد اخلاقی های آمریکا به عنوان یکی از طرف های برجام که با تغییر رئیس جمهوری این کشور اتفاق افتاده و در پی آن تاثیرات منفی نظیر تمایل نداشتن برخی بانک های بزرگ جهان برای مراوده تجاری با بانک های ایرانی را شاهدیم و به عنوان نکات منفی برنامه جامع اقدام مشترک عنوان کرد.
    وی تصریح کرد: اینکه در مجموع، جایگاه و حقانیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای است در برجام به جهانیان ثابت شد، دستاورد بسیار بزرگی است.
    این مقام مسئول در ادامه با اشاره به نا آرامی های واقع شده در برخی نقاط کشور، افزود: چنین نا آرامی هایی در هر کجای جهان مسبوق به سابقه است و در هر کشوری ممکن است مشکلاتی در سطح اجتماع به وجود آید.
    وی گفت: وقایع مزبور در کوتاه ترین زمان ممکن مدیریت شد، اما اقتصاد و سرمایه گذاری نخستین حوزه هایی هستند که از این مسائل تاثیر می پذیرند؛ در مجموع به نظر نمی رسد با توجه به کوتاه مدت بودن این قضایا، تاثیر منفی آنچنانی بر مراوده های تجاری ایران با سایر کشورها داشته باشد.
    به گزارش ایرنا، این مقام مسئول پیشتر در گفت وگو با ایرنا عنوان کرده بود: مشکل اصلی اقتصاد کشورمان در کاهش صادرات و نه افزایش واردات است که این موضوع با سیاست های دولت ارتباط مستقیم دارد.
    لاهوتی تصریح کرده بود: در چهار سال دولت یازدهم در مجموع 57 درصد تورم به ثبت رسید که حاکی از متوسط 15 درصدی آن است، اما در همین زمان افزایش قیمت ارز کمتر از پنج درصد بود که سبب می شود قیمت تمام شده کالاهای ایرانی روز به روز افزایش یابد و در مقابل کالاهای خارجی ارزان تر شود که این رویه به افزایش واردات می انجامد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو