عصر خودرو

تحقق اهداف دولت برای خروج از رکود از مسیر بورس کالای ایران؛

بورس کالا، مسیری میانبر برای تامین مالی صنایع

عصر بازار: عرضه مرحله دوم اوراق سلف موازی استاندارد پی وی سی شرکت پتروشیمی آبادان دیروز از طریق بورس کالای ایران منتشر شد که با استقبال فعالان بازار و همانند عرضه مرحله نخست این اوراق و همچنین اوراق سلف سنگ آهن شرکت چادرملو، کل این اوراق ظرف یک ثانیه و به محض بازگشایی سیستم معاملات مورد معامله قرار گرفت.

بورس کالا، مسیری میانبر برای تامین مالی صنایع
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، پدرام زادنو عزیزی مدیر توسعه بازار مشتقه این بورس در این باره گفت: روز گذشته عرضه مرحله دوم اوراق سلف موازی استاندارد پی وی سی شرکت پتروشیمی آبادان به ارزش 25 میلیارد تومان معادل 9 هزار و 753 تن از طریق بورس کالا منتشر شد که با تشکیل صف تقاضای نزدیک به 20 هزار تنی، کل این اوراق در همان ثانیه نخست به فروش رسید.

    پدرام زادنو عزیزی با اشاره به اینکه افراد حقیقی هم می توانند برای خرید اوراق سلف از طریق بورس کالا به کارگزاران مراجعه کنند، افزود: برای مثال روز گذشته هر قرارداد اوراق سلف پی وی سی معادل 500 کیلو گرم و به ارزش یک میلیون و 281 هزار و 700 تومان بود و هر فردی می توانست با سرمایه مذکور، برای خرید این اوراق اقدام کند.
    وی در ادامه گفت: تاکنون شرکت پتروشیمی آبادان با انتشار اوراق سلف پی وی سی و شرکت چادرملو با انتشار اوراق سلف سنگ آهن دانه بندی به ترتیب معادل «50 میلیارد تومان» و « 80 میلیارد و 638میلیون تومان» از طریق این ابزار بورس کالای ایران تامین مالی کرده اند. با این تفاسیر بورس کالا طی روزهای اخیر توانسته بیش از 130 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای دو شرکت در صنعت پتروشیمی و سنگ آهن تامین کند و این روند تامین مالی شرکت ها به مراتب سهل تر، دارای پروسه کاری کمتر و هزینه به مراتب پایین تر در مقایسه با دریافت تسهیلات از سیستم بانکی است.
    2 محصول جدید در صف انتشار
    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با بیان اینکه اوراق سلف موازی، سرمایه های سرگردان جامعه را به طور مستقیم راهی بخش تولید می کند گفت: هم اکنون 2 محصول جدید شامل مس کاتد شرکت ملی مس و کنسانتره شرکت گل گهر برای انتشار اوراق سلف پذیرش شده اند که این دو عرضه پس از طی کردن مراحل قانونی و اطلاع رسانی مناسب، انجام خواهد شد.
    عزیزی در پایان گفت: نکته جالب توجه در خصوص انتشار اوراق سلف پی وی سی، همزمانی عرضه این اوراق با بازگشایی معاملات ثانویه مرحله نخست این اوراق بود به طوریکه معاملات ثانویه اوراق پی وی سی پس از سپری شدن 10 روز کاری از انتشار، با نماد (عپیویسی1) از دیروز – شنبه - راه اندازی شد.
    بر اساس این گزارش، یکی از دغدغه های بزرگ تولیدکنندگان و بنگاه های اقتصادی در شرایط رکودی، تامین مالی و سرمایه در گردش برای متوقف نشدن چرخه تولید و همچنین تکمیل طرح های توسعه ای است. در این بین یکی از برنامه های اصلی دولت برای خروج از رکود، انتقال بخشی از تامین مالی های صنایع از سیستم بانکی به بازار سرمایه است که این موضوع به طور مستقیم در بسته خروج از رکود غیر تورمی اشاره شده است. در این راستا شرکت بورس کالای ایران که از ابتدای فعالیت خود از طریق معاملات سلف کالاهای مختلف همچون محصولات فولاد، فلزات غیر آهنی و انواع مواد پتروشیمی و فرآورده های نفتی به تامین مالی کوتاه مدت و چندماهه تولیدکنندگان پرداخته است، با رویکردی جدید به سمت تامین مالی بلندت مدت تر و یکساله صنایع روی آورده است. این گزارش حاکی است ، اوراق سلف موازی استاندارد، همان ابزاری است که شرکت بورس کالای ایران برای نخستین بار در کشور اقدام به انتشار آن کرد که در روندی قابل توجه، استفاده صنایع از این اوراق طی سالجاری سرعت بیشتری به خود گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها