عصر خودرو

پرداخت ۶۷۰ هزار میلیارد تومان وام‌ بانکی در پایتخت

عصر بازار- بالاترین سطح از مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی با اختلاف قابل توجه نسبت به سایر استان‌ها در اختیار تهران است که این البته با توجه به شرایط خاص پایتخت تا حدی طبیعی است.

پرداخت ۶۷۰ هزار میلیارد تومان وام‌ بانکی در پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بخش زیادی از نقدینگی موجود را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد. عمده ارقام سپرده‌های ریالی بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری شامل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه‌پس‌انداز، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه ‌مدت و بلندمدت، پیش‌دریافت‌های غیردولتی و بستانکاران‌ موقت ریالی است و سپرده‌های ارزی شامل سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌انداز و پیش دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی و بستانکاران موقت ارزی می‌شود.

    بر این اساس، در پایان مهرماه مانده کل سپرده‌های بانک‌ها به حدود 1433 هزار میلیارد تومان رسیده است. مانده سپرده‌ها در مقایسه با مهرماه سال گذشته 21.6 درصد رقمی معادل 254 هزار میلیارد تومان افزایش دارد. همچنین نسبت به اسفندماه سال گذشته حجم مانده سپرده‌ها تا 160 هزار میلیارد تومان و معادل 12.6 درصد رشد دارد.

    در حال حاضر سپرده‌های بانکی مدت‌دار یکساله با سود 15 درصد گشایش یافته و برای کوتاه مدت به حداکثر 10 درصد می‌رسد. طی ماه‌های اخیر با تغییری که در سود بانکی ایجاد و بانک‌ها ملزم به کاهش یکپارچه نرخ سود شدند، آمارها نشان داد که تا حدی از میزان رشد سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاسته شده است.

    طبق آماری که بانک مرکزی منتشر کرده است، حدود 842 هزار میلیارد تومان از مانده 1433 هزار میلیاردی سپرده در بانک‌ها به استان تهران اختصاص دارد و در این حالت حدود 600 هزار میلیارد تومان دیگر بین سایر استان‌ها تقسیم شده است. کمترین مبلغ سپرده‌ها به استان کهگیلویه و بویراحمد با 3000  میلیارد تومان تعلق دارد.

    توزیع 1082 هزار میلیارد وام بانکی  در سراسر ایران

    در مورد مانده تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی نیز باید یادآور شد که حدود  1082 هزار میلیارد تومان در پایان مهرماه سال جاری ثبت شده که نسبت به مهر سال قبل 174 هزار میلیارد تومان و معادل 19.2 درصد افزایش دارد. مانده کل تسهیلات بانکی نسبت به اسفندماه سال قبل، 96 هزار میلیارد تومان رشد دارد. عمده ارقام تسهیلات شامل مطالبات از دولت، خالص تسهیلات اعطایی اعم از ریالی و ارزی و مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول است. 

    بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال قبل حدود 580 هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف پرداخت کردند و پیش‌بینی بانک مرکزی بر این است تا در سال جاری به بیش از 650 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

    اما مانند سپرده‌ها در بخش تسهیلاتی نیز بیشترین مانده به استان تهران تعلق دارد که رقمی نزدیک به 672 هزار میلیارد تومان را در بر می‌گیرد. مابقی تسهیلات بانکی که به حدود 300 هزار میلیارد تومان می‌ رسد، در سایر استان‌های کشور توزیع شده است. در این بین استان کهگیلویه و بویراحمد با 3800 میلیارد تومان کمترین مانده تسهیلات بانک‌ها را شامل شده است.

    به هر حال استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری پایتخت موجب شده تا رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران در سطحی بالاتر قرار گیرد.

    بنابر آمارهای موجود نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی 84 درصد است که نسبت به پایان مهر سال گذشته 1.3 و اسفندماه سال قبل حدود 2.7 درصد کاهش دارد.

    برچسب ها