عصر خودرو

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

تأمین امنیت معیشت مردم با اقتصاد دریایی

عصر بازار- معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: وابستگی به درآمدهای نفتی موجب آسیب‌پذیری کشور می‌شود و اگر بخواهیم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی امنیت معیشت مردم را تأمین کنیم جایگزینی مناسب‌تر از دریا نداریم.

تأمین امنیت معیشت مردم با اقتصاد دریایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، همایش ملی آموزش جغرافیا در مدارس کشور با رویکرد "دریاپایه" امروز با حضور مسئولان کشوری و لشگری در محل سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری است.

    در این مراسم حسن‌زاده معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: این اولین همایش جغرافیای دریایی دانش‌آموزی کشور است.

    حسن‌زاده افزود: دسترسی به دریا امتیاز ویژه‌ای برای هر کشور محسوب می‌شود؛ کشور ایران با 5 هزار و 800 کیلومتر مرز آبی شامل سواحل، جزایر، رودها و آبراهه‌ها به عنوان کشوری دریایی موقعیت منحصربه‌فرد جغرافیایی دارد.

    معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: دریا برای کشورهای ساحلی ارزش‌های متعددی نظیر ارزش اقتصادی، شغلی، ژئوپولتیکی، سیاسی، نظامی، تربیتی و آموزشی ایجاد می‌کند و کمتر حوزه‌ای را می‌توان یافت که این گستره از ارزش‌ها را به صورت یکجا ایجاد کند و ما به عنوان کشوری دریایی امکان استفاده از این امکانات را داریم.

    حسن‌زاده گفت: مطالعات مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و آموزش و پرورش در خصوص سهم موضوعات دریایی در کتب درسی در کشورهای مختلف نشان داد که کشورهای انگلستان، فرانسه، پرتغال، هلند و اسپانیا بیش از کشورهای دیگر به این مسئله اهمیت دادند که همگی در دوره‌ای با محوریت دریا قدرت‌های استعماری بودند و محوریت توسعه و قدرت خود را دانش دریایی می‌دانند و بر انتقال آن به نسل‌های بعدی اصرار دارند.

    معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: کشورهای ژاپن، یونان، ایتالیا، سوئد، نروژ، دانمارک، آمریکا و کانادا نیز آموزش دریا محور را اولویت نظام آموزشی خود قرار دادند و در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری حاصل کردند.

    حسن‌زاده با اشاره به مطالعه سهم دریا از کتب درسی داخلی عنوان کرد: متأسفانه سهم دریا طبق مطالعه کتب درسی سال 92 در این کتب بسیار ناچیز و عموماً کمتر از یک درصد است و هیچ تناسبی با سهم 30 درصدی دریا از مرزهای کشور ندارد.

    وی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان نظام آموزشی کشور با اطلاع از این وضعیت در حال اصلاح این رویکردها هستند.

    وی اظهارداشت: وابستگی به درآمدهای نفتی موجب آسیب‌پذیری کشور می‌شود و اگر بخواهیم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی امنیت معیشت مردم را تأمین کنیم جایگزینی مناسب‌تر و مکملی بهتر از دریا نداریم.

    برچسب ها