عصر خودرو

چرا رشد قیمت نفت تعداد سکوهای حفاری در آمریکا را افزایش نداد؟

عصر بازار- در حالی که قیمت نفت در طی ۶ ماه گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته، تعداد سکوهای حفاری نفت شیل در آمریکا رشد چندانی را شاهد نبوده است.

چرا رشد قیمت نفت تعداد سکوهای حفاری در آمریکا را افزایش نداد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، معمولا انتظار می رود با بالا رفتن قیمت نفت تعداد سکوهای حفاری و عملیات استخراج نفت جدید در آمریکا افزایش یابد. اما آمارهای منتشر شده چنین روندی را نشان نمی دهد.

    شاید دلیل این مسئله تلاش شرکت های اکتشاف نفت برای تولید نفت بیشتر با حداقل امکانات باشد. به گفته لئو ماریانی، تحلیلگر صنعت نفت: «چاهی که امروز در آمریکا حفر می شود کاملا با چاهی که 5 یا 10 سال قبل حفر می شد متفاوت است.»

    تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا کمتر از نیمی از رقمی است که در ابتدای دوره افت شدید قیمت نفت یعنی اواسط سال 2014 بود. با این وجود، آمریکا همچنان در حال تبدیل شدن به رقیبی جدی برای عربستان و روسیه در بازار نفت است و انتظار می رود تولید این کشور تا ماه آینده به 10 میلیون بشکه و تا پایان سال آینده میلادی به 11 میلیون بشکه در روز برسد.

    اما این چگونه ممکن است؟ به کار گیری ترکیبی از روش های افقی سریعتر و فعالیت های شکست هیدرولیک (فرکینگ) فشرده تر موجب شده تا با وجود کاهش تعداد سکوهای حفاری، تولید نفت در آمریکا با رشدی انفجاری مواجه شود. تا حدود 4 سال قبل، می شد با شمردن تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا میزان فعالیت های تولیدی در صنعت شیل را ارزیابی کرد، زیرا این صنعت برای تولید بیشتر متکی به حفر تک چاه های عمودی بود، اما امروز دیگر چنین نیست. در حال حاضر پارامترهای دیگری نیز باید برای تحلیل فعالیت های تولیدی در میادین نفت شیل مورد استفاده قرار بگیرد.

    برد هندلر و چند تحلیلگر دیگر در بانک جفریز این ماه برای ارزیابی میزان فعالیت های تولیدی، 9 پارامتر دیگر را در کنار تعداد سکوهای حفاری به سرمایه گذاران معرفی کرده اند. برای مثال، یکی از این پارامترها مراحل شکست هیدرولیک در یک چاه است که انتظار می رود در سال جاری 14 درصد افزایش یافته و به 28.5 واحد برسد که نسبت به میزانی که در سال 2014 اکتشاف کنندگان قادر به انجام آن بودند بیش از 2 برابر افزایش یافته است. همچنین میزان کل ماسه ای که امسال اکتشاف کنندگان قادرند به داخل چاه ها تزریق کند با 20 درصد افزایش به بیش از 100 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

    یک متخصص صنعت نفت شیل گفت، عامل دیگر بررسی میزان حفر افقی در کناره چاه های نفتی است. به طور مثال، در یک چاه 7500 فوتی، متوسط طول حفاری های افقی جانبی در حال حاضر 50 درصد نسبت به 3 سال قبل طولانی تر شده است. همچنین یک سکوی حفاری در حال حاضر قادر به حفر 25 چاه در سال است در حالی که این رقم در دو سال قبل تنها 15 چاه بود.

    برچسب ها