عصر خودرو

تحت تاثیر دورنمای رشد تقاضا؛

نفت برنت ۶۵.۲۵ دلار شد

عصر بازار- قیمت نفت روز سه‌شنبه پس از تعطیلات کریسمس تحت تاثیر دورنمای مطلوب رشد تقاضا در بحبوحه تداوم کاهش تولید اوپک و غیراوپک در بالاترین رکوردش از سال ۲۰۱۵ ایستاد.

نفت برنت ۶۵.۲۵ دلار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با سه سنت افزایش نسبت به قیمت نهایی معاملات قبلی، به 58.50 دلار در هر بشکه رسید.بهای معاملات برنت که قیمت پایه برای بازار بین‌المللی است تغییر چندانی نداشت و در 65.25 دلار در هر بشکه ماند. برنت از اواسط سال 2017 به میزان 47 درصد افزایش یافته است.قیمت‌های نفت در مسیر ثبت دومین رشد سالانه متوالی هستند.

    اوپک و روسیه به منظور مقابله با اشباع عرضه در بازار و حمایت از قیمت‌ها، تولیدشان را محدود کرده‌اند. توافق کاهش تولید از ابتدای ژانویه امسال آغاز شد و قرار است تا پایان سال 2018 ادامه پیدا کند.

    جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، روز دوشنبه اظهار کرد: عرضه و تقاضا تا سه ماهه نخست سال 2018 متعادل خواهد شد و به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود. وی گفت: در سه ماهه نخست سال آینده تعادل بیشتری میان عرضه و تقاضا وجود خواهد داشت که بر بهبود قیمت‌های جهانی نفت تاثیر مثبتی خواهد داشت.

    کاهش تولید در بحبوحه رشد تقاضای جهانی صورت می‌گیرد که بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند سال آینده یا در سال 2019 برای نخستین بار به 100 میلیون بشکه در روز برسد.

    آنچه که در حال حاضر مانع رشد بیشتر قیمت‌ها شده است انتظار برای از سرگیری فعالیت سیستم خط لوله فورتیز در دریای شمال است که می‌تواند حداکثر 450 هزار بشکه در روز نفت منتقل کند.

    تعطیلی این خط لوله در دسامبر به دلیل کشف یک نشتی روی داد، اما شرکت اینوس که اپراتور این خط لوله است اعلام کرد این سیستم پس از تعمیرات تست شده و در اوایل ژانویه فعالیت آن به طور کامل از سرگرفته می‌شود.از سوی دیگر تلاش‌های اوپک و روسیه در بلندمدت ممکن است به دلیل رشد تولید آمریکا که بیش از 16 درصد از اواسط سال 2016 افزایش یافته و به سرعت به مرز 10 میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود، تضعیف شود.

    عربستان سعودی و روسیه نفت بیشتری تولید می‌کنند اما آمریکا به مدد شرکت‌های حفاری شیل به سرعت به آنها نزدیک می‌شود.

    شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیار سنجش تولید آینده است، در هفته منتهی به 22 دسامبر در 747 حلقه ثابت ماند، اما همچنان بالاتر از 523 حلقه فعال در سال گذشته است.

    برچسب ها