عصر خودرو

اجرای مالیات بر ارزش افزوده در امارات و عربستان برای نخستین بار

عصر بازار- مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در امارات و عربستان اعلام شد.

اجرای مالیات بر ارزش افزوده در امارات و عربستان برای نخستین بار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، مالیات 5 درصدی بر روی اکثریت کالاها و خدمات اعمال خواهد شد.

    دولتهای حاشیه خلیج فارس مدت هاست که با وعده زندگی بدون مالیات، کارگران خارجی را جذب کرده اند اما این دولت ها می خواهند در مواجهه با بهای پایین نفت، از این طریق درآمد خود را افزایش دهند.

    مالیات بر ارزش افزوده از اول ژانویه 2018 در هر دو کشور اعمال خواهد شد. امارات تخمین زده است در سال نخست، درآمد مالیات بر ارزش افزوده به حدود 12 میلیارد درهم (3.3 میلیارد دلار) می رسد.

    بنزین و دیزلی، غذا، لباس، صورت حسابهای آب و برق و اتاق های هتل همگی اکنون شامل مالیات بر ارزش افزوده هستند. اما مواردی نظیر درمان پزشکی، خدمات مالی و حمل و نقل عمومی، از مالیات معاف شده و یا مشمول نرخ صفر درصدی شده اند.

    سازمانهایی مانند صندوق بین المللی پول مدت ها کشورهای حاشیه خلیج فارس را به متنوع کردن منابع درآمد و کاهش وابستگی به ذخایر نفتی فراخوانده اند.

    در عربستان، درآمدهای صنعت نفت، 90 درصد درآمدهای بودجه را تشکیل می دهند که این میزان برای امارات 80 درصد است.

    هر دو کشور گامهایی را برای تقویت خزانه مالی خود برداشته‌اند. در عربستان این اقدامات شامل مالیات بر دخانیات و نوشابه و کاهش یارانه ها برای مردم این کشور است. در امارات عوارض جاده ای افزایش یافته اند و مالیات گردشگری معرفی شده است.

    با این حال برنامه ای برای معرفی مالیات بر درآمد وجود ندارد و اکثر ساکنان هیچ مالیاتی بر درآمد خود نمی پردازند.

    سایر کشورهای شورای همکاری یعنی بحرین، کویت، عمان و قطر نیز برنامه هایی برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده دارند اما برخی از این کشورها این برنامه را دست کم تا سال 2019 به تاخیر انداخته‌اند.

    برچسب ها