عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

روی خوش متانول به سال ۲۰۱۸

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت:سال ۲۰۱۸ میلادی در حالی آغاز شد که شاهد افزایش بیش از ۵۰ دلاری قیمت متانول در شرق چین بودیم. با این وجود متانول CFR با رشد قیمتی ملموسی همراه نشد و تنها ۵ دلار افزایش یافت.

روی خوش متانول به سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، محمد خیرآبادی دلیل رشد قیمتی متانول از آغاز سال 2018 را بیان کرد و گفت: افزایش قیمت قابل توجه ای که در متانول به وجود آمد ناشی از کاهش عرضه متانول در منطقه شرق چین بود. برودت هوا و بارش سنگین برف در این منطقه باعث قطع ارتباط و مشکل حمل و نقل شده است و همین موضوع تقاضا را تاحد زیادی افزایش داده است.

    وی همچنین در خصوص گمانه زنی های مطرح شده در خصوص چشم انداز متانول بیان کرد: پیش بینی می شود کسری عرضه رخ داده در شرق چین تا پایان ژانویه 2018 ادامه دار باشد. قطعا با به مدار آمدن واحدهای متوقف شده و هم چنین بازگشت به مدار واحدهای جدید متانول در سال 2018، شاهد تعادل عرضه و تقاضا در بازار این کالا باشیم.

    این تحلیل گر در خصوص اثر قیمت نفت بر بازار متانول نیز گفت: یک عامل دیگر که می تواند اثرات با اهمیتی بر بازار متانول بگذارد، افزایش قیمت نفت و به تبع آن افزایش قیمت زغال سنگ در چین و هم بستگی بالای این عوامل با قیمت متانول است.

    وی افزود: بیش از 70 درصد متانول تولیدی در چین از زغال سنگ تولید می شود، برهمین اساس افزایش قیمت زغال سنگ باعث بالارفتن بهای تمام شده متانول تولیدی می­شود.

    خیرآبادی ادامه داد: از سوی دیگر برودت هوا باعث افزایش تقاضای گاز طبیعی بخش خانگی در چین شده است. با توجه به توجه ویژه دولت چین به مصرف خانگی گاز طبیعی، شاهد قطعی گاز واحدهای صنعتی طی مدت اخیر بوده ایم.

    این کارشناس در ادامه با اشاره به ظرفیت متانول مصرفی چین گفت: چین ابتدای سال 2017 را با ظرفیت موثر 80.7 میلیون تنی آغاز کرد. این کشور طی سال 2018 با افزایش ظرفیت حدود 5 میلیون تنی ( شامل واحدهای جدید و واحدهایی که برای مدت طولانی متوقف شده بودند) ظرفیت خود را 85.3 میلیون تن اعلام کرد.

    وی افزود: این افزایش ظرفیت و هم چنین واحدهای جدیدی که از آمریکا و خاورمیانه در سال 2018 به مدار تولید خواهند آمد قطعا اثرات قابل توجهی بر سمت عرضه متانول خواهد گذاشت.

    خیرآبادی در پایان بیان کرد: بررسی آمارها نشان می دهد کاهش عرضه واحدهای تولیدکننده در جهان با کمبود گاز در فصل سرما، رشد قیمت متانول را تا سقف 40ماهه در میانه دسامبر رقم زد. به این ترتیب متانول در سال 2017 رشد 18.9 درصدی را ثبت کرد.

    وی افزود: با وجود افت اندک قیمت متانول از سقف تا نزدیک سطح 410 دلار، همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای متانول به‌عنوان سوخت پاک از قیمت متانول حمایت می‌کند.

    برچسب ها