عصر خودرو

یک هفته با تپیکس ؛

ترمز هیجان در بورس تهران

عصر بازار- بازار سهام در سومین صعود متوالی هفتگی خود، مسیر افزایشی را ادامه داد و با رشد ۵/ ۲درصدی، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به مرز۲۷درصد رسید. به این ترتیب شاخص برای رسیدن به سطح روانی ۱۰۰ هزار واحدی تنها ۵/ ۲ درصد رشد فاصله دارد.

ترمز هیجان در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از سوی دیگر، در صورتی که شاخص بتواند پنج در‌صد دیگر رشد کند، رکورد بازدهی سال 94 شکسته می‌شود که به معنای ثبت بهترین سال بورس بعد از رونق رویایی سال 92 خواهد بود. با این حال، در اثر رشد پیوسته قیمت‌ها در یک ماه اخیر فروشندگان بیشتری ترغیب به عرضه سهام شده‌اند و همین مساله منجر به بروز نشانه‌های برخورد عرضه و تقاضا و تشدید نوسانات در دو روز اخیر شده است. با توجه به اینکه بخشی از منابعی که اخیرا به بازار جذب شده‌اند صرفا ماهیت کوتاه مدت و اعتباری دارند و برای انتفاع از رالی کوتاه مدت به بورس آمده‌اند احتمال اصلاح قیمت‌ها در صورت از دست رفتن قدرت رالی صعودی و ثبات عوامل موثر بر سود شرکت‌ها شامل نرخ ارز و قیمت‌های جهانی کالا وجود دارد.

    عبور از فصل اوج تقاضای ارزی

    یکی از دلایل بنیادی که در توجیه رونق اخیر بازار سهام که عمدتا در بخش معدنی، فلزی و شیمیایی متمرکز بوده مطرح می‌شود، رشد قیمت‌ ارز در بازار آزاد بوده است. بر این اساس، نرخ آزاد دلار در سه ماه گذشته 10 درصد رشد کرده و از کمتر از 3800 تومان به محدوده 4200 تومان رسیده است. مطالعه روند تاریخی این متغیر مهم اقتصادی طی چهار سال گذشته نشان می‌دهد که یک الگوی کمابیش فصلی بر رفتار ارز حاکم بوده است. بر این اساس، اگر نرخ دلار در برابر ریال را به‌عنوان یک شاخص در نظر بگیریم در هر سال در اوایل تابستان اوج ارزش سالانه ریال تجربه می‌شود و در اواسط دی ماه نیز ارزش ریال به حداقل سالانه خود می‌رسد. به این ترتیب، در هر سال از تیر ماه تا دی ماه روند نرخ‌ها افزایشی و در فاصله زمانی 6ماه بعدی نرخ‌ها ثابت و گاه با شیب ملایمی کاهش یافته است. در تحلیل دلایل این رفتار به الگوی تقاضای فصلی ارز اشاره می‌شود؛ به این معنا که در نیمه دوم هر سال میلادی تقاضا به ویژه برای واردات و تسویه تعهدات خارجی به تدریج اوج می‌گیرد و در نیمه اول سال، شرایط تقاضا به مراتب متعادل‌تر است. نوسانات سال جاری نیز مهر تایید دیگری براین الگوی تاریخی زد و به نظر می‌رسد اوج نرخ‌های ارز در روزهای اخیر تجربه شده است. در این میان، باید به نقش پررنگ بانک مرکزی در کنترل نوسانات اشاره کرد که با قوت زیادی در فصل اوج تقاضای ارزی امسال در سمت عرضه ظاهر شده است. به این ترتیب، با عبور از دوران اوج تقاضا باید گفت در افق 6ماه آینده در صورت عدم بروز اتفاق غیر‌مترقبه انتظار ایجاد موج‌های افزایشی در بازار آزاد ارز کمتر است؛ وضعیتی که می‌تواند به معنای حذف یکی از عوامل مساعد رونق در بورس تهران در کوتاه مدت باشد.
      نسل جدید حقوقی‌ها در بازار

