عصر خودرو

وزارت صنعت:

واردات کاغذ بدون انحصار مشمول ارز مبادله ای است

عصر بازار- وزرات صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کاغذ در دستورکارگروه تنظیم بازار برای ارائه بسته مدیریت بازار، مشمول کالاهای اساسی به منظور اخذ ارز مبادله ای است و واردات آن بدون انحصار صورت می گیرد.

واردات کاغذ بدون انحصار مشمول ارز مبادله ای است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، وضعیت بازار انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه، افزایش قیمت در بازار و در چارچوب رفع مشکلات تامین و مدیریت آرامش بازار همواره مورد پیگیری است.
    برپایه این گزارش، موضوع کاغذ در دستور کارگروه تنظیم بازار قرار دارد که منجر به افزایش هم‌اندیشی و ارایه بسته مدیریت بازار با محوریت اتاق ایران و نیز دست اندرکاران مربوطه شد.
    براساس تصمیمات متخذه کارگروه، مقرر شد تعرفه واردات انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تا پایان سال بدون تغییر باشد و تخصیص ارز مبادله‌ای برای انواع کاغذ رول و شیبت مورد تاکید قرار گرفت.
    همچنین پیشنهاد حذف مالیات ارزش افزوده برای مواد اولیه تولید کاغذ، ثبت سفارش واردات مواد اولیه تولید از جمله مهمترین تصمیم های اتخاذ شده در این بخش است.
    روابط عمومی وزارتخانه یادشده در این گزارش افزوده است: واردات کاغذ بر اساس ردیف تعرفه و انجام ثبت سفارش در چارچوب ضوابط و مقررات جاری توسط واردکنندگان انجام گرفته و هیچ انحصاری در حوزه واردات کاغذ وجود ندارد.
    علاوه براین با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد اولیه کاغذ و همچنین افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته رشد قیمت را به دنبال داشت که با اطلاع رسانی لازم و نظارت مستمر بر بازار کاغذ،التهاب بازار کنترل شده و شرایط به‌سرعت به سمت اعتدال بازار و کاهش متعارف قیمت‌ها شد.
    وزارت صنعت در اطلاعیه خود آورده است، موضوع عرضه نشدن ارز مبادله ای از تصمیمات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و از دلایل کارشناسی این تصمیم هم که توسط مدیریت ذخایر ارزی اتخاذ شده ، اینکه در شرایط کنونی ارز مبادله ای برای اقلام ضروری و مایحتاج اساسی کشور صورت گیرد.
    وزارت صنعت با پیگیری های خود از بانک مرکزی برای کنترل و رفع التهاب بازار کاغذ اقدام کرد و این کالا مشمول کالاهای اساسی برای اخذ ارز مبادله ای قرار گرفت.
    همچنین برپایه این اطلاعیه، مشکل 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده حوزه تولید، چاپ و نشر و مصارف انرژی برق، برطرف شد.
    وزارت صنعت خاطرنشان کرد: افزایش ناگهانی و غیرمنتظره قیمت کاغذ بطور عمده ناشی از افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت جهانی نهادهای تولید کاغذ و انواع کاغذ و دامن زدن به شایعه‌های ممنوعیت واردات یا تغییر نرخ ارز از سوی برخی رسانه‌ها و افراد فرصت‌طلب بود.
    براساس این اطلاعیه وزارت صنعت تا تثبیت قیمت، کنترل و رفع التهاب بازار و همچنین ارایه قیمت متعارف کارشناسی شده کاغذ با توجه به قیمت جهانی این کالا و همچنین قیمت ارز مبادله ای، به پایش و کنترل و تنظیم بازار ادامه داده و قیمت تمام‌شده واردات را با توجه به حفظ حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی در سطح پایینی تثبیت کرده است.

    برچسب ها