عصر خودرو

هفت راه متداول برای نام‌گذاری برند؛

نکو نام باشید

عصر بازار- نام‌گذاری یا تغییر نام یک برند، کار آسانی نیست؛ فرایند تحقیق درباره برندهای رقیب، بارش فکری، اصلاح و گذراندن مراحل ثبت آن، مشکل و خسته کننده است.

نکو نام باشید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،دانستن انواع روش‌های نامگذاری نقشه راهی برای انتخاب یک نام مناسب ارائه می‌دهد؛ شما تا کنون اسامی بسیاری را شنیده‌اید و ممکن است ندانید که این اسامی جزو کدام نوع هستند. این در حالی است که درک انواع اسامی به شما کمک می‌کند، معیارهای کلیدی موفقیت مانند اهداف را بهتر تعریف کنید. این روش‌ها به 7 دسته تقسیم می‌شوند که در زیر آنها را می‌خوانید.
    توصیفی از محصول
    اسامی توصیفی برند، ویژگی محصولات یا خدمات یک شرکت و داستان برند را به وضوح منتقل می‌کنند. این نوع از اسامی در حالی که عادی، کاربردی و سودآور هستند، خلاقیت کمی دارند. E*Trade، General Motors، YouSendIt از جمله این اسامی و متکی بر کلمات یا عبارات رایج هستند.
    اسامی مهیج
    در انتخاب اسامی مهیج، بیشترین میزان خلاقیت وجود دارد؛ در این اسامی از استعاره‌ یا اشاراتی استفاده می‌شود که تجربه یا موقعیت برند را به ذهن القا کند؛ آنها منحصر به فرد و خلاقانه هستند و تمایز بسیاری ایجاد می‌کنند. Nike, Patagonia, Amazon از جمله این برندها هستند که نام آنها به دلیل ابتکار و تجاری‌سازی از برندهای توصیفی راحت‌تر است؛ اما از آنجایی که این اسامی معمولا انتزاعی هستند، نیاز دارند تا به دیگران توضیح داده شوند.
    اختراع یک اسم
    بهترین قسمت درباره نامگذاری برند این است که اگر نتوانستید اسمی که به نظر شما خیلی خوب باشد را پیدا کنید، می‌توانید یک اسم بسازید که فقط متعلق به شما است. اسامی اختراعی ناشی از تصوراتی خیالی هستند که برای یک برند بیشترین میزان خلاقیت را ارائه می‌دهند؛ اما این مهم به این معنی نیست که پیشنهاد دادن این نوع اسامی آسان است. بسیاری از آنها از کلمات لاتین، یونانی یا دیگر زبان‌ها ساخته می‌شوند و با بهترین تجسم از هویت برند منطبق می‌شوند. Exxon, Kodak, Xerox, Verizon اسامی اختراعی برند هستند که جز اینکه کسی آنها را انتخاب کرده، هیچ معنای دیگری ندارند. در حالی که نامگذاری اسامی اختراعی به عنوان یک نام تجاری راحت است؛ اما زمان زیادی می‌برد تا در چشم مشتری معناساز شوند.
    بازی با کلمات
    برخی نام‌های برند بر بازی با کلمات متکی هستند تا بیشتر در یاد بمانند. عبارات، کلمات ترکیبی، واج‌آرایی، اشتباهات عمدی و کلمات زبانی دیگر، همگی از این روش نامگذاری محبوب هستند. این کلمات زیرکانه تاثیرشان را از تغییر دادن کلمات یک زبان می‌گیرند تا فراموش نشوند. Dunkin’ Donuts, Krazy Glue, Volare, Sizzler Steakhouse از این نوع برندها هستند.
    استفاده از حروف
    نامگذاری به شیوه مخفف کردن یکی از روش‌هایی است که با هدف کاربردی و مستقیم استفاده می‌شوند. برندهایی مانند IBM, AARP, BP و UPS از این روش استفاده کرده‌اند و همانطور که مشخص است مجموعه‌ای از حروف بزرگ غیرمرتبط هستند. البته شرکت‌های دانش‎‌بنیان امروزی کمتر از این نوع نامگذاری استفاده می‌کنند، اما به عنوان استراتژی برای برندهایی مانند Aflac خیلی مفید بوده است. البته باید در نظر داشت که به یاد سپردن برخی اسامی مخفف و تجاری‌سازی آن بسیار مشکل است.
    جغرافیا
    New York Life, Nantucket Nectars, Arizona Tile نمونه‌هایی از این دست برندها هستند که از مکان جغرافیایی محل تولد خود الهام گرفته شده‌اند. اسامی جغرافیایی یک برند را با مجموعه‌ای از تداعی‌های فرهنگی و تاریخی که با آن نام شناخته می‌شود، درمی‌آمیزد. بیشتر این اسامی برای کمپانی‌هایی استفاده می‌شود که ابتدا برای مخاطبان محدودی به صورت محلی تاسیس و با گذشت زمان گسترش داده شده‌اند. البته از آنجا که معمولا استفاده از محل جغرافیایی خیلی زود به فکر موسسان یک برند خطور می‌کند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که کسی قبل از شما از این نام استفاده کرده باشد.
    صاحب یک کسب‌وکار
    میراثی بودن یک کسب‌وکار یا ویژگی‌هایی مانند غرور صاحب آن، دلایلی هستند که برخی افراد نام خود را روی یک برند می‌گذارند. این سنت به اولین برندها باز می‌گردد، زمانی Ford هر خیابانی را اشغال کرده بود و Kellogg’s روی هر میز صبحانه‌ای وجود داشت. این روزها اسامی اصلی موسسان یک کسب‌وکار کمتر رایج هستند، اما هنوز برخی افراد از نام خود استفاده می‌کنند و در این بین از برندهایی مانند Jerry’s, Martha Stewart, Ralph Lauren, می‌توان نام برد. نام موسسان این شرکت‌ها برای تبدیل شدن به یک نام تجاری مناسب هستند و می‌توانند متمایز کننده باشند.
    محصول خوب، نامی ماندگار
    در حالی‌که انواع روش‌های نامگذاری محدود هستند، فهرست نام برندها بی پایان هستند. اگر هنوز نامی برای برند خود انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید از بارش مغزی استفاده کنید؛ به این صورت که هر نامی دوست دارید یا معنی خاصی برای شما دارد را نوشته و از بین آنها یکی را که از نظر شما بهترین است را انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که یک اسم خوب، محصول ضعیف را به محصولی عالی تبدیل نمی‌کند؛ اما یک محصول خوب می‌تواند اسمی غریب را چنان به یاد بسپارد که فراموشی آن غیر ممکن شود.

    برچسب ها