عصر خودرو

رشد شاخص فرابورس با اهرم پتروشیمی‌

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران روز گذشته با رشد ۴/ ۲ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصدی) شاخص کل به پایان رسید.

رشد شاخص فرابورس با اهرم پتروشیمی‌
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد, رشد شاخص کل در حالی رقم می‌خورد که بازار همچنان زیر فشار ریسک‌های غیراقتصادی قرار دارد و ارزش معاملات کاهش نسبی پیدا کرده است. در این شرایط، معاملات بیشتر بر تک‌نمادها متمرکز است و نقدینگی قابل‌توجهی به سمت سهام آنها گسیل پیدا می‌کند. همان‌گونه که اشاره شد شاخص کل فرابورس در پایان معاملات روز گذشته رشد ناچیزی را به ثبت رساند. با وجود این، بررسی‌‌ها نشان می‌دهد رشد شاخص فرابورس انحراف معناداری از وضعیت عمومی قیمت‌ها پیدا کرده است. در واقع، دیروز به‌رغم افت قیمت 60 درصد از تعداد کل نمادهای قابل‌معامله در بازارهای اول و دوم، شاخص کل با رشد مواجه شده است. به بیان دیگر، از 82 نماد قابل‌معامله در بازار دیروز، 50 نماد معاملاتی با افت قیمت مواجه شدند و تنها سهام 31 نماد رشد قیمت را تجربه کردند. چنین رفتاری از سوی شاخص کل، حاکی از انحراف این نماگر از وضع عمومی قیمت‌ها و تکیه بر رشد قیمت چند نماد بزرگ و شاخص‌ساز است.

    تمرکز بر تک‌نمادها
    اتفاق قابل‌توجه در بازار دیروز، هجوم گسترده سهامداران به سمت نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس بود. ارزش معاملات سهام «زاگرس» در پایان معاملات دیروز به رقم خیره‌کننده 16 میلیارد تومان رسید. این رقم وقتی معنادار می‌شود که به ارزش 38 میلیارد تومانی کل معاملات سهام در فرابورس توجه داشته باشیم. در واقع، بیش از 40 درصد نقدینگی بازار اول و دوم به معامله در سهام این شرکت تعلق گرفت. دلایل این امر را می‌توان در رشد قابل‌ملاحظه قیمت متانول در بازار جهانی و افزایش نرخ داخلی دلار جست‌وجو کرد. به‌طور کلی، ساختار تولید پتروشیمی زاگرس به گونه‌ای است که محصول آن در فصل سرما با اقبال گسترده مصرف‌کنندگان جهانی همراه می‌شود. اکنون هر تن متانول در چین بالای 440 دلار معامله می‌شود و نرخ دلار نیز بالای 4 هزار و 350 مبادله می‌شود. این سطوح قیمتی برای سهامداران شرکت‌های متانول‌ساز بازار سهام همچنان جذاب است.

    دیگر نمادی که روز گذشته با افزایش محسوس حجم و ارزش معاملات مواجه شد، نماد شرکت سرمایه‌گذاری سبحان بود. این نماد گزارش آخرین وضعیت پرتفوی خود در سه‌ماهه منتهی به 30 آذر را روز دوشنبه روانه سامانه کدال کرد. بر اساس این گزارش، ارزش پرتفوی «وسبحان» طی این دوره سه برابر شده است، ضمن اینکه صورت وضعیت پرتفوی «وسبحان» عمدتا حاوی سهام شرکت‌های زنجیره فولاد است که طی این دوره بازدهی مطلوبی را به نمایش گذاشتند. به نظر می‌رسد اطلاعات مثبت این گزارش در تقاضای گسترده سهامداران طی معاملات دیروز اثرگذار بوده است. دیروز شاهد معامله بیش از 2 میلیارد تومانی در این سهم بودیم که در دو سال گذشته سابقه نداشته است. نماد «وسبحان» در پایان معاملات دیروز تا صف خرید 6 میلیون و 700 هزار سهمی هم پیش رفت.

