عصر خودرو

وضعیت اتلاف مواد غذایی در جهان؛

با جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی می‌توان گرسنگی را ریشه‌کن کرد

عصر بازار- یک‌سوم از کل مواد غذایی تولید شده در دنیا در سیستم‌های مصرف و تولید و توزیع غذا از بین رفته و هزینه زیادی را بر اقتصاد دنیا تحمیل می‌کند.

با جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی می‌توان گرسنگی را ریشه‌کن کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، برآوردهای فائو نشان می‌دهد سالانه 1.3میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که 35میلیون تن از این رقم معادل 2.7درصد آن متعلق به ایران است. بر اساس این آمار 30 درصد غلات، 20 درصد لبنیات، 35 درصد ماهی و غذاهای دریایی، 45 درصد میوه و سبزی، 20 درصد دانه‌های روغنی و 20 درصد گوشت تولیدی جهان تلف می‌شود.
    این در حالی است که طبق گزارش‌های فائو، درجهان 900 میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند که با ضایعات1.3 میلیارد تنی غذا م‌ توان 800 میلیون نفر از گرسنگان را سیر و تقریبا گرسنگی را در جهان ریشه‌کن کرد.
    در سال 94، طبق آمار موسسه منبع جهانی 670 میلیون تن در کشورهای صنعتی و 630 میلیون تن غذا در کشورهای در حال توسعه دنیا هدر رفت که بیش‌ترین بخش آن را میوه‌ها و سبزی‌ها تشکیل داده بودند؛ به تفکیک 30 درصد از آن مواد غذایی به غلات، 40 تا 50 درصد به محصولات ریشه‌ای و میوه و سبزی، 20 درصد به روغن‌های گیاهی و گوشت و لبنیات و 35 درصد به ماهی و غذاهای دریایی اختصاص داشت.
    آمارها می‌گویند غذاهای پخته‌شده کم‌ترین و میوه‌ها و سبزیجات بیشترین سهم از مواد غذایی هدررفته در دنیا را دارند. ارزش مواد غذایی که هر‌ساله دور ریخته می‌شود بالغ بر یک هزار میلیارد دلار آمریکا است که 680 میلیارد دلار از آن در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته و بقیه در کشورهای در حال توسعه هدر می‌رود. میزان هدررفت مواد غذایی در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته دنیا در سال‌های اخیر به‌طور متوسط برابر با 222 تا 230 میلیون تن در هر سال بوده است.
    در آمریکا که در زمره بزرگ‌ترین هدر‌دهندگان مواد غذایی در جهان قرار دارد، هدررفت مواد غذایی ارگانیک بیش از مواد غذایی و کشاورزی غیر‌ارگانیک است. سرانه هدررفت مواد غذایی در اروپا و آمریکای شمالی 95 تا 115 کیلو‌گرم در سال است؛ در حالی که مصرف‌کنندگان در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، جنوب و جنوب شرقی آسیا و دیگر کشورهای دنیا به‌طور متوسط 6 تا 11 کیلو‌گرم مواد غذایی در هر سال هدر می‌دهند.
    بیشترین میزان هدررفت مواد غذایی در دنیا در فرآیند تولید تا رسیدن به دست خرده‌فروشان اتفاق می‌افتد و هدر رفت مصرف‌کنندگان سهم بسیار کمی نسبت به هدررفت در فرآیند تولید و توزیع دارد. در کشورهای در حال توسعه دنیا 40 درصد از هدررفت مواد غذایی بعد از برداشت محصول و در دوره فرآوری اتفاق می‌افتد در حالی که در اقتصادهای صنعتی و توسعه‌یافته بیش از 40 درصد از هدررفت مواد غذایی در فرآیند خرده‌فروشی و مصرف اتفاق می‌افتد. در کشورهای در حال توسعه هدر رفت غذا در مراحل اولیه زنجیره ارزش غذایی اتفاق می‌افتد و دلیل اصلی این هدررفت را می‌توان محدودیت‌ها و ضعف‌های فنی و مدیریتی و مالی در این کشورها دانست.

    نویسنده: دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی و مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها

    برچسب ها