عصر خودرو

۵۰ میلیون سهامدار همچنان منتظر سود سهام عدالت

عصر بازار- از گفته‌های معاون اول دولت تدبیر و امید و نیز اظهارات مدیران سازمان خصوصی سازی در دوره‌های یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری حسن روحانی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت، تنها وعده و وعیدهای بی‌ثمر باقی مانده و ۵۰ میلیون سهامدار آنها را به یاد خواهند سپرد!

۵۰ میلیون سهامدار همچنان منتظر سود سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, طرح سهام عدالت در کشور از سال 85 تاکنون اجرایی شده و بر اساس قانون قرار است پس از 10 سال که اقساط سهام مشمولان از محل سود سالیانه این سهام تسویه شد، از یک سو سود نقدی سهام عدالت به حساب سهامداران واریز و از طرف دیگر آزادسازی این سهام انجام شود.

    بر این اساس باید گفت طرح ساماندهی سهام عدالت شامل سه مرحله می‌شود که تا کنون دو مرحله از این مراحل سه‌گانه به شرح زیر اجرایی شده است:

    - مرحله اول شامل اطلاع‌رسانی به جامعه هدف در خصوص مشمول بودن یا عدم عضویت آنها در طرح سهام عدالت و همچنین ارایه صورتحساب اقساط به مشمولان است که این مرحله از نیمه اسفند سال گذشته آغاز و تا پایان شهریور سالجاری ادامه داشت که البته این مهلت با تصویب شورای اصل 44 قانون اساسی به مدت یک ماه دیگر و تا پایان مهرماه تمدید شد. بر این اساس در این مرحله برخی از مشمولان، مانده بدهی اقساط خود را نیز از طریق بانک ملی به حساب دولت پرداخت کردند.

    - مرحله دوم شامل دریافت شماره شبا بانکی از مشمولان است که بدون تعیین سقف زمانی از ابتدای امسال در حال اجرا است و بر این اساس بیش از 30 میلیون سهامدار عدالت با اعلام شماره شبای حساب خود به سامانه سهام عدالت این روزها منتظر دریافت سود سهام خود هستند.

    - مرحله سوم طرح ساماندهی سهام عدالت نیز پس از پایان این دو مرحله آغاز خواهد شد که شامل امکان خرید و فروش و واگذاری سهام عدالت است که لازمه آن، ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت از دولت به مجلس، و پس از تصویب توسط نمایندگان، ابلاغ آن به دولت برای اجرا می‌باشد. البته در این زمینه باید گفت گه طبق قانون باید پس از گذشت 10 سال از توزیع سهام عدالت، آزادسازی این سهام انجام و مشمولان باید بتوانند خرید و روش سهام خود را انجام دهند که در این زمینه دولت تدبیر و امید هنوز اقدام خاصی را انجام نداده و این کار با تاخیر همراه است.

    بر پایه این گزارش، در حالی مراحل سه گانه اقدامات مربوط به طرح سهام عدالت مورد اشاره قرار گرفت که در دولت یازدهم بخشی از این اقدامات به ثمر رسیده و بخشی دیگر نیز تا کنون در حد وعده و وعید باقی مانده است.

    بر این اساس تازگی ها نیز اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی با بیان اینکه سهام عدالت برای 50 میلیون ایرانی در نظر گرفته شده است گفته ما سه سال وقت گذاشتیم که راهکاری پیدا کنیم که 70 میلیون ایرانی در کارخانجات شریک باشند و هم اکنون این سهام به جمعیت زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی یک‌ میلیون تومان پرداخت شده‌ و سهامشان 2 میلیون و 400 هزار تومان ارزش دارد و امسال نیز سود سهام آنها مانند همه افراد دیگر سهامدار در شرکت‌ها به مبلغ 150 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

    البته این اظهارنظر معاون اول دولت روحانی در خصوص سهام عدالت تازگی ندارد و پیش‌تر هم در جریان کارزار انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسحاق جهانگیری در مناظره اقتصادی خود با دیگر نامزدها با اشاره به اینکه از شهریور سال 1396 سهام عدالت واقعی خواهد شد گفته بود ما سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد. من به شما اطمینان می دهم شما 50 میلیون مردم ایران در کارخانه ها سهامدار خواهید شد،  سه سال روی این طرح کار شد که سهام عدالت طوری ساماندهی شود که مردم مزه سهامدار شدن در کارخانه‌ها را بچشند.

    همچنین بنابر وعده آن روزهای معاون اول دولتهای یازدهم و دوازدهم، از شهریور 1396 هر تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان در کارخانه های کشور خواهد بود و بقیه 5 میلیون نفر جمعیت بین 5 تا 10 میلیون تومان سهام بهترین کارخانه ها را خواهند داشت و در سود کارخانه ها مشارکت خواهند کرد.

    البته پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم و نیز تثبیت جایگاه اسحاق جهانگیری در جایگاه معاون اولی دولت تدبیر و امید در دولت دوازدهم، مدیران سازمان خصوصی سازی هم سنگ تمام گذاشتند و به کرات در خصوص تقسیم و توزیع سود سهام عدالت در شهریور و مهرماه امسال وعده دادند، موضوعی که از گفته های معاون اول دولت تدبیر و امید و نیز اظهارات مدیران سازمان خصوصی سازی در دوره‌های یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری حسن روحانی تنها وعده و وعیدهای بی‌ثمر باقی گذاشته و مردم بویژه 50 میلیون سهامدار عدالت آنها را به یاد خواهند سپرد!

    برچسب ها