عصر خودرو

استارتاپهای خدماتی ظرفیت رشد ۵۰ برابری در سال دارند

عصر بازار- معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر یک از استارتاپها خدماتی ظرفیت رشد تا ۵۰ برابر در سال را دارند، گفت: اینکه یک اپلیکیشین می‌تواند بیش از پنج هزار نفر را مشغول به کار کند، ویژگی منحصر به‌فرد این استارتاپهای است.

استارتاپهای خدماتی ظرفیت رشد ۵۰ برابری در سال دارند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا, سورنا ستاری در بازدید از دو استارتاپ شرکت دانش‌بنیان ساناگستر سبز، به پررنگتر شدن استقبال جامعه از استارتاپها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان با ترویج فرهنگ استارتاپی اشاره کرد و گفت: با نقش‌آفرینی کسب‌وکارهای خلاق و استارتاپهای خدماتی، جامعه با ماهیت این جنس کسب‌وکارها آشنا شده‌ است.

    معاون علمی رئیس‌جمهور افزود: با ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و پیوند جامعه با فناوری اطلاعات و ارتباطات، استقبال از این استارتاپها که هر روزه یکی از نیازهای جامعه را با ارائه شکل تازه‌ای حل می‌کند، پررنگتر شده است.

    وی با بیان اینکه اکنون اثرات مثبت حضور این استارتاپها برای حل مشکلات خرد و کلان جامعه عینی و قابل لمس شده است، اظهار کرد: این استارتاپها می‌توانند در تمامی موضوعات و نیازهای جامعه گسترش پیدا کنند و ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال، چالشهای جامعه را با طرحی نو حل کنند.

    رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور ادامه داد: اکنون زمان آن فرارسیده است که اثرات و نقش استارتاپها را در اقتصاد دانش‌بنیان به‌خصوص در حوزه اشتغال و کارآفرینی شاهد باشیم؛ اینکه یک اپلیکیشین می‌تواند بیش از پنج هزار نفر را مشغول به کار کند، ویژگی منحصر به‌فرد استارتاپهای خدماتی است.

    رشد نمایی استارتاپهای خدماتی

    ستاری با بیان اینکه هر یک از این استارتاپها ظرفیت بالای رشد تا 50 برابر در سال در کنار ایجاد اشتغال درخور توجه دارند، ادامه داد: هر کدام از این شرکتها می‌توانند رشد 10 درصدی هفتگی را که رشد معمول یک استارتاپ است رقم بزند؛ این در حالی است که یک واحد بزرگ تولیدی در بهترین شرایط می‌تواند در طول یک سال چنین رشدی را تجربه کند.

    رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: این استارتاپها به تازگی در حوزه حمل‌ونقل بین شهری وارد شده‌اند و ورود کسب‌وکارهای خلاق به این حوزه‌ها موجب می‌شود ایجاد ظرفیت اشتغال این استارتاپها با فعالیت در حوزه‌هایی چون ایده‌پردازی و برنامه‌نویسی به دست خود دانشگاهیان محقق شود.

    ستاری با اشاره به افزایش مقیاس فعالیت استارتاپهای خدماتی به سطح کشور گفت: در حال حاضر ابعاد فعالیت این استارتاپها محدود به پایتخت نیست و در حال گسترش به دیگر استانها است؛ در حوزه حمل‌ونقل داخل  شهر، اکنون استارتاپهایی وجود دارند که بیش از 25 شهر کشور فعال هستند.

    استارتاپهای فناوریهای پیشرفته و توسعه سخت‌افزارهای هوشمند

    معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که استارتاپهای حوزه فناوریهای پیشرفته نیز با شتاب مطلوبی به جلو می‌رود، ابراز کرد: اگرچه ممکن است فعالیت این دست استارتاپها به اندازه نوع خدماتی قابل لمس نباشد اما تمام فناوری موجود در استارتاپهای خدماتی، مانند هوش مصنوعی، الگوریتمها و ساختار نرم‌افزاری از دل شرکتهای فناوری پیشرفته بیرون می‌آید.

    وی افزود: استارتاپهای حوزه فناوری‌های پیشرفته به تازگی در بخش سخت‌افزارهای هوشمند وارد شده‌اند و در  این عرصه به سرعت رشد می‌کنند؛ به طوری‌که در آینده‌ای نزدیک در حوزه‌هایی مانند سلامت الکترونیک (e-health) و حمل‌ونقل هوشمند شاهد رشدی قابل توجه خواهیم بود.

    بستری تازه  برای ارائه خدمات منزل

    معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در نخستین بخش از بازدید خود، از استارتاپ آچاره یکی از محصولات پلت‌فرمی شرکت دانش‌بنیان ساناگسترسبز دیدن کرد.

    هدف این کسب‌وکار نوآور، رفع دغدغه‌های مربوط به خدمات منزل برای مشتریان و  ایجاد تحول در زمینه خدمات منزل است؛ بر پایه این زیرساخت، بسیاری از کسانی که توانایی انجام کار فنی دارند ولی به دلیل نبود سرمایه قادر به معرفی خود و ارتباط با مشتری نهایی نیستند، می‌توانند مشغول فعالیت شوند.

    همچنین مشتریان خدمات می‌توانند خدمات مورد نیازشان را از طریق این استارتاپ و  با کیفیت بالاتری نسبت به میانگین کیفیت خدمات سنتی دریافت کنند.

    این استارتاپ بستری را برای پیوند نیروهای نظافتی، پرستاری، باغبانی، تعمیراتی و تاسیساتی و مشتریان این خدمات در هر زمان و مکان ایجاد کرده است.

    این کسب‌وکار نوآور در حوزه خدمات، ایجاد 100 هزار موقعیت شغلی تا پایان سال 97 را در برنامه خود پیش‌بینی کرده است.

    نگاهی نو در خدمات حمل‌ونقل بین شهری

    "اوبار"، عنوان استارتاپ دیگری از همین شرکت دانش‌بنیان است که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از ویژگیهای آن دیدن کرد.

    این استارتاپ خدماتی با راه‌اندازی یک شبکه ترابری، سعی کرده است تا جدیدترین فناوریهای پردازش داده و اطلاعات را در بازار قدیمی حمل‌ونقل بین شهری به کار گیرد.

    این استارتاپ برای نخستین بار در کشور با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و پیاده‌سازی سیستم Machine learning  قیمت‌دهی هوشمند را وارد صنعت حمل کالا کرده است.

    در حال حاضر 30 هزار راننده ماشین سنگین و چهار هزار مشتری شامل شرکتها، کارخانه‌ها و تولیدیها در شبکه اوبار عضو هستند.

    برچسب ها