عصر خودرو

مصر استفاده از بیت کوین را حرام اعلام کرد

عصر بازار- مفتی بزرگ مصر گفت: از آنجایی که تجارت با بیت کوین شبیه به قمار است، این نوع فعالیت در اسلام ممنوع است.

مصر استفاده از بیت کوین را حرام اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، مفتی بزرگ مصر با صدور فتوایی، بیت کوین که ارزش آن در ماه دسامبر سال 2017 میلادی به بیش از 20 هزار دلار در هر واحد رسیده بود را ممنوع اعلام کرد. وی گفت: تجارت با بیت کوین شبیه به قمار است که این موضوع در اسلام ممنوع است.

    این فتوا به دنبال مشورت با چند تن از کارشناسان اقتصادی صادر شده است. مفتی مصر گفت: البته اعضای مقننه مصر هم تجارت با ارزهای مجازی از قبیل بیت کوین را قابل قبول نمی دانند و استفاده از ارزها رمزنگار به عنوان دست انداز و اختلال در قدرت دولت برای حفظ ارز است.

    مفتی مصر تجارت با بیت کوین را با قمار مقایسه کرد که در اسلام ممنوع است و گفت: علت آن این است که مسئولیت مستقیم آن منجر به ضرر مالی برای افراد می شود؛ ضمن اینکه بیت کوین می تواند تاثیر منفی بر روی امنیت قانونی کسانی که آن را تجارت می کنند داشته باشد و منجر به سهولت در پولشویی و تجارت کالاهای قاچاق شود.

    البته مفتی مصر به عنوان اولین روحانی مسلمان نیست که بیت کوین را نقد می کند و در ماه دسامبر سال 2017 میلادی هم مفتی عربستان سعودی هم اعلام کرده بود که ارزهای دیجیتال تحت قوانین اسلامی به دلیل وجود ابهام در آنها، ممنوع است. 

    مفتی عربستان گفته بود که وقتی با بیت کوین معامله ای انجام می شود، این ارز به صورت ناشناخته باقی می ماند که این موضوع بستر را برای پولشویی، پول مواد مخدر و پول نامشروع فراهم می کند.

    بر همین اساس، در ماه نوامبر نهاد مذهبی ترکیه هم خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به دلیل نبود مقررات و رابطه نزدیک آن با فعالیت های مجرمانه را نابهنجار اعلام کرد.

    برچسب ها