عصر خودرو

خط لوله تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی شد

عصر بازار: مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از راه اندازی خط لوله ٣٨٨ کیلومتری تامین خوراک این پالایشگاه خبر داد.

خط لوله تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، احمد ادیب با اشاره به راه اندازی خط لوله 388 کیلومتری خوراک میعانات گازی از عسلویه به سایت پالایشگاه گفت: با توجه به وجود مشکلات در ذخیره سازی میعانات گازی در پارس جنوبی به دستور وزیر نفت این خط لوله با ظرفیت ذخیره سازی حدود یک میلیون و 400 هزار بشکه راه اندازی شده است.

    ادیب ادامه داد: اگر این خط لوله راه اندازی نمی‌شد به اجبار باید فازهای 9 و 10 پارس جنوبی تعطیل می‌شد که در این صورت ناخواسته با بحران گازی در کشور مواجه می‌شدیم.

    افتتاح رسمی خط لوله خوراک و آبگیر با حضور وزیر نفت

    مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: با حضور وزیر نفت در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در هفته‌های آتی خط لوله خوراک و پروژه آبگیر این پالایشگاه به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

    عرضه میعانات گازی به بورس انرژی و پالایشگاه‌ها از طریق خط لوله

    ادیب با اشاره به استفاده پالایشگاه‌های تهران و اصفهان از میعانات گازی پارس جنوبی گفت: با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکنون بیش از 200 هزار بشکه از میعانات ذخیره شده در خط لوله خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس به این دو پالایشگاه ارسال یا از طریق بورس انرژی به فروش رفته است، ضمن آنکه هم اکنون توان ذخیر سازی یک میلیون بشکه دیگر میعانات گازی در مخازن این پالایشگاه وجود دارد.

    پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی یک دهه از عمر خود فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده است، عامل اصلی این تأخیر‌ها غلبه نگاه سیاسی بر مسائل اجرایی در ادواری از توسعه طرح بوده است، که خوشبختانه در دولت جدید، مسیر اولیه اجرای طرح هموار شده و عملیات با سرعت و کیفیت مطلوب به پیش می‌رود.

    درحال حاضر برای ساخت این پالایشگاه از بهترین متخصصان نفت و گاز کشور بهره گیری شده و بازرسان بین المللی همواره به طور مستمر بر خرید‌ها و نحوه ساخت نظارت می‌کنند. با راه اندازی کامل فاز نخست این پالایشگاه، تامین بنزین مورد نیاز کشور تا پایان سال، خودکفایی در تولید این محصول راهبردی محقق می‌شود.

    براساس برنامه ریزی ارائه شده به وزارت نفت، پس از راه اندازی فاز نخست این طرح، فازهای دوم و سوم این پالایشگاه نیز زود‌تر از زمان اعلام شده در فواصل چهار ماهه در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

    پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ٣٨8 کیلومتر از منطقه گازی پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

    برچسب ها