عصر خودرو

توقیف دومین کشتی حامل نفت برای کره شمالی

عصر بازار- مقامات کره جنوبی یک کشتی حامل پرچم پاناما را به ظن انتقال محصولات نفتی به کره شمالی که ناقض تحریم‌های بین‌المللی به شمار می‌رود، توقیف کردند .

توقیف دومین کشتی حامل نفت برای کره شمالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این دومین مورد توقیف کشتی است که در فاصله چند روز از سوی مقامات کره جنوبی اعلام می‌شود. سازمان ملل متحد تلاش‌ها را برای جلوگیری از عرضه نفت به کره شمالی بدنبال آزمایش‌های موشک بالستیک یا هسته‌ای این کشور افزایش داده است.

    یک مقام گمرکی کره جنوبی بدون اشاره به جزییات به دلیل حساسیت موضوع، به رویترز گفت: کشتی KOTI در بندر پیونگ تائک دانگجین توقیف شده است.

    طبق آمار شرکت وسل فایندر، زمان ورود این کشتی به بندر کره جنوبی 19 دسامبر بوده است. این کشتی حامل 5100 تن نفت بوده و خدمه آن عمدتا تبعه چین و میانمار هستند. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از تحقیقات مشترک مقامات اطلاعاتی و گمرکی از این کشتی خبر داده است.

    سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد دولت سرگرم رایزنی با کشورها و وزارتخانه‌های مربوط به منظور اجرای کامل تحریم‌های تصویب شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

    کره جنوبی روز جمعه اعلام کرده بود در اواخر نوامبر کشتی "لایت هاوس وینمور" که حامل پرچم هنگ کنگ بود را به ظن انتقال حداکثر 600 تن نفت به یک کشتی کره شمالی توقیف کرده است.

    شورای امنیت سازمان ملل متحد در نوامبر به اتفاق آرا تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی به دلیل آزمایش موشک بالستیک بین قاره ای اخیرش تصویب کرد که هدف آن محدود کردن دسترسی این کشور به محصولات نفتی پالایش شده و نفت خام بود.

    آمریکا پیشنهاد کرده که شورای امنیت سازمان ملل متحد 10 کشتی را برای حمل مواد ممنوع شده برای کره شمالی در لیست سیاه قرار دهد که "لایت هاوس وینمور" یکی از این کشتی‌ها است.

    در این بین، چین گزارش‌ها مبنی بر فروش پنهانی محصولات نفتی از سوی این کشور به کره شمالی را که خلاف تحریم‌های سازمان ملل است تکذیب کرد.

    همچنین منابع آگاه به رویترز اظهار کرده‌اند نفتکش‌های روسی حداقل سه بار در ماه‌های اخیر با انتقال محموله‌هایی در دریا، سوخت برای کره شمالی تامین کرده‌اند.

    برچسب ها