عصر خودرو

در سال جاری؛

پرونده نفت با ۱۷ درصد افزایش بسته شد

عصر بازار- پرونده قیمت نفت در آخرین روز مبادلات تجاری در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۱۷ درصدی برای نفت برنت و ۱۲ درصدی برای نفت خام آمریکا بسته شد،‌پیش بینی قیمت برای سال آینده هم در محدوده ۶۷ دلار است.

پرونده نفت با ۱۷ درصد افزایش بسته شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر بازار» به نقل از فارس، پرونده نفت خام آمریکا با قیمت 60.42 دلار در هر بشکه و نفت برنت با قیمت 66.87 دلار به ازای هر بشکه در سال 2017 بسته شد.

    قیمت بالای 60 دلار برای نفت خام آمریکا، نخستین بار از نیمه سال 2015 تاکنون ثبت شد. این نوع نفت درحالی سال 2017 را به پایان برد که به علت تقاضای قوی و کاهش ذخایر جهانی نفت 12 درصد افزایش ارزش را ثبت کرده بود.

    نفت برنت نیز سال 2017 را به علت کاهش تولید اوپک و روسیه و تقاضای قوی از سوی چین با افزایش 17 درصدی به پایان برد.

    فاصله قیمتی این دو شاخص نفتی نیز طی این سال افزایش یافت زیرا نفت برنت به کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفت واکنش نشان داد درحالی‌که افزایش تولید نفت آمریکا ادامه یافت.

    این افزایش‌ها نشان می‌دهد که اشباع بازارهای جهانی که از سال 2014 بازار را احاطه کرده بود، درحال از بین رفتن است.

    در اوایل امسال به علت نگرانی در مورد افزایش تولید نیجریه و لیبی که می‌توانست تلاش اوپک و روسیه برای کاهش تولید در جهان را تحت تاثیر قرار دهد، قیمت نفت کاهش یافت اما قیمت‌ها به علت تقاضای قوی و تعهد بالای اعضای اوپک به محدودیت‌های تولید، از نیمه سال 2017 نزدیک به 50 درصد افزایش یافت.

    اندرو لیپو، رئیس اتحادیه نفت لیپو در هوستون گفت: «این روند احتمالا تا سال 2018 ادامه یابد و ذخایر نفت در جهان به روند کاهشی خود ادامه دهند.»

    وی پیش‌بینی کرد که قیمت نفت خام آمریکا در سال آینده به حدود 63 دلار در هر بشکه افزایش یابد و نفت برنت در حدود 67 دلار در هر بشکه بماند زیرا سطح صادرات نفت آمریکا افزایش می‌یابد.

    هر بشکه نفت خام آمریکا در آخرین روز مبادلات تجاری بازارهای جهانی در سال 2017، به بالاترین رقم از ژوئن 2015 برابر با 60.42 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز با 71 سنت افزایش 66.87 دلار در هر بشکه فروخته شد. نفت برنت در هفته گذشته برای نخستین بار از می 2015 تاکنون به بالای 67 دلار در هر بشکه رسید.

    با انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنج شنبه که نشان داد تولید داخلی نفت این کشور هفته گذشته به 9.75 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، نفت خام آمریکا تقویت شد.

    آمارهای ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز جمعه نشان داد تولید نفت آمریکا در ماه اکتبر به بالاترین میزان در 46 سال گذشته رسیده است اما در عین حال، صادرات و تقاضا نیز در این کشور افزایش یافته است.

    تولید نفت آمریکا از نیمه سال 2016 تقریبا 16 درصد افزایش یافته است. تحلیل‌گران انتظار دارند که این تولید طی چند هفته آتی به 10 میلیون بشکه در روز برسد .

    همچنین از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت، بروز یک کاهش در سطح ذخایر نفت تجاری آمریکا بود که بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به 22 دسامبر 4.6 میلیون بشکه کاهش یافت و به 431.9 میلیون بشکه رسید.

    اکنون سطح ذخایر نفت آمریکا به نسبت رکورد بی سابقه در ماه مارس تقریبا 20 درصد کمتر و به نسبت مدت مشابه پارسال یا سال 2015 نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

    چین در بازارهای بین المللی، سهمیه 121.32 میلیون تنی 44 شرکت خود را در نخستین مجموعه از مجوزهای سال 2018 منتشر کرد.

    بر اساس این سهمیه ها، واردات نفت چین که اکنون در حدود 8.5 میلیون بشکه در روز است و بزرگ‌ترین در جهان محسوب می شود، انتظار می رود که یک رکورد جدیدی در سال 2018 به ثبت برساند.

    توقف فعالیت یک خط لوله در لیبی و همچنین خط لوله «فورتیز» دریای شمال نیز از عوامل تقویت کننده قیمت‌ها بود، البته این توقف ها انتظار می رود تا اوایل ماه ژانویه 2018 برطرف شوند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو