عصر خودرو

وزیر نفت هند:

عراق جایگاه نخست صادرات نفت به هند را از عربستان گرفت

عصر بازار- وزیر نفت هند اعلام کرد: عراق با افزایش صادرات به هند، جایگاه نخست صادرات به هند را از عربستان گرفت و ایران در صادرات به این کشور در جایگاه سوم ایستاد.

عراق جایگاه نخست صادرات نفت به هند را از عربستان گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، دیگر عربستان بزرگترین تأمین‌کننده نفت هند نیست و این جایگاه به عراق رسیده است.

    در پاسخ به سؤالی وزیر نفت هند اعلام کرد: عربستان 21.9 میلیون تن نفت خام در 7 ماهه نخست امسال به هند نفت صادر کرده در حالی که عراق 25.8 میلیون تن صادر کرده است، و میزان خرید از ایران هم 12.5 میلیون تن بوده که ایران را پس از این دو کشور در جایگاه سوم قرار داده است.

    کاهش میزان خرید از عربستان بیشتر به دلیل افزایش قیمت نفت این کشور است که در پی طرح کاهش تولید نفت از ماه ژانویه اجرا کرده است.

    ایران اساساً با تهدیدی جدی درباره تحریم‌های آمریکا دارد که معمولاً قیمت نفت خود را پایین می‌آورد تا مشتری‌های آسیایی خود را در دست خود نگه دارد و بتواند تقاضای خود را در رقابت با سایر رقبای منطقه افزایش دهد.

    عربستان سعودی به صورت سنتی به عنوان منبع اصلی تأمین‌کننده نفت هند محسوب می‌شد اما در فاصله ماه آوریل تا اکتبر امسال عراق توانست به لطف تخفیفات قیمتی عربستان را از این جایگاه پایین بکشد.

    دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند، اعلام کرد: عراق توانست برای اولین بار عربستان سعودی را پشت‌سر بگذارد و به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده نفت هند در این دوره زمانی قرار بگیرد البته تخفیف‌های سنگینی که عراق اعمال کرد به این مسأله کمک کرد.

    منابع تجاری به رویترز گفتند: میزان واردات هند از عراق در ماه نوامبر با توجه به تخفیف 30 تا 70 سنتی که برای نفت بصره اعمال کرد افزایش یافت. ژاپن و هند پاسخ مناسبی به این تخفیف قیمتی عراق دادند و میزان خرید نفت خود را افزایش دادند و انتظار است که این حجم افزایش یافته را به دلیل قیمت رقابتی حفظ کنند.

    ضمن اینکه هند کشف قیمتی جدیدی را از آمریکا داشته است. نخستین محموله نفتی از آمریکا به ارزش 100 میلیون دلار امسال در سواحل هند پهلو گرفت. شرکت‌های هندی بلافاصله پس از آنکه دونالد ترامپ، نارندرا مودی برای تعمیق روابط خود در بخش انرژی تأکید کردند خرید نفت از آمریکا را آغاز کردند.

    هند 125.8 میلیون تن نفت خام در فاصله ماه‌های آوریل تا اکتبر و به ارزش 45.1 میلیارد دلار وارد کرد و در سال 17-2016 واردات  نفت خام در حجم 213.9 میلیون تن و به ارزش 70.2 میلیارد دلار بود.

    برچسب ها