عصر خودرو

پیشنهاد روسیه، اتریش و مالزی برای توسعه میدان نفتی چشمه خوش روی میز شرکت ملی نفت

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران الگوهای توسعه‌ای میدان چشمه‌خوش (استان ایلام) که از سوی شرکت‎های گازپروم‎ نفت روسیه، او.‎ام.‎وی اتریش و پتروناس مالزی ارائه شده است را بررسی کرد.

پیشنهاد روسیه، اتریش و مالزی برای توسعه میدان نفتی چشمه خوش روی میز شرکت ملی نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، طرح‎های پیشنهادی شرکت گازپروم‎نفت روسیه، او‎ام‎وی اتریش و پتروناس مالزی برای توسعه میدان چشمه‎خوش، در یکصد و چهل و پنجمین جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران بررسی شد.
    بر اساس بررسی‎های صورت گرفته، برنامه‎های توسعه‎ای شرکت‎های گازپروم‎نفت و او.‎ام.‎وی به دنبال حفظ سقف تولید در این میدان است و شرکت پتروناس، امکان افزایش تولید از میدان را نیز طرح کرده است.
    معاونت بررسی طرح‌های منابع هیدروکربوری برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این زمینه اعلام کرد: میدان چشمه‎خوش از میدان‌های بزرگ نفتی و دارای 2 مخزن در سازند «آسماری» و «بنگستان» است.
    هم‎اکنون تنها از مخزن آسماری میدان چشمه‎خوش برداشت نفت صورت می‎گیرد و برنامه اولیه درباره سازند بنگستان، مبتنی بر ارزیابی مخزن و در ادامه، تولید تا سقف 2۰ هزار بشکه در روز است.
    در طرح‎های پیشنهادی ارائه شده، استفاده از حفاری شاخه‌دار و افقی و همچنین ایجاد شکاف‌های هیدرولیکی در میدان آسماری پیشنهاد شده است.
    روش‌های ازدیاد برداشت پیشنهادی نیز شامل تزریق آب (هوشمند) و تزریق گاز در چاه‌های هر دو مخزن است.
    پیش‎بینی می‎شود در صورت اجرای برنامه‌های پیشنهادی، ضریب بازیافتی بین 27 تا 35 درصد را در مخزن آسماری و ٦ تا هشت درصد را در مخزن بنگستان شاهد باشیم.
    میدان نفتی چشمه‎خوش در منطقه دشت عباس استان ایلام، در فاصله 52 کیلومتری از جنوب شهرستان دهلران و 70 کیلومتری غرب شهرستان اندیمشک واقع شده است. بهره برداری از این میدان سال 1354 آغاز شده است و از میدان‎های تحت مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‎شمار می‎رود.
    شرکت ملی نفت ایران تاکنون برای مطالعه این میدان با شرکت‎های گازپروم‎نفت، پتروناس، او‎ام‎وی و ایدرو تفاهمنامه همکاری امضا کرده است.

    برچسب ها