عصر خودرو

اتحادیه صنفی چیست؟

عصر بازار- اتحادیه صنفی تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف ( گاها چند صنف مرتبط دارای یک اتحادیه بوده و افرادی منتخب از آن صنف‌ها) از حقوق صنفی آن رسته مشاغل حمایت می‌کند.

اتحادیه صنفی چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، اتحادیه صنفی تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف ( گاها چند صنف مرتبط دارای یک اتحادیه بوده و افرادی منتخب از آن صنف‌ها) به منظور حمایت از حقوق صنفی آن رسته مشاغل و ایجاد همکاری در میان کاسبان آن صنف و بهبود خدمات به مصرف کنندگان و همچنین بهبود اقتصاد شهر و ارتباط با موسسه های دولتی و خصوصی و انجام وظیفه هایی در قوانین نظام صنفی و آئین نامه های مربوطه گرد هم می آیند و اتحادیه آن صنف را تشکیل میدهند.

    بازرسان اتحادیه هر صنف و رسته شغلی باید تخصص کافی در رسته آن شغل را داشته باشند.

    وظایف اتحادیه های اصناف کدامند؟

    به موجب ماده 30 قانون نظام صنفی بند (ط): اتحادیه های صنفی باید با تشکیل کمیسیون بازرسی بر نحوه فعالیت واحد های صنفی عضو خود نظارت کنند.

    طبق ماده 72 نیز خریداران و مصرف کنندگاه و همچنین بازرسان و ناظران موضوع ماده 52 قانون مزبو میتوانند شکایت های خود در مورد تخلف های موضوع قانون نظام صنفی واحدهای صنفی را به اتحادیه های ذیربط تسلیم و اعلام نمایند.

    اتحادیه ها وظیفه دارند که در مدت حداکثر ده روز شکایات و گزارشات دریافتی را بررسی کنند. در غیر اینصورت عدم تخلف اعلام خواهد شد و پرونده مختومه میباشد. و در صورت اعلام تخلف پرونده را به سازمان تعزیرات حکومتی و در شهرستان به ادارات تابعه سازمان تسلیم می نمایند. و سازمان تعزیرات حکومتی و ادارات تابعه باید ظرف حداکثر دو هفته با حضور شاکی و مشتکی به پرونده رسیدگی و مطابق قانون حکم را صادر نماید.

    اتحادیه های صنفی طبق ماده 27 قانون نظام صنفی میتوانند در خواست پلمت و تعطیلی واحدهای صنفی که بدون دریاف پروانه کسب فعالیت میکنند را از نیروی انتظامی نمایند. (نیروی انتظامی نیز 10 تا 20 روز مهلت تخلیه میدهد بعد پلمپ میکند)

    اتحادیه صنفی میتواند طبق ماده 28 قانون نظام صنفی واحد های صنفی که بدون مجور اتحادیه تغییر شغل داده اند و یا شغل خود را تعطیل نموده اند را و وارد شغل دیگری بدون مجوز شده اند تعطیل نماید.

    برچسب ها