    سیمای فعالان حقوقی بورس تهران در دو دهه اخیر بارها دگرگون شده است. در اوایل دهه 80، صندوق‌های تامین اجتماعی، بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمده‌ترین بازیگران حقوقی بازار بودند. بعد در میانه دهه 80 حقوقی‌های نوظهور از جمله بانک‌های خصوصی و برخی نهادها میدان‌دار شدند و نام آنها بیشتر در داد و ستدهای روزانه به گوش می‌رسید. پس از آن، نام صندوق‌های موسوم به تثبیت بازار و توسعه بازار سرمایه در برهه‌ای پس از سقوط سال 92 مطرح شد. در سال‌های اخیر اما نسل جدیدی از فعالان حقوقی ظهور کرده‌اند و نقش غالب خود را در معاملات روزانه به تدریج پیدا کرده‌اند. این گروه جدید، صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که در ابتدا به‌صورت اختیاری بخش کوچکی از منابع خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کردند و پس از آن، با تشویق سازمان بورس و حتی وضع قوانین الزام آور به منظورسرمایه‌گذاری بخش مشخصی از منابع در سهام، فعالیت خود را در بازار گسترش دادند. ورود این حقوقی‌های نوظهور هر چند در ظاهرباعث تقویت تقاضا و رونق بازار شده اما ملاحظات و دغدغه‌هایی را نیز پدید آورده است. نخست اینکه به علت ابعاد بزرگ سرمایه این بازیگران، ورود به سهام شرکت‌ها معمولا منجر به عدم توان جذب تقاضا و به راه افتادن موج‌های افزایشی هیجانی و کوتاه مدت می‌شود. دوم اینکه تمرکز این منابع در سهام شرکت‌های بزرگ منجر به قطبی شدن بازار و تمرکز نقدینگی در صنایع محدود که هدف منابع حقوقی بزرگ هستند، می‌شود. دست آخر هم توجه به این نکته حائز اهمیت است که بازیگری صندوق‌های با درآمد ثابت در چند سال اخیر یکسره از نوع ورود و افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سهام بوده است؛ وضعیتی که اگر به هر دلیل از جمله ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری یا به راه افتادن موج منفی در بورس در اثر ریسک‌ها تغییر کند، حضور این تازه واردها را با محک جدی از نوع تلاش برای عرضه سهام و خروج منابع مواجه خواهد کرد؛ وضعیتی که تبعات آن برای بورس تهران به دلیل نبود نمونه مشابه تاریخی چندان روشن نیست.
      آغاز 2018 در اوج خوش‌بینی

    شاید در ابتدای سال 2017 به ویژه با توجه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده و نیز نگرانی‌های سیاسی در اکثر نقاط جهان ناشی از تقویت گرایش‌های افراطی راست و چپ، کمتر کسی تصور می‌کرد که بازارهای مالی روی آرامش ببینند. اما این نگرانی‌ها نه تنها محلی از اعراب در دنیای واقعی نیافت بلکه شاخص‌های مالی شامل قیمت‌های سهام، مواد خام، املاک و بسیاری از دارایی‌های ریسک‌پذیر در سراسر جهان از جمله بازارهای توسعه یافته عمدتا رشد‌های دورقمی بر مبنای واحد درصد را به ثبت رساندند که یک کارنامه استثنایی با عنایت به نرخ‌های تورم نازل در دنیا به شمار می‌رود. اهمیت کسب این بازدهی، زمانی بیشتر درک می‌شود که به این نکته توجه شود که سال 2017 عملا نهمین سال متوالی رونق بازارها پس از بحران سال 2008 بود و پایه قیمت‌ها در ابتدای سال به‌طور طبیعی در اثر رشد‌های قبلی متورم بود. حال، در آستانه سال 2018 کمتر تحلیل‌گری را می‌توان یافت که نسبت به عملکرد بازارها به ویژه در کشورهای توسعه یافته بدبین باشد و اختلاف تنها بر سر تخمین پتانسیل میزان افزایش است. این در حالی است که اگر این پیش‌بینی‌ها در سال جدید میلادی محقق شوند، عملا دوران رونق اقتصادی و مدت زمان رشد ممتد بازارهای سهام از رکورد تاریخی خود در ابتدای سال 1900 میلادی فراتر می‌رود که در نوع خود بی‌نظیر است. با این وجود، آنچه در نقطه مقابل هشدار انگیز تلقی می‌شود این است که مثلا در پایان سال 2007 یعنی در سال قبل از بزرگ‌ترین‌ بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم نیز تقریبا اجماعی مشابه شرایط کنونی بر سر بازدهی بازارهای سهام در سال 2008 وجود داشت؛ وضعیتی که نمایانگر خدشه‌پذیر بودن پیش‌بینی‌ها و اتکای بیش از اندازه آنها بر عملکرد اخیر عنوان یک خطای تحلیلی در برآورد شرایط آتی است.

    برچسب ها