عصر خودرو

کنکاش در سهم اقلام مختلف از بودجه خانوار

خانوار بیشترین پول‌های خود را صرف چه می‌کنند؟

عصر بازار: گذشته از اختلاف ۱۵ درصدی سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوار شهری و روستایی، دیگر اقلام سبد معیشت در روستاها و شهرها اختلاف چندانی با یکدیگر ندارد و تفاوت‌ها بسیار اندک و در حد یکی دو درصد است.

خانوار بیشترین پول‌های خود را صرف چه می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مرکز آمار جزئیات هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال 93 را منتشر کرده است. در این گزارش همچنین جزئیات سبد معیشت خانوارهای شهری و روستایی هم ارائه شده است. اما آیا ترکیب کالا ها و سهم هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی در میان خانوارهای روستایی و شهری متفاوت است؟

    بر اساس این گزارش تفاوت چندانی میان سهم کالا از کل سبد معیشت در میان خانوارهای شهری و روستایی وجود ندارد. اما در خانوارهای شهری گوشت با 22 درصد بیشترین سهم را از سبد معیشت خانوار دارد. آرد، غلات و نان با 21 درصد دومین سهم را دارد. سهم میوه‌ها و سبزیجات 18 درصد و سهم شیر و تخم مرغ و انواع فرآورده‌های آن 13 درصد است. به عبارتی این چند قلم بالاترین سهم را در سبد هزینه‌های خوراکی و دخانی دارند.

    در روستاها هم با تغییر همین ترکیب دیده می‌شود. با این تفاوت که نان و غلات با 25 درصد بالاترین سهم هزینه‌ها را دارد و گوشت با 20 درصد دومین سهم را دارد. میوه‌ها و سبزیجات و شیر و تخم‌مرغ و فراورده‌های آن هم با 11 درصد چهارمین جایگاه را دارد. به عبارتی ترکیب سبد کالای خوراکی خانوار روستایی و شهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

    ادویه، خشکبار و آجیل و روغن و چربی‌ها هم در هر دو سبد هزینه‌ سهم نسیتا یکسانی دارند و کمترین هزینه را برای خانوار روستایی و شهری دارند.

    در مورد هزینه‌های غیرخوراکی هم همین نسبت برقرار است اما تفاوت درصدی وجود دارد. مثلا در خانوارهای شهری 44 درصد هزینه غیرخوراکی خانوار مربوط به مسکن است و در خانوارهای روستایی این هزینه 29 درصد است. حمل و نقل در خانوارهای روستایی 20 درصد هزینه غیرخوراکی را دارد و در خانوارهای شهری 15 درصد. بهداشت و درمان 13 درصد هزینه خانوار شهری را تشکیل می‌دهد و در روستاها این نسبت 14 درصد است.

    هم در خانوارهای شهری و هم روستایی کمترین سهم مربوط به تفریح و سرگرمی است که در خانوار شهری چهار درصد و در دیگری سه درصد سهم دارد.

    بر این اساس از نگاه دیگری می‌توان گفت که 73 درصد هزینه‌های خوراکی و دخانی در خانوارهای شهری و روستایی مربوط به نان و غلات، گوشت، میوه و سبزیجات و شیر و تخم مرغ است و 27 درصد هم دیگر هزینه‌های خوراکی.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها