عصر خودرو

یک تحلیلگر اقتصادی مطرح کرد؛

قراردادهای آتی در تنظیم بازار کشاورزی راهگشا هستند

عصر بازار- یک تحلیل گر اقتصادی گفت:ابزارهایی مانند معاملات آتی شرایطی به وجود می‌آورد که حتی تنظیم بازار را نیز بهتر می‌کند.اگر معاملات آتی شکر مورد توجه قرار گیرد می‌توانیم از ماه‌های پایانی هر سال، برای ماه‌های ابتدایی سال آینده برنامه فروش تعریف کنیم و این اتفاق بسیار راهگشا خواهد بود.

قراردادهای آتی در تنظیم بازار کشاورزی راهگشا هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، ارشک مسائلی، به تقویت معاملات محصولات کشاورزی طی چند سال اخیر در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بورس کالا در دو سه سال گذشته در مورد جو و ذرت سیاست قیمت تضمینی را مورد توجه قرار داده است. بدین صورت که کالا در انبارهایی که از طریق بورس رجیستر شده، ذخیره و در بورس کالا عرضه شده و با قیمت‌های متفاوت فروخته می‌شود؛ نهایتا مابه‌التفاوت بین قیمت عرضه شده با قیمت تضمینی توسط دولت به کشاورزان پرداخت می‌شود و این روش مزایای فراوانی از جمله کاهش بار مالی دولت و پرداخت سریع تر مطالبات کشاورزان را در پی دارد.

    وی در خصوص عرضه گندم در بورس کالا براساس سیاست قیمت تضمینی عنوان کرد: در سال جاری چهار استان اردبیل، خراسان شمالی، زنجان و مرکزی برای اجرای آزمایشی طرح قیمت تضمینی گندم در نظر گرفته شدند و معاملاتی در این زمینه انجام شد.

    این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه باید پیش زمینه های اجرای سراسری طرح قیمت تضمینی گندم در کشور فراهم شود، اذعان داشت: با چنین شیوه‌یی از بار مالی دولت کاسته خواهد شد و در ادامه منافعی از جمله کیفی‌سازی گندم برای اجتماع حاصل می‌شود.

    وی افزود: یکی از موارد مهم در این امر قیمت‌گذاری محسوب می‌شود، زیرا کارخانه همانطوری که با اطمینان خاطر می‌داند که محصول گندم همیشه وجود دارد و زمینه برای خرید فراهم است، تحت هیچ شرایطی در فصل تابستان اقدام به خرید محصول برای زمستان نخواهد کرد. اما در صورتی که چنین شرایطی مهیا شود که قیمت‌های متفاوت در زمان‌های مختلف ایجاد شود، شرایط بطور قطع تغییر خواهد کرد.

    این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: اگر شرایط به نحوی باشد که بخش خصوصی اقدام به خرید عمده گندم کند، شرکت بازرگانی دولتی و دولت به عنوان تامین‌کننده دیگر مالی این بخش با کاهش درآمد مواجه خواهد شد.

    ابزارهای مالی در تنظیم بازار راهگشا هستند

    مسائلی در ادامه اظهار داشت: ابزارهایی مانند معاملات آتی شرایطی به وجود می‌آورد که حتی تنظیم بازار را نیز بهتر می‌کند. برای مثال در محصولی مانند شکر با توجه به سیاست‌هایی که هم اکنون وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته است در شش ماهه دوم سال چغندر قند استحصال شده و به کارخانه‌های قند تحویل داده می‌شود و در شرایطی که محصول داخلی یعنی شکر استخراج شده از چغندر و نیشکری وجود ندارد باید مابه‌التفاوتی که نیاز کشور است را در نیمه اول سال از طریق واردات تامین کرد. این وضعیت در حالی است که اگر معاملات آتی شکر مورد توجه قرار گیرد می‌توانیم از ماه‌های پایانی هر سال، برای ماه‌های ابتدایی سال آینده برنامه فروش تعریف کنیم و این اتفاق بسیار راهگشا خواهد بود.

    وی افزود: در چنین شرایطی اگر افراد به این بازار ورود پیدا کنند و محصول مورد نیازشان را از طریق معاملات آتی خریداری کنند، بازار را می‌توان از این طریق تنظیم کرد. در همین راستا بورس کالا فرآیندش برای کشف قیمت تسهیل می‌شود و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات مختلف می توانند با اطمینان خاطر بالا و ریسک به مراتب کمتری برای فعالیت هایشان برنامه ریزی کنند.

    این کارشناس اقتصادی گفت: در هر صورت اگر تولید کنندگان، انجمن‌ها و سندیکاها آنقدر متشکل و گسترده شوند که بتوانند صندوق مالی داشته باشند، وقتی کشاورز تولیدش را بخواهد بفروشد به جای سلف خر همین تشکل‌های به اصطلاح خودی از کشاورز خریداری کنند و وام در اختیار او قرار دهند، وضعیت به گونه‌ای می‌شود که نیاز کشاورز مرتفع می‌شود و نهایتا سندیکا هم در بازار هدف که محصولش را می‌خواهد بفروشد، قدرت مذاکره پیدا می‌کند. به عبارت دیگر ابزارهای مالی مثل معاملات آتی و دیگر ابزارهای بورسی می‌تواند واسطه‌ها را حذف کند تا منافع تولید کننده و مصرف کننده به صورت همزمان تامین شود که در این زمینه منافع تولید کننده فروش محصولاتش با بالاترین قیمت بوده و منافع خریدار یا مصرف کننده نیز حذف واسطه‌ها و خرید با کمترین قیمت است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو