عصر خودرو

آهنگ رشد اقتصادی سه ماهه آمریکا آهسته شد

عصر بازار- اقتصاد آمریکا در سه ماه منتهی به سپتامبر، ۳.۲ درصد رشد کرد که در مقایسه با سه ماهه دوم اندکی کاهش داشت.

آهنگ رشد اقتصادی سه ماهه آمریکا آهسته شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی آمریکا اعلام کرد که این میزان کمتر از 3.3 درصدی است که در ماه گذشته برآورد شده بود. این تغییر به خاطر کاهش مصرف مصرف کنندگان بود که تا حدودی با افزایش هزینه‌های دولت مرکزی و دولت‌های محلی فدرال جبران شد.

    با این وجود، با رشد سه 3.2 درصدی اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم که پس از رشد 3.1 درصدی سه ماهه دوم اتفاق می افتد، برای نخستین بار از سال 2014 است که اقتصاد آمریکا در دو سه ماهه متوالی رشدی فراتر از سه درصد داشته است.

    دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به این دستاوردها، آن ها را شواهدی از نتیجه دادن برنامه‌های اقتصادی خود خوانده است. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه آخر سال میتواند به سه درصد و حتی فراتر برسد.

    کنگره آمریکا هفته گذشته با تصویب لایحه اصلاح قوانین مالیاتی این کشور، بزرگ ترین دستاورد دولت ترامپ در نخستین سال ریاست جمهوری وی را رقم زد. اقتصاددانان معتقدند که این لایحه به تقویت رشد اقتصادی در سال 2018 و احتمالا در سال 2019 منجر خواهد شد اما پس از آن به دلیل نرخ های بهره بالاتر ناشی از افزایش در کسری بودجه دولت اثر آن بسیار کمرنگ خواهد شد.

    با این حال، کارشناسان اقتصادی به دورنمای رشد اقتصادی خوش بین هستند؛ شعبه مستقر در آتلانتای بانک مرکزی آمریکا رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه آخر سال 2017 را 3.3 درصد پیش‌بینی کرده است. اگر تولید ناخالص داخلی بالای سه درصد رشد کند برای نخستین بار از اواخر سال 2004 و اوایل سال 2005 میلادی خواهد افتاد که به مدت سه ماهه متوالی رشد بالای سه درصد خواهد داشت.

    ترامپ پیش‌بینی کرده است که کاهش مالیات‌ها به منزله پیشرانه‌ای برای اقتصاد آمریکا خواهد بود و بسیاری از اقتصاددانان انتظار یک جهش در رشد اقتصاد این کشور را دارند.

    پیش بینی می‌شود اقتصاد آمریکا از رشد ملایم 1.5 درصدی سال 2016 به حدود 2.3 درصد در سال 2017 برسد. انتظار می‌رود سال 2018 به کمک لایحه مالیاتی جدید جمهوری‌خواهان و بازارهای جهانی نیرومندتر رشد اقتصادی آمریکا از این هم بهتر باشد.

    اقتصاد آمریکا از بهبود رشد اقتصاد جهانی، بازار کار مطلوب که از هزینه مصرف کننده حمایت می‌کند و کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای عمده دیگر که باعث ارزان تر شدن تولیدات آمریکایی در بازارهای خارجی می‌شود، منتفع شده است.

    برچسب ها