عصر خودرو

بر اساس دستورالعمل بورس تهران مشخص شد؛

روش برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شرکتهای بورسی

عصر بازار- بورس تهران بر اساس دستور العمل جدید نحوه انجام معاملات، رویه اجرایی خود را برای برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشر پس از نوسان ۵۰ درصدی قیمت سهم در طول ۱۵ روز معاملاتی اعلام کرد.

روش برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی شرکتهای بورسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران در راستای دستور العمل جدید نحوه انجام معاملات در بازار سهام، رویه اجرایی برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشر پس از نوسان 50 درصدی قیمت سهم در طول 15 روز معاملاتی را منتشر کرده است.

    به گزارش فارس، بر اساس ماده 17 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران در صورتی‌که قیمت پایانی سهم طی 15 روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از 50 درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی نماید.

    بر این اساس، رویه‌ برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی به‌شرح زیر طراحی و در اختیار ناشران بورسی قرار گرفته است:

    1- بورس تهران بلافاصله پس از افزایش 50 درصدی قیمت نماد معاملاتی طی 15 روز معاملاتی متوالی، نامه‌ای جهت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی به دلیل شمولیت در ماده 17 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات برای ناشر ارسال و درخواست می‌کند تا طی کمتر از 2 روز با ورود به سامانه تدان و دریافت سوالات مطرح‌شده توسط تحلیل‌گران، اقدام به پاسخ‌گویی به سوالات آنان در قالب کنفرانس اطلاع‌رسانی مجازی نماید. زمان بازگشایی نماد در اطلاعیه قید می‌شود و ناشر موظف است تا زمان بازگشایی کنفرانس اطلاع‌رسانی را برگزار کرده و نتیجه آن را در کدال منتشر کند.

    2- نامه بورس به‌عنوان اطلاعیه‌ در کدال منتشر می‌شود و تحلیل‌گران دارای مجوز سازمان، از طریق سامانه تدان می‌توانند تا ساعت 16 همان روزی که نماد متوقف شد، سوالات مرتبط با آن اطلاعیه را در صفحه مربوط به آن اطلاعیه، قرار دهند. دسترسی تحلیل‌گران از ساعت 16 بسته خواهد شد.

    3- بعد از ساعت 16، ناشر از طریق لینک تدان در کدال، سوالات را جمع‌آوری کرده و ظرف مهلت تعیین‌شده در اطلاعیه موظف است پاسخ سوالات را به صورت فایل صوتی که توسط مدیران شرکت (مدیرعامل یا اعضای هیأت‌مدیره) قرائت می‌شود در کدال افشا نماید. ناشر می‌تواند علاوه‌بر فایل صوتی، فایل متنی نیز افشا نماید.

    درصورتی‌که هیچ پرسشی در این سامانه توسط تحلیل‌گران مطرح نشود، همچنان ناشر موظف به تشریح آخرین وضعیت شرکت و شفاف‌سازی خواهد بود. درصورتی‌که فایل پاسخ به سوالات، شامل اطلاعات بااهمیتی باشد که ذیل ماده 17 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات قرار می‌گیرد، باید قبلاً در فرم مربوطه در کدال منتشر شود.

    به گزارش فارس مطابق با این رویه ، هم‌زمان با توقف نماد معاملاتی، معاملات کلیه اوراق بهادار مرتبط با آن نماد (حق‌تقدم سهام و اوراق مشتقه) متوقف می‌شود و نماد معاملاتی حداکثر پس از 2 روز کاری با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

    شرکت بورس تاکید کرده که دسترسی به سامانه پرسش و پاسخ مرتبط با ماده 17 فقط برای تحلیل‌گران دارای مجوز از سازمان و ناشر مربوطه امکان‌پذیر است و افراد عادی فقط قادر به مشاهده سوالات هستند.

    بر اساس این گزارش ، در این رویه عنوان شده که شرکت بورس بر فرآیند برگزاری کنفرانس نظارت خواهد داشت و درصورتی‌که ناشر پذیرفته شده کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار ننماید یا اطلاعات کنفرانس اطلاع‌رسانی را منتشر نکند، بورس موظف است مطابق فرم ب‌ـ‌8 موضوع را به عموم افشا نماید.

    به گزارش فارس این رویه در حالی تحت عنوان کنفرانس با عاریه گرفتن از نام مطبوعات به دنبال رسمیت آن با استفاده از شهرت ارباب جراید و خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی است.

    نحوه برگزاری کنفرانس به اصطلاح مطبوعاتی مورد نظر از سوی سازمان بورس به شکل مجازی و در عین حال دسترسی به سامانه پرسش و پاسخ در تدان تنها برای تحلیل گران دارای مجوز از این سازمان و ناشر شرکت نیز از دیگر تناقض های موجود در این رویه است که با عبور از اصل تضاد منافع، همچنان مسئولیت پذیری نهاد ناظر و ناشر در برابر پاسخگویی به مطبوعات به عنوان نمایندگان افکار عمومی و حق دسترسی آزاد به اطلاعات را دچار خدشه و بی اعتبار کرده است.

    برچسب ها