عصر خودرو

کسری ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۷

عصر بازار- مرکز پژوهشهای مجلس کسری بودجه بدون نفت را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، حدود ۱۳۷۹ هزار میلیارد ریال برآورد کرده است.

کسری ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومی مرکز پژوهشهای مجلس در روند بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور، طی گزارشی به بررسی منابع بودجه سال 97 پرداخت.

    این گزارش می‌افزاید، به‌رغم دستیابی به صادرات حدود 2.6 میلیون بشکه در روز برای نفت خام و میعانات گازی در سال جاری و چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی در سال آتی به‌نظر می‌رسد برخی اقلام درآمدی ازجمله درآمدهای مالیاتی، به‌طور کامل محقق نشده و در نتیجه می‌توان گفت منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال 1397، دچار بیش‌برآوردی است.

    این گزارش تصریح می‌کند منابع مالیاتی در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال 1396، بیش از 10 درصد و نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال جاریی حدود 20 درصد افزایش یافته است. مقدار در نظر گرفته شده درآمدهایی مالیاتی حدود 1.287 هزار میلیارد ریال است که انتظار می‌رود حدود 1.241 هزار میلیارد ریال آن محقق شود.

    مرکز پژوهش‌های مجلس در این بررسی تصریح می‌کند که مجموع منابع نفتی (با احتساب منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی) در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال 1396، حدود 10 درصد رشد داشته و به بیش از 1.333 هزار میلیارد ریال رسیده است که با توجه به وضعیت بازار نفت تحقق آن دور از دسترس نیست.

    گزارش حاضر کسری بودجه بدون نفت را در لایحه بودجه سال 1397، حدود 1379 هزار میلیارد ریال برآورد می‌کند و اذعان می‌دارد که علاوه ‌بر این وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال 1396 به میزان 1 واحد درصد افزایش یافته است و به 36 درصد رسیده است.

    این گزارش خاطرنشان می‌کند که در مجموع با ملاحظه شرایط اقتصادی کشور و عدم قطعییت‌هایی که در تحقق منابع بودجه عمومی کشور (ازجمله درآمدهایی مالیاتی و سایر درآمدها) وجود دارد لازم است در تصویب ردیف‌های درآمدی بودجه در مجلس شورای اسلامی دقت شود و مجلس شورای اسلامی ضمن پرهیز از افزایش منابع پیش‌بینی شده در ردیف‌های بودجه‌ای سازوکاری پیشنهاد کند تا بخشی از مصارف بودجه عمومی تا وصول قطعی منابع به تأخیر افتد.

    برچسب ها