عصر خودرو

بورس پاریس دوشنبه فعال خواهد بود:

تاثیر حملات تروریستی در بازارهای جهانی

عصر بازار: بورس پاریس در آغاز روز کاری هفته در دوشنبه، به روند عادی معاملات خود ادامه می دهد .

تاثیر حملات تروریستی در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، با وجود حملات تروریستی 13 نوامبر 2015 در پاریس، بورس این کشور با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که در روز دوشنبه معاملات به صورت عادی جریان خواهد داشت.

    بر اساس این گزارش، حمله تروریستی روز 13 نوامبر در این کشور موجب کشته شدن 127 نفر شد و در واقع وحشتناک ترین حمله تروریستی در اروپا در یک دهه گذشته نام گرفت.

    در این بین، کارولین نیکو، سخنگوی بورس یورونسکت پاریس در این خصوص اظهار داشت: بورس یورونکست به صورت عادی و طبق برنامه همیشگی معاملات خود را ادامه می دهد.

    بورس پاریس در مرکز شهر پاریس و در نزدیکی محل حمله تروریستی و بمب گذاری قرار دارد که فرانسوا اولاند آن را "اقدام جنگی" داعش قلمداد کرد.

    منطقه اروپا در 10 سال گذشته با حملات تروریستی مختلفی درگیر بوده است. در حمله تروریستی سال 2004 میلادی در متروی شهر مادرید191 کشته بر جای ماند و در سال 2005 میلادی در لندن 50 نفر بر اثر حملات تروریستی  کشته شدند.

    یوگی دوان، مدیر موسسه مدیریت دارایی Hassium در این خصوص اظهار داشت: در روز دوشنبه بازارهای جهانی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و افت 2 الی 3 درصدی شاخص ها امری بدیهی به نظر می رسد و صنایعی مثل بیمه ها، صنعت گردشگری و توریستی با افت شدیدی رو به رو خواهند شد و تغییرات قیمت نفت نیز در بازارها اثرگذار خواهد بود.

    حملات تروریستی پاریس

    نیروهای امنیتی و پلیس در سراسر اروپا به دنبال سرنخ های حملات تروریستی پاریس بوده و به دنبال سرمنشا این حملات و مسئولان آن می گردند تا متوجه شدند رهبری این عملیات که در 7 نقطه مختلف پاریس صورت گرفته به عهده چه کسی بوده است.

    یکی از مطلعین که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفته است: 8 تروریست در این جریان کشته شده اند که 7 نفر آنها به صورت انتحاری حمله کرده بودند و یک نفر نیز در این میان کشته شده است اما هنوز به دنبال بقیه افراد تیم تروریستی هستیم به این دلیل که به نظر می رسد رهبری و اجرای آن بر عهده تعداد بیشتری بوده است.

    شاخص های بورس فرانسه که از ماه آپریل با روند صعودی مواجه بوده اند از ابتدای سال تا به حال افت 9 درصدی داشته اند که در میان شاخص کشورهای توسعه یافته، رقمی بسیار قابل توجه بوده است.

    دوان در این خصوص ادامه داد: به نظر می رسد با شروع روز کاری هفته، قیمت یورو کاهش یابد در حالی که به نظر می رسد اوراق قرضه آلمان و آمریکا نیز با روند افزایشی همراه شوند.

    وی افزود: در این میان قیمت نفت نیز در پی وخامت اوضاع سوریه و خاورمیانه رو به افزایش خواهد گذاشت.

    فرانسوا اولاند این حملات تروریستی را که به گفته داعش، جهاد برای دفاع از ارزش ها در تمام دنیا است، نوعی اعلام جنگ برنامه ریزی از خارج بیان داشت.

    سدریک ما، تحلیل گر ارشد موسسه مدیریت دارایی Convoy در این خصوص بیان داشت: ریسک های سرمایه گذاری روز به روز در حال افزایش است در حالی که تهدیدهای دیگری نیز در میان است و کل اروپا به حالت آماده باش در آمده است.

    وی ادامه داد: در این میان دارایی های ایمن مثل اوراق قرضه و دلار با افزایش قیمت رو به رو خواهند شد و فشار زیادی بر شاخص های اروپایی وارد می شود.

    لندن، مادرید

    تجربه حملات تروریستی در لندن و مادرید نشان داد که پس از این حملات ، شاخص های معیار در این دو کشور سقوط سنگینی را تجربه کردند اما اوراق قرضه دولتی این دو کشور صعود چشمگیری را به ثبت رساند.

    در تاریخ 7 جولای 2005 شاخص فوتسی لندن با افت 1.4 درصدی همراه شد و بیشترین میزان افت را در یک سال از آن خود کرد در حالی که اوراق قرضه 10 ساله لندن با رشد 8 واحدی رو به رو شد.

    این در حالی است که، در 8 جولای 2005 این افت، جبران شد.

    در بازار اسپانیا نیز شاخص IBEX35 افت 2.2 درصدی را در تاریخ 11 مارچ از آن خود کرد در حالی که در انتهای ماه این کاهش را جبران کرد.

    در سال 2002 میلادی، شاخص های بورس اندونزی به دلیل حملات تروریستی در جزیره بالی با افت 10 درصدی رو به رو شد و قیمت روپیه اندونزی نیز کاهش یافت در حالی که در هفته بعد، شاخص اصلی بورس جاکارتا بازگشت 5.9 درصدی داشت و کاهش خود را جبران کرد.

    پس از حادثه 11 سپتامبر آمریکا نیز طلا پس از گذشت یک سال و نیم با رشد رو به رو شد و قیمت نفت برنت نیز پس از گذشت 3 ماه به روند افزایشی بازگشت.

    در آن دوره زمانی شاخص استاکس اروپا 600 با افت 6.2 درصدی همراه شد در حالی که بازارهای آمریکا همگی تعطیل شدند. وقتی بازارهای اوراق بهادار در هفته آینده مشغول به کار شدند شاخص اس اند پی طی 5 روز 12 درصد افت کرد و بدترین روزهای کاهشی را نسبت به بحران 1987 از آن خود کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها