عصر خودرو

بندر چابهار فرصتی برای ارتقای فعالیت های حمل و نقل هند در منطقه

عصر بازار- مدیر کل بنادر جهانی دولت هند، موقعیت بندر شهید بهشتی در چابهار را ممتاز ارزیابی کرد و گفت این بندر می تواند به سرعت به مرکز فعالیت های حمل و نقلی در منطقه تبدیل شود.

بندر چابهار فرصتی برای ارتقای فعالیت های حمل و نقل هند در منطقه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، آرون کومار گوپتا روز دوشنبه تاکید کرد که قرارداد هند برای تجهیز و فعال سازی تجاری این بندر به مدت 10 سال منعقد شده است و هدف اصلی آن ایجاد رابطه زمینی تجاری با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.
    وی خاطر نشان کرد که دولت افغانستان به ویژه ترجیح می دهد کالاهای مورد نیاز خود از هند را از طریق بندر چابهار و سپس جاده های مواصلاتی ایران دریافت کند.
    این مقام هندی در ادامه با بیان اینکه عملیات تجاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مرحله اول با بهره گیری از یک سکوی 360 متری آغاز شد تاکید کرد نکته مهم در این مقطع میزان کالاهای ورودی و خروجی به این بندر نیست، بلکه این نکته است که قرارداد ایران و هند در چابهار به مرحله بهره داری رسیده و عملیات ترانزیت در آن آغاز شده است.
    گوپتا همچنین امکانات بالقوه وسیع برای فعالیت بخش خصوصی در این بندر را از نقاط قوت راه اندازی این پروژه دانست و گفت: بندر چابهار ایران برای هند از اهمیت استراتژیک فوق العاده ای برخوردار است چرا که این بندر مسیر هند به آسیای میانه و از آنجا به برخی کشورهای اروپایی را هموار می کند.
    وی همچنین درباره فعالیت های تجاری این بندر از نظر هند گفت: انتظار نمی رود که این بندر در سالهای اولیه فعالیت خود، درآمد قابل توجهی برای دولت کسب کند اما به دلیل موقعیت مناسب، در سالهای آینده در انتقال کالاهای ساخت هند به کشورهایی مانند ترکمنستان و یا قزاقستان که محصور در خشکی هستند و به مسیرهای تجاری دریایی دسترسی ندارند نقش عمده ای بازی خواهد کرد.
    مدیر کل بنادر جهانی دولت هند پیش از این نیز در مصاحبه ای با یک وبسایت خبری حوزه کشتیرانی تاکید کرده بود که بهره گیری کامل از تمام ظرفیت های فاز اول بندر شهید بهشتی در چابهار که تحت نظر هند در حال تکمیل است در سپتامبر 2018 آغاز خواهد شد.
    وی به 'دیلی شیپینگ تایمز' گفت که هند باید بر اساس یک قرارداد اجاره 10 ساله، با صرف 85.21 میلیون دلار در دو اسکله در فاز یک این پروژه تجهیزات تامین کرده و آنها را عملیاتی کند.
    در عین حال وی تاکید کرد که هند انتظار دارد عملیات بازاریابی برای این بندر را از هفته اول ماه ژانویه 2018 آغاز کند و به همین دلیل برخی ملاقاتها پیش بینی شده است که اولین مورد از آنها در دهلی نو و به دنبال آن در شهرهای دیگری در ایران، آسیای میانه و افغانستان برگزار خواهد شد.
    وی خاطرنشان کرد که مراحل نهایی تکمیل ترمینال های چند منظوره در فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار در سپتامبر 2018 پایان خواهد یافت.
    وی گفت با این حال، فعالیت های تجاری بین شرکت های هندی از طریق این اسکله از مدتی قبل شروع شده است.
    گوپتا گفت که در حال حاضر ارسال کالاهای ساخت هند به ایران از بنادر غربی این کشور از طریق فرودگاه دوبی به کراچی و پس از آن به ایران هشت روز طول می کشد در حالیکه برای همین عملیات از طریق مسیر چابهار تنها دو روز وقت نیاز است.
    وی با اشاره به صرفه جویی های مالی قابل ملاحظه ای که استفاده از بندرچابهار برای هند دارد افزود: حتی اکنون نیز که بندر تکمیل نشده است عملیات شرکت های هندی با استفاده از این بندر بسیار خوب بوده است.
    مراسم فاز نخست توسعه بندر بین المللی چابهار با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری و دیگر مقامات ارشد ایران و با شرکت مقامات متعددی از کشورهای منطقه از جمله وزیر مشاور در امور دارایی هند در سوم دسامبر 2017 - دوازدهم آذرماه - در چابهار برگزار شد.
    کارشناسان اقتصادی، افتتاح فاز نخست بندر بین المللی چابهار را نشانه علاقه سرمایه گذاران و بازرگانان بین المللی به سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران و همچنین حاکی از شرایط جدید پس از برجام می دانند.
    آنها معتقدند این بندر تنها تامین کننده منافع ایران نیست بلکه به عنوان ابزاری برای آسان سازی تجارت و توسعه و مزیتی برای همگرایی اقتصادی دولت ها و ملت های منطقه محسوب می شود.
    ایران بندر چابهار را به عنوان دروازه ترانزیتی برای اتصال جنوب آسیا به کشورهای آسیای میانه و اروپا در اختیار همه کشورها قرار داده است.
    'ار پونیاه آیاپان رادا کریشان' وزیر دارایی و کشتیرانی هند نیز پیش از سفر خود به ایران جهت شرکت در مراسم افتتاح فاز اول بندر چابهار اعلام کرد: افتتاح این پروژه بر نقش هند و ایران در منطقه تاثیر مثبت دارد.
    وی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام این مطلب، بر اهمیت پروژه چابهار برای هند تاکید کرد و گفت: دولت هند به گسترش روابط خود با ایران در زمینه زیرساخت ها و انرژی بسیار اهمیت می دهد.
    وی با اشاره به این که بندر چابهار از نظر راهبردی برای هند و ایران بسیار مهم است، تصریح کرد: توسعه بندر چابهار یک مسیر ارتباطی بسیار مهم برای دو کشور ایجاد می کند و دستیابی هند به افغانستان را نیز سهولت می بخشد.
    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز چندی قبل اعلام کرد چینی هایی که در بندر گوادر در پاکستان فعالیت می کنند، متقاضی اتصال چابهار به آن شده اند تا بتوانند از محور ترانزیتی این بندر استفاده کنند.

    برچسب ها