عصر خودرو

سقوط هفتگی شاخص‌های سهام جهان

عصر بازار: شاخص‌های سهام جهان در پی انتشار گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های مالی مایوس کننده شرکت‌ها و کاهش قیمتهای کالاها بویژه نفت، بدترین هفته در دو ماه گذشته را پشت سر گذاشتند.

سقوط هفتگی شاخص‌های سهام جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بازارهای سهام آسیایی با تبعیت از بازارهای آمریکایی و در شرایطی که دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا سیاستهای تسهیل پولی سایر بانکهای مرکزی بزرگ جهان را تحت الشعاع قرار داد، افت کرده و هفته گذشته در سطح پایین‌تری ایستادند.

    شاخص ام اس سی آی آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن، روز جمعه با یک درصد کاهش به 132.28 واحد رسید و کاهش هفتگی خود را به 1.1 درصد رساند که سومین کاهش هفتگی متوالی این شاخص بود.

    شاخصهای سهام در استرالیا، کره جنوبی و هنگ کنگ هفته گذشته بیش از دو درصد کاهش داشتند. شاخص شانگهای کامپوزیت 0.3 درصد افت کرد. در این بین شاخص نیک‌کی توکیو 1.7 درصد افزایش یافت و اوایل هفته گذشته در بالاترین سطح دو ماه و نیم گذشته قرار گرفت.

    اکثر بازارهای آسیایی روز جمعه کاهش چشمگیری داشتند. هانگ سنگ هنگ کنگ در بحبوحه ریزش قیمت نفت و دورنمای بالاتر رفتن هزینه‌های استقراض در آمریکا، 2.2 درصد افت کرد. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا، شانگهای کامپوزیت و کسپی کره جنوبی بیش از یک درصد افت کردند در حالیکه نیک‌کی استاک اوریج 0.5 درصد کاهش پیدا کرد.

    طبق نظرسنجی اخیری که وال استریت ژورنال از اقتصاددانان و بازرگانان انجام داده است، حدود 92 درصد انتظار دارند افزایش نرخهای بهره در نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا در دسامبر تصویب شود که افزایش چشمگیری را از زمان نشست اکتبر این بانک نشان می‌دهد.

    توجه سرمایه‌گذاران در حالی مجددا به نرخهای بهره آمریکا معطوف شده که در هفته‌های اخیر امید به گسترش سیاستهای محرک مالی در اروپا، ژاپن و چین به بازارها رونق بخشیده بود.

    بالا رفتن انتظارات برای افزایش نرخها در آمریکا دلار را قوی کرده است که به نوبه خود قیمت کالاها را تحت فشار قرار داده است. بسیاری از کالاها به دلار قیمت‌گذاری شده‌اند از این رو قوی شدن این ارز، آنها را برای خریداران جهانی گرانتر می‌کند. ضعیف شدن تقاضای چین برای مواد صنعتی هم قیمت کالاها را به رکورد پایینی رسانده است.

    شاخصهای سهام آمریکا روز جمعه پس از انتشار خبر حملات تروریستی در فرانسه، به رکورد پایینی نزول کردند.

    همچنین آمار خرده فروشی ضعیف‌تر از حد مطلوب آمریکا در ماه اکتبر سراسر روز گذشته بازارهای سهام را تحت فشار قرار داد و موجب شد وال استریت بزرگترین کاهش هفته را از ماه اوت تاکنون تجربه کند.

    شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام جهان روز جمعه 1.1 درصد سقوط کرد و سه درصد کاهش در هفته گذشته را نشان داد.

    شاخص FTSEurofirst 300 روز جمعه را با 0.83 درصد کاهش به پایان رساند و 2.7 درصد کاهش در هفته گذشته را ثبت کرد.

    به گفته تحلیلگران، حملات تروریستی که روز جمعه در پاریس به وقوع پیوست، ممکن است آشفتگی بازار را تشدید کند.

    در وال استریت، شاخص داوجونز اینداستریال اوریج 1.16 درصد نزول کرد و به 17245.24 واحد رسید. استاندارد اند پورز 500 با 1.12 درصد کاهش، در 2023.04 واحد ایستاد در حالیکه نزدک کامپوزیت با 1.54 درصد کاهش، در کانال 4927.88 واحد بسته شد. هر سه شاخص بزرگترین کاهش هفتگی را از ماه اوت به این سو داشتند.

    بر اساس گزارش رویترز، آمار وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد میزان خرده فروشی در این کشور کمتر از حد انتظار در اکتبر رشد کرده است. این آمار به همراه این دیدگاه که رشد اقتصادی آمریکا ملایم و فشارهای تورمی پایین مانده است، بازده اوراق قرضه آمریکایی را کاهش داد. بازده اوراق خزانه 10 ساله در مقایسه با روز پنج شنبه پنج واحد و در هفته گذشته شش واحد کاهش یافت.

    در مقابل دلار تحت تاثیر اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا که احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر را تقویت کرد، صعود کرد.

    شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دنبال می‌کند، 0.3 درصد افزایش یافت وبه 98.948 واحد رسید. این شاخص هفته گذشته به دلیل اقدام معامله گران برای سودبری، 0.2 درصد کاهش یافت.

    در بازارهای کالا، نفت برنت با 45 سنت کاهش، به 43.61 دلار در هر بشکه رسید در حالیکه نفت خام آمریکا با 1.01 دلار کاهش، 40.74 دلار در هر بشکه معامله شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو