عصر خودرو

افزایش ورود دولت برای تنظیم نرخ دلار؛

پسرعموهای بانکی به بازار ارز آمدند

عصر بازار- هفته گذشته نرخ ارز آزاد با جهش روبه رو شد؛ فروش دلار در نخستین روز هفته با نرخ آزاد ۴۲ هزار و ۳۵۰ ریال آغاز شد و با ۵۳۰ ریال افزایش در روز یکشنبه به ۴۲ هزار و ۸۸۰ ریال رسید و دوشنبه نیز همین قیمت تثبیت شد.

پسرعموهای بانکی به بازار ارز آمدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، اما روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بازار تغییرات بیشتری داشت، به این ترتیب که نرخ دلار از مرز 43 هزار ریال عبور کرد و با 1020 ریال رشد به مبلغ 43 هزار و 900  ریال مبادله شد که برخی کارشناسان آن را به نخستین روز مبادلات در سال 2018 میلادی و برخی نیز به شلوغی‌های اخیر ایران نسبت می‌دهند.
    اما نرخ ارز مبادله‌ای هفته نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت و شنبه را با قیمت 36 هزار و 64 ریال آغاز کرد. همچنین دوشنبه با اندک کاهشی روبه رو شد و با قیمت 36 هزار و 59 ریال مبادله شد که این روند نزولی روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز ادامه داشت و با نرخ 36 هزار و 57 ریال به فروش رسید.
    جهت بررسی بیشتر رفتار بازار ارز سراغ ابوذر نجمی تحلیلگر بازار ارز رفتیم که در ادامه تحلیل وی را می‌خوانید.

    ابوذر نجمی؛ کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار ارز
    ناآرامی‌ها دلیل افزایش نرخ ارز است
    هفته گذشته بازار در حالی با افزایش نرخ ارز روبه رو شد که می‌توان آن را جهش نیز نامید که عمده‌ترین دلیل آن نا‌آرامی‌های هفته اخیر ایران و در نتیجه ترس از بی‌ثباتی بازار بوده است؛ علاوه بر این در دو ماه اخیر کاهش نرخ سود بانکی نیز تاثیر خود را بر بازار ارز گذاشت، چون باعث شد نقدینگی به سمت بازارهای موازی مانند مسکن، سرمایه و همچنین ارز برود و در نتیجه رشد شاخص بورس و افزایش نرخ ارز را شاهد بودیم.
    افزون بر این به طور سنتی هر سال، پایان تعطیلات سال نو میلادی و آغاز معاملات بر این افزایش نرخ تاثیر داشته است و امسال نیز این روند به وجود آمد، اما با کاهش تقاضا، نرخ ارز باید کاهش پیدا کند. اما امسال با همراه شدن ناآرامی‌ها با این ایام، هنوز قیمت ارز کاهش نداشته است و بنابراین، می‌توان دلیل اصلی را به ناآرامی ها نسبت داد.
    بازار ارز همواره قابل پیش‌بینی نیست و زمانی که شوکی به بازار وارد شود، انتظار آن می‌رود که با آرام شدن اوضاع کشور، بازار به ثبات نسبی برسد، اما احتمالا کمتر از نرخ بانک مرکزی یعنی حدود 42 هزار و 700 ریال مبادله نمی‌شود.
    نمی‌توان قیمت واقعی برای ارز تعیین کرد، چون نظام ارزی مشخص و نرخ ارز تعادلی در کشور وجود ندارد. ماه گذشته تعدادی از اقلام ضروری مانند دارو از لیست ارز مبادله‌ای خارج شدند و این باعث می‌شود که به بازار آزاد فشار وارد شود و نرخ ارز افزایش پیدا کند، اما میزان این افزایش مشخص نیست.
    چند وقتی است که دولت تعداد عمو بانکی‌ها را افزایش داده و به این ترتیب پسرعموهای بانکی برای تنظیم قیمت وارد بازار شدند. در گذشته تنها چند صرافی اقدام به فروش ارز با نرخ پایین‌تر می‌کردند، اما اکنون دولت تعداد این صرافی‌ها را افزایش داده و آنها را متعهد کرده است که ارز را با قیمت تعیین شده مبادله کنند و چون این رویه برای آنها نیز سود خوبی دارد، از آن تبعیت می‌‌کنند. به نظر می‌رسد دلار در این صرافی‌ها نیز با نرخی حدود 42 هزار و 770 تا 880 ریال به فروش برسد.

    برچسب ها