عصر خودرو

رکوردزنی جدید چین در مصرف کالاهای جهان

عصر بازار- چین همچنان کالاهای جهان را با ولع زیادی مصرف کرده و رکورد جدیدی را برای مصرف همه کالاها از نفت خام گرفته تا سویا در سال ۲۰۱۷ بر جای گذاشت.

رکوردزنی جدید چین در مصرف کالاهای جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در سالی که چین شاهد رویدادهایی مانند کاهش ظرفیت صنعتی، محدودیت‌های محیط زیستی و محدودیت اعتباری بود، رشد تقاضا برای مواد خام در بزرگ‌ترین مصرف کننده جهان همچنان ادامه یافت و به دومین رشد سالانه بازدهی بازار کالاهای جهانی کمک کرد.

    همچنانکه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، قدرت خود را پشت اقتصاد در حال توسعه که ممکن است برای نخستین بار از سال 2010 رشد سالانه سریعتری را تجربه کرده باشد، تحکیم می‌کند، نشانه‌های چندانی وجود ندارد که نشان دهد اشتهای چین برای کالاها در سال 2018 کمتر می‌شود.

    به گفته گوئو چااوهویی، تحلیلگر شرکت "چاینا اینترنشنال کپیتال"، توسعه اقتصادی چین از نیمه دوم سال گذشته بالاتر از حد انتظارات بوده و تقاضا برای هر نوع کالایی را بالا برده است. انتظار می‌رود روند رشد اقتصادی قدرتمند این کشور در سال 2018 نیز ادامه پیدا کند که تمایل این کشور برای واردات را حفظ خواهد کرد.

    مصرف نفت

    پس از اینکه  واردات چین بر مبنای سالانه برای نخستین بار از میزان واردات آمریکا پیشی گرفت، عنوان بزرگترین وارد کننده نفت جهان به چین رسید. بعلاوه چین یکی از بزرگترین خریداران نفت خام آمریکا است.

    طبق آمار اداره کل گمرک چین، صادرات نفت از سراسر جهان از روسیه گرفته تا عربستان سعودی و ونزوئلا به مقصد چین در سال 2017 حدود 10 درصد رشد کرد و به 8.43 میلیون بشکه در روز رسید. اگر سهمیه‌های واردات اعطا شده از سوی دولت به پالایشگاه‌های مستقل به عنوان یک نشانه در نظر گرفته است،  این خرید کم سابقه ممکن است در سال 2018 بالاتر رود. نخستین مجموعه از سهمیه‌های اعطا شده 75 درصد بالاتر از سال 2017 بوده است.

    آقای آسمان آبی

    دومین اقتصاد بزرگ جهان دریافته که کلید پیروزی در جنگ علیه مه‌دود ممکن است در خارج از این کشور باشد. میزان بالایی از سنگ آهن با عیار بالا که معمولاً در داخل چین وجود ندارد به منظور تامین خوراک صنعت فولاد این کشور وارد شده و میزان واردات سنگ آهن چین 5 درصد در سال 2017 رشد کرد و به 1.07 میلیارد تن رسید. تاکید فزاینده چین بر هوای پاک باعث هجوم به سوی کیفیت در بازار جهانی سنگ آهن شده و نرخی که کاربران برای این ماده خام فولادسازی با کیفیت مطلوب پرداخت می‌کنند را بالا برده و به بهبود قیمت‌های پایه از حدود 50 دلار در ژوئن کمک کرد. تقاضای کارخانه‌های فولادسازی چین برای سنگ آهن دارای عیار بالاتر احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد.

    تقاضا برای فولاد در این کشور آسیایی که نیمی از فولاد جهان را تولید و حدود دو سوم از سنگ آهن دریابرد جهانی را خریداری می‌کند نیز باثبات به نظر می‌رسد زیرا کارخانه‌های فولادسازی چینی تولید بیشتری را در خانه نگه می‌دارند. صادرات فولاد این کشور در سال 2017 به میزان 30.5 درصد کاهش یافت و به  75.43 میلیون تن رسید که بعید است این کاهش به آسانی معکوس شود.

    گازخور

    خرید سنگ آهن دارای آلودگی کم کمتر تنها یک تاکتیک در جنگ چین علیه آلودگی بوده است. تاکتیک دیگر این کشور محدود کردن استفاده از زغال سنگ و تشویق به استفاده از گاز طبیعی پاک‌تر است. میزان واردات این سوخت از طریق دریا و همچنین خطوط لوله حدود 27 درصد در سال 2017 افزایش یافت و به 68.57 میلیون تن رسید. تقاضای چین برای گاز طبیعی در زمستان امسال به کمبود عرضه منجر شده و نشان می‌دهد که همچنان فضا برای خرید بیشتر از سوی این کشور وجود دارد. شرکت‌های "چاینا اینترنشنال کپیتال" و "جی ال سی نتورک تکنولوژی" انتظار دارند میزان مصرف امسال 10 درصد توسعه پیدا کنند در حالیکه شرکت "سانفورد سی برن‌اشتاین" پیش‌بینی می‌کند میزان تقاضا ممکن است حداکثر 15 درصد رشد کند.

    خوراک برای مزارع

    در حالی که چین تلاش می‌کند هوای خود را پاک کند، به دنبال خوراک بیشتر برای دام‌های خود در مزارع رو به توسعه نیز است. رشد اقتصادی انفجاری طی دهه‌های گذشته جمعیت چین را ثروتمندتر کرد و با بهبود استانداردهای زندگی آنها، مصرف گوشت را افزایش داد. همچنان که مزارع بزرگ افزایش پیدا کرده‌اند، تقاضای آنها به منظور تامین خوراک دام نیز افزایش پیدا کرده است. میزان واردات این دانه روغنی از سوی چین حدود 14 درصد در سال 2017 رشد کرد و به 95.54 میلیون تن رسید. طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، پیش‌بینی می‌شود میزان واردات سویای چین در 12 ماه منتهی به سپتامبر سال 2018 به 97 میلیون تن افزایش پیدا کند. این کشور 65 درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

    کنسانتره مس

    همچنان که اقتصاد رو به رشد، ساخت ساختمان‌ها و کارخانه‌ها را به دنبال دارد، چین به مس بیشتری برای سیم‌ها و لوله‌های برقی که در زیرساخت مورد استفاده قرار می‌گیرند نیاز خواهد داشت. معادن داخلی اغلب کوچک بوده و نمی‌توانند با روندی که ظرفیت برای پالایش این فلز توسعه پیدا می‌کند همگام بمانند در نتیجه تقاضا برای خرید خارجی کنسانتره مس افزایش پیدا می‌کند.

    واردات سنگ مس و کنسانتره مس از سوی چین در سال 2017 به میزان 2.3 درصد رشد کرد و به رکورد 17.35 میلیون تن رسید. رشد تقاضا برای مواد خام خارجی امسال نیز ادامه پیدا خواهد کرد. در این بین همچنان که کنسانتره بیشتری به فلز نهایی در چین تبدیل می‌شود، واردات مس خام و محصولات مس این کشور کاهش پیدا کرده و میزان صادرات 5.2 درصد نسبت به سال پیش کاهش نشان می‌دهد.

    برچسب ها