    معاملات ناهمگن در سهام کالایی
    از نکات قابل توجه در دادوستدهای دیروز رفتار ناهمسوی قیمت در سهام کالامحور فرابورس بود. چنان که گفته شد در گروه پتروشیمی، دو نماد «زاگرس» و «مارون» با رشد قیمت همراه شدند. در مقابل نماد اوره‌ساز فرابورس یعنی پتروشیمی خراسان کاهش قیمت را تجربه کرد. در گروه فلزات اساسی نیز معاملات سهام حالت دوگانه‌ای داشت. از یکسو نمادهای سنگ‌آهنی مثل ذوب‌آهن، آهن و فولاد ارفع و هلدینگ خاورمیانه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. از سوی دیگر، نمادهای معدنی کیمیای زنجان گستران، صنعت روی زنگان و زرین معدن آسیا معاملات مثبتی را تجربه کردند. فصل مشترک رشد قیمت در این نمادها را می‌توان به ساختار و محصول تولیدی آنها نسبت داد که عمدتا محصولاتی از جنس سرب و روی است. اکنون روی در بازار جهانی در بالاترین سطوح خود طی 10 سال اخیر مبادله می‌شود. هر تن فلز روی در بازار جهانی به قیمت 3370 دلار معامله می‌شود و سرب نیز در سطح مطلوب 2600 دلار برای هر تن دست‌به‌دست می‌شود. از این رو، تقاضا در نمادهای وابسته در بازار سهام ریشه در سیگنال‌های مثبت از سوی بازار جهانی دارد. ضمن اینکه نرخ دلار نیز اکنون در نزدیکی 4400 تومان است.

    توقف‌ معاملات 3 نماد
    در میان رفت و برگشت‌های دیروز نیز  نماد معاملاتی آهن و فولاد ارفع به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت و نماد معاملاتی شرکت زرین‌معدن آسیا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، در پایان معاملات دیروز از سوی ناظر بازار متوقف شد. علاوه براین، معاملات نماد صنعت روی زنگان به دلیل نوسان قیمت بیش از 20 درصد طی 5 روز معاملاتی متوالی از سوی ناظر بازار متوقف شد. در مجموع در معاملات دیروز 346 میلیون برگه بهادار به ارزش 113 میلیارد تومان در فرابورس ایران دست‌به‌دست شد. بیش از 38 میلیارد تومان به معاملات سهام در بازار اول و دوم اختصاص یافت. حاصل دادوستدها رشد 5/ 2 واحدی شاخص کل بود. دیروز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص به واسطه معامله در دو نماد پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون (جمعا 5/ 8 واحد) صورت گرفت. در مقابل معامله در نمادهای گروه فلزی، شامل نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب‌آهن و فولاد هرمزگان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص به جا گذاشت و مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شد. در این بین نمادهای پالایشی نیز تاثیر دوگانه‌ای بر شاخص داشتند. از یکسو، نماد پالایش نفت لاوان تاثیر منفی 4/ 0 واحدی بر شاخص داشت و از سوی دیگر، نمادهای «شراز» و «شرانل» معاملات مثبتی را ثبت و از شاخص حمایت کردند.

    «اخزا604» مهمان جدید فرابورس
    امروز چهارشنبه مورخ 20/ 10/ 1396 اوراق اسناد خزانه اسلامی برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه می‌شود. به این ترتیب 19 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا604» به ارزش هر ورقه 100 هزار تومان در مجموع به ارزش یک هزار و 900 میلیارد تومان با سررسید 20 آبان 98، در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران عرضه می‌شود. موضوع انتشار «اخزا604»، بند «هـ» تبصره «5» قانون بودجه 96 کل کشور است که بر اساس آن مقرر شده بود در سال جاری دولت به انتشار 9هزار و 500 میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی بپردازد.

    برچسب ها