عصر خودرو

سرکنسول ایران در کراچی مطرح کرد؛

بازار ۲۰۰ میلیونی پاکستان، فرصت مناسب صادرات کالاهای ساختمانی ایران

عصر بازار- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی مرکز ایالت ' سند' پاکستان از کالاها و لوازم ساختمانی ایران به عنوان محصول مورد پسند تولیدکنندگان ایرانی در کشور بیش از ۲۰۰ میلیون نفری پاکستان و این ایالت نام برد.

بازار ۲۰۰ میلیونی پاکستان، فرصت مناسب صادرات کالاهای ساختمانی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا  ، پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر اگرچه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.
    مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان شکیل در بازارهای این کشور وجود دارد.
    نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد بیشتر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
    در میان این کالاها البته محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.
    کالاهای با کیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه ها در پاکستان است که مملو از کالاهای عربی – غربی شده اند.
    برای مثال عجیب به نظر می رسد زعفران ایرانی که در همه جای جهان به نام طلای سرخ ایران شناخته می شود و کیفیت آن با هیچ محصول خارجی قابل مقایسه نیست، در برخی فروشگاه های پر زرق و برق پایتخت پاکستان به عنوان یک کالای وارداتی از امارات متحده عربی یافت می شود؛ با بسته بندی نه چندان مناسب و شایسته یک کالای ناب و پرطرفدار ایرانی که روی آن اسم ایران حک شده ولی از مبدا امارات وارد پاکستان شده است.
    این که چطور می شود زعفران ایرانی که در مناطق نسبتا نزدیک به مرز پاکستان تولید می شود، برای اینکه سر از فروشگاه های پاکستان دربیاورد، منطقه خلیج فارس را دور می زند و طبیعتا با چند برابر قمیت و با چند واسطه خارجی به دست مصرف کننده پاکستانی می رسد، جای بررسی و مطالعه دارد.
    در مورد برخی محصولات خشکبار ایرانی از جمله پسته نیز همین ماجرا صادق است.
    پسته ایرانی در بسته بندی های عربی وارد بازار مصرف پاکستان می شود؛ تجارتی پرسود برای صادر کنندگان عرب که هرگز رنج ها و مشقات کشاورز و تولید کننده ایرانی را تجربه نکرده اند ولی بیشترین سود را از تجارت این محصول ایرانی به جیب می زنند.
    تنها برخی مواد غذایی ایرانی از جمله خرما، کنسرو تن ماهی (برندهای متفرقه و نا مرغوب) و برخی انواع مربا و رب گوجه فرنگی و شاید دو یا سه قلم مواد غذایی ایرانی دیگر در برخی فروشگاه های نه چندان معروف در پاکستان یافت می شود که متاسفانه گاه تاریخ مصرف آنها هم گذشته است.

    *** بازار پاکستان ظرفیت پذیرش کالاهای ایرانی را دارد
    'احمد محمدی' سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: مشتریان پاکستانی از خریداران عمده کاشی و سرامیک ایران هستند و این محصولات در این کشور بازار خوبی دارد.
    وی از پاکستان و شهر کراچی قلب اقتصادی پاکستان به عنوان مقصد مناسبی برای صادرات محصولات ایرانی نام برد و افزود: اگر تولیدکنندگان ایرانی به بازار بیش از 200 میلیون نفری پاکستان نیم نگاهی داشته باشند، می توانند سود مناسبی از این بازار در زمینه صادرات کالا داشته باشند.
    وی با بیان افزایش میزان صادرات کاشی و سرامیک ایران به پاکستان طی سال گذشته، تبادل هیات های اقتصادی بین دو کشور را از اقدامات سرکنسولگری ایران رد کراچی در زمینه معرفی بازار این کشور به تولیدکنندگان ایرانی بیان کرد و افزود: طی سال جاری بیش از هشت میلیون متر مربع کاشی و سرامیک به پاکستان صادر شده است.
    این دیپلمات ایرانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بازار پاکستان به خصوص ایالت سند، مقصدی قابل توجه برای صادرکنندگان کالاهای ساختمانی است، از تولیدکنندگان ایرانی برای حضور در این بازار و صاردات کالاهای با کیفیت خود دعوت کرد.
    محمدی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح دلایل رونق نگرفتن بازار پاکستان برای صادرکنندگان ایرانی، افزود: وجود دیدگاه سنتی به بازار پاکستان، برخی تحریم های بانکی و نشناختن بازار از سوی صادرکننده ایرانی از این دلایل است.
    وی تصریح کرد: در مقطعی از زمان از بازار کالایی پاکستان غافل شدیم و این بازار از سوی دیگر کشورها تغذیه شد، ولی واقعیت امر این است که جمعیت 200میلیونی پاکستان و جمعیت بیش از 20 میلیون نفری شهر کراچی بازار خوبی برای صادراتی همه کالاهای ایرانی است.
    سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان از مواد غذایی و خوراکی، محصولات لبنی، شیرنی و شکلات و محصولات ساختمانی به عنوان محصولات ایرانی مشتری پسند در بازار پاکستان نام برد و گفت: تولید کنندگان و صادرکنندگان کالاهای ایرانی به دلیل دارا بودن مزیت های هم مرزی دو کشور می توانند از این بازار به نحو مطلوب استفاده کